... herhaalde doorlichting van de site door extern (overheids)personeel, ...
DAT vind ik ook belangrijk.
Ik zie dit niet echt als een fenomeen eigen aan de oliewinning, maar eerder als een gevolg van de doorgedreven neo-liberale houding in de VS.
Voor een zuiver bedrijf heeft 'milieu' een economische waarde dicht bij 0. Als je dan, zoals in de VS, zelfs de controle op de boorplatformen laat liberaliseren, dan gebeuren zulke dingen nu eenmaal. Als BP het olieplatform heeft, en zelf moet controleren of zijn activiteiten legaal zijn, op een locatie die zo ontoegankelijk is als een eilandje op zee, dan gebeuren ongelukken. Sowieso.
Ik zie een deel van de verantwoordelijkheid dan ook bij Ayn Rand en Greenspan liggen, eerder dan de olie-industrie in het algemeen. Voor een oliebedrijf is het enkel haalbaar om veilig te werk te gaan met de olie, als zijn concurrenten dat ook doen. Zo wordt de markt in het neo-liberalisme automatisch gefilterd van de veilige oliemaatschappijen. Controle lijkt me dan ook een van de dringendste dingen om te doen, en vooral op de internationale wateren.
Een ander argument is dat
olieboringen op zee verbieden praktisch niet haalbaar is. Je kunt met de huidige internationale politiek zoiets niet afdwingen. Landen als Noorwegen en Rusland doen sowieso, 100% niet mee. Landen als China en Rusland gaan sowieso de freerunner spelen. Als je het verbiedt, is het voor een individueel land des te leuker om het toch te gaan doen. In Afrika hebben de regeringen soms zo goed als geen controle over hun territoriale wateren. Wie beslist er of er geboord mag worden in de internationale wateren? Dus bij gebrek aan een sterk internationaal toneel gaan die olieboringen toch doorgaan, of we het nu leuk vinden of niet.