Ik denk dat het volgende antwoord een goede samenvatting is van wat er gebeurt:
Distilled water causes cells to lyse, so injecting distilled water into a vein will cause some degree of hemolysis. Hemolysis is the rupture of red blood cells. A small amount of distilled water would quickly mix with the blood and would cause little to no noticeable damage. A large amount of distilled water would cause much more damage, not just limited to hemolysis. Among other things, large amounts of pure water introduced to the body would alter the electrolyte composition of blood, which could cause brain damage or cardiac arrest and death. This is why fluids are administered to patients as saline (which includes an appropriate amount of salt)...
uit:
http://wiki.answers.com/Q/If_distilled_wat...ght_into_a_vein
De rode bloedcellen gaan ervan kapot en bovendien zal, bij grotere hoeveelheden, de samenstelling van het bloed zodanig veranderen (verdunning van elektrolyten: Natrium, Kalium, Chloride, Calcium,... en andere stoffen in het bloed, zoals hormonen, glucose,...) dat het gevaarlijk en dodelijk wordt. Ook de osmolariteit van het bloed verandert. Hartritmestoornissen, hersenoedeem, spierzwakte, stuipen, coma ed. zijn dan mogelijke complicaties.
Wat precies wat veroorzaakt (ivm. de elektrolyten), kan je vinden op de volgende website:
http://merckmanual.be/index4.html?pid=13&a...&printhid=1
Als je niet-gedestilleerd water injecteert (bv. kraantjeswater), zal het effect daarbij ook nog afhangen van wat er precies in dat kraantjeswater zit (bv. hoeveel Chloor bevat het). Daardoor kan de elektrolytenbalans evengoed ernstig verstoord raken.
Of anderen dit terug zullen kunnen vinden in je bloed, zal oa. afhangen van het feit of je het overleeft...
Het zal bepaald worden door de hoeveelheid, wat er precies werd geïnjecteerd en hoe lang het geleden is. Rechtstreeks bewijs ervoor vinden, zal moeilijk zijn (vermoed ik), al kan men wel vermoedens hebben als men eraan denkt.
Maar 't is in elk geval één van de zaken waarvan men kan stellen 'don't try this at home!'
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-