Dat denk ik niet... ik denk dat we te maken hebben met iemand die Cantor's redenering probeert te doorgronden.Het ziet er naar uit dat landheha deze richting op wil
Dat denk ik niet... ik denk dat we te maken hebben met iemand die Cantor's redenering probeert te doorgronden.Het ziet er naar uit dat landheha deze richting op wil
Maar waarom wil je een diagonaal door je verzameling maken? Je maakt normaal gezien een diagonaal door de aftelling van je verzameling. Dat is niet hetzelfde...In de geschetste volgorde zie ik helaas dat ik er niet in slaag om die diagonaal door de hele verzameling heen te maken. Ik blijf zoals gezegd prematuur steken.
Ik wil dus graag een algoritme zien dat wel in staat is om in de door mij gekozen volgorde de diagonaal op de een-of-andere manier tot een goed einde te brengen.
Wat is je vraag nu? ](*,) Om eerlijk te zijn begrijp ik het niet meer. Wil je het bewijs dat je een diagonaalgetal kunt construeren voor alle aftellingen van een bepaalde verzameling? Of geloof je niet dat 0,000000... niet in je aftelling voorkomt?Bedankt 317070, maar mijn vraag spitst zich inderdaad toe op het ALLE.
Tenzij je een wiskunde- of natuurkundeopleiding volgt, is dit normaal gezien geen enkel probleem...Dan maar door naar het volgende hoofdstuk over de reeele getallen zonder dit aspect helemaal te snappen...
Je veronderstelt dat de lijst compleet is. Dat is je uitgangspunt. Een complete lijst bevat alle elementen. Dit blijkt niet zo te zijn, want je kunt een element definieren dat niet op de lijst kan staan maar er wel op zou moeten staan. Je veronderstelling kan dus niet juist zijn. Dat noem ik een tegenstrijdigheid.landheha schreef:"Het is het gegeven dat elke mogelijke lijst tot een tegenstrijdigheid leidt"
Elke mogelijke lijst leidt tot iets nieuws, een nieuw element, dat is toch geen tegenstrijdigheid?
Veronderstel dat er een lijst is die de volledige verzameling T in een bepaalde volgorde zet. Ik definieer nu een reeks waarvan het k-de cijfer verschilt van van het k-de cijfer van de k-de reeks op de lijst. Dit legt mijn nieuwe reeks eenduidig vast. Ben je het eens dat deze nieuwe reeks in de verzameling T moet zitten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waar staat deze reeks dan in de volgorde?Die laatste stap, die tegenspraak dat er iets nieuws wordt gemaakt tov T, die zie ik niet nog gebeuren.
En dat blijft onzin. Verzameling A moet gelijk zijn aan verzameling T want dat was het uitgangspunt: een lijst met daarop alle reeksen uit de verzameling T.Ik stel nu weer, uitgaande van mijn voorbeeld, dat jouw nieuwe reeks alleen maar nieuw is tov verzameling A.
Snap je eigenlijk wel wat een bewijs uit het ongerijmde is?..., maar op het moment dat je constateert dat dit niet het geval is, zoals ik in mijn voorbeeld denk te zien, dan kun je toch niet meer gewoon volharden in je oorspronkelijke opzet?