Dalton schreef:Nog maar een tijdsdilatatie vraagje.
Snelheid geeft tijdsdilatatie, hoe sneller je gaat hoe langzamer de tijd.
Voor deze vraag negeren we gravitatie even, dus we hebben een aarde zonder noemenswaardige massa.
Mijn satelliet zweeft 35000 km boven de evenaar in de geostationaire baan.
Mijn satelliet heeft een snelheid van bijna 12000 km/h.
Ik op de evenaar en heb dus een snelheid van ongeveer 1500 km/h.
Mijn satelliet gaat dus veel sneller dan ik en tijd zou langzamer moeten tikken.
Toch blijft de afstand tussen mij en mijn satelliet altijd 35000 km.
We bewegen dus niet ten opzichte van elkaar en zouden in hetzelfde inertiaalstelsel moeten vallen.
Dit laatste is niet zo omdat het een draaiende beweging betreft, al begrijp ik niet waarom dat uit zou mogen maken.
Tikt het klokje toch langzamer daarboven of niet?
Het antwoord zal ergens liggen in de draaibeweging maar ik begrijp dus niet waarom.
Ik heb geleerd bij het vak fysica dat de draaibeweging in de ruimte wel een grotere draaibeweging bedraagt dan als je het vanaf de evenaar bekijkt. Rond de evenaar zal je een kleinere cirkelvormige beweging maken dan de buitenste.
Volgens mij heeft dit wat te maken met de afstand tot het middelpunt.
De afstand blijft inderdaad gelijk 35000km.
Maar als we het in tijd gaan bezien ... normaal gezien zou het langer duren voor de sateliet zijn ronde heeft gemaakt.
Als de sateliet gelijk wil blijven met jou op de evenaar zal hem dus wel sneller moeten gaan.
En je zei zelf dat hoe sneller je gaat ... hoe langzamer de tijd... Dus ik denk dat dit dan wel gaat kloppen. Als je uitrekent hoeveel kilometers je gedaan hebt in een bepaalde tijdsperiode, en je rekent dat op hetzelfde uit?
Dan zal je in een mindere lange tijdsperiode evenveel bereikt hebben met je satteliet dan in een langere tijdsperiode op de evenaar.
Ik hoop dat je er wat aan uitkunt en dat mijn redenering klopt.
Ik zou graag nog andere ideeën horen, ik ben bereid met de juiste argumenten mijn gedachte aan te passen.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil