Als ik zo even de opdracht lees:
De sneeuwscooter wordt gelanceerd vanuit punt a onder een hoek van 40° (t.o.v. het normaal; dat was niet duidelijk in jouw plaatje).
Je kunt deze opdracht op een paar manieren oppakken.
1. De huidige situatie en de zwaartekracht laten voor wat het is.
2. Doen alsof we gewoon te maken hebben met een rechte weg, maar dan met een andere zwaartekracht.
Ik kies even voor 1 (mogelijk de moeilijkere variant

, maar uitdagender).
Snelheid heeft een horizontale component en een verticale component zoals je al verschillende keren hebt gezien.
We spreken af: omhoog is negatief, omlaag is positief. Naar rechts is positief.
\(v_x = ...\)
(positief)
\(v_y = ...\)
(negatief)
\(R = v_xt\)
\(\frac{3R}{4} = v_yt + \frac{1}{2}gt²\)
\(\frac{3v_xt}{4} = v_yt + \frac{1}{2}gt²\)
\(t = ...\)
?
\(v_x(t) = v_t\)
\(v_y(t) = ...\)
?
\(v = ...\)
Deze methode is in het begin wellicht een klein stukje moeilijker, maar voor het tweede deel van de opdracht eenvoudig(er).
Methode 2:
\(\sin \alpha = \frac{\mbox{[Overstaand]}}{\mbox{[Schuin]}} = \frac{4}{5} = 0.8 = \sin 53.15°\)
De lanceerhoek moeten we dan ook aanpassen:
\(\theta = (90 + 40)° - 53.15° = 76.87°\)
De twee componenten van de zwaartekracht.
We spreken af: De component loodrecht op de grond is g
y. De component horizontaal aan het oppervlak is g
x. Omhoog is negatief. Omlaag is positief.
\(g_x = ...\)
(positief)
\(g_y = ...\)
(positief)
Met onze nieuwe lanceerhoek moeten we ook nog de snelheid in twee componenten uiteen delen (zelfde referentie als de zwaartekracht).
\(v_x = ...\)
(positief)
\(v_y = ...\)
(negatief!)
Met v
y kun je dan de tijd berekenen die je er over doet voordat je neerkomt:
\(v_yt + \frac{1}{2}g_yt² = 0\)
\(t = ...?\)
\(v_y(t) = ...\)
\(v_x(t) = ...\)
\(v = ...\)
Ik begin te twijfelen of methode 2 echt sneller/makkelijker is dan methode 1. Maar het leukste is natuurlijk als je met beide op te lossen op hetzelfde antwoord komt. Kun je gelijk voor een volgende keer je manier van aanpak bepalen.
Wat je volgens mij verkeerd deed was het niet corrigeren van je zwaartekracht. Terwijl je wel je referentieveld had gewijzigd (je zwaartekracht werkte loodrecht op het oppervlak, terwijl dat in het geheel niet zo is).