Maar als niemand weet wat te doen, mag je, als je kan, me even uitleggen wat iemand hoort te verstaan onder "non-lokaliteit." dat begrip kom ik vaker tegen wanneer ik artikels lees over kwantumfysica, maar lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik sta voor veel open.
Einstein stelde in zijn ART dat de snelste informatiedrager in dit universum elektromagnetische straling is. Kortom, iets dat een betekenis heeft, moet een lokaal (= causaal) verband hebben. Min of meer, oorzaak -> gevolg.
Zoniet leid dit tot vreemde fenomenen, daar wij in ons dagelijkse leven en waargenomen universum voor ons als 'oorzaak-gevolg' wordt waargenomen.
Het zou ook willen zeggen, indien lokale theorieën niet voldaan zijn, dat informatie kan reizen, waar nog geen licht is geweest.
Het is belangrijk in te zien dat ons dagelijkse bestaan (macroscopisch ed) wel degelijk "lokaal" is.
In 1982 werd inderdaad aangetoond dat in Quantummechanica deze causaliteit kan verbroken worden. Men dacht eerst dat dit slechts hiaten waren in de QM die via causaliteit toch nog uitgelegd zouden kunnen worden, maar Bell stelde ongelijkheden op, die - indien overschreden - een lokale verklaring zouden uitsluiten.
Aspect et Al. bewezen dit door (min of meer)
1) een atoom te exciteren. Bij de excitatie van dit bepaalde atoom werden twee fotonen afgegeven. Men weet dat deze fotonen precies tegenover elkaar worden weggeschoten. Het ene vliegt dus bijv naar links, het ander naar rechts. Het is belangerijk in te zien dat deze twee fotonen een speciale band met elkaar vertonen. De twee fotonen hebben een tegengestelde quantumcomponent (momentum), en deze moet bewaard blijven (conservatieprincipe). Voor een gemakkelijkere interpretatie zullen we dit momentum +1 en -1 noemen.
opmerking: In de quantummechanica hebben deze twee fotonen deze component NIET vast gedefinieerd tot een meting wordt uitgevoerd.
Slechts bij meting kunnen we vaststellen of het ene foton al dan niet +1 of -1 is. Voor die tijd, hoe vreemd ook, is er slechts een "kansfunctie".
Wanneer nu op een bepaald punt één deeltje wordt gemeten in zijn vlucht, kennen we in principe zijn momentum (en zijn plaats ). Logisch is, dat ééns we deze gegevens weten, we automatisch exact met zekerheid kunnen zeggen waar het andere foton zich bevindt, en welke momentum het heeft.
Nu komt het eigenlijke experiment; als door polarizers de momentum van het gemeten foton kan beinvloedt worden van bijv +1 naar -1, dan moet volgens het conservatieprincipe, het andere foton ook wijzigen van -1 naar +1. Volgens lokaliteit zou deze wijziging gebeuren met snelheid van het licht, maar deze vlieger gaat niet op.
De wijzigingen die het andere foton ook noodgedwongen moet ondergaan ,zijn INSTANTAAN, dus non-local.
Het blijft een zeer moeilijk punt in de QM, en tot nu toe is niet goed geweten waarvoor deze non-localiteit nog allemaal kan dienen.