Hej PieterKnapen,
Ik zal proberen om het je duidelijk te maken met een voorbeeld :
Stel : we hebben een lichtgolf die zich met een golflengte
\(\lambda\)
en freqentie
\(f=\frac{c}{\lambda}\)
voortplant. Wanneer je dan deze lichtgolf loodrecht op en door bijvoorbeeld een stuk glas met dikte d en brekingsindex n laat heengaan, duurt het langer voor de golf om deze afstand door het glas af te leggen,
als dan het zou duren voor die zelfde afstand d af te leggen in het vacuüm.
Uit de formule die je geeft, zou je dan veronderstellen dat de golflengte verandert.
Dit is echter niet het geval. Je kan dit inzien door het volgende proces te verstaan :
Als de lichtgolf ( stel hier een enkel foton) zich door het vacuüm voortbeweegt, dan hindert niets dit foton,
maar wanneer het aan het medium aankomt, dan zullen de atomen van dit medium meespelen.
Het foton wordt namelijk geabsorbeerd door de atomen van het medium. Hierdoor is het eerste atoom dat dit foton
absorbeert nu in een geëxiteerde toestand. ( = er is een elektron van een lagere naar een hogere energietoestand
verhuisd ). Omdat dit atoom echt streeft naar de minst energetische toestand, zal het elektron terugvallen naar zijn
oorspronkelijke toestand. Bij dit verval stuurt het een foton uit met exact de zelfde golflengte als dat foton dat is aan-
gekomen. Dit proces gebeurt echter niet ogenblikkelijk. ( ik geloof iets van een orde
\(10^{-10}\)
seconden).
Maar je moet beseffen dat, wanneer een foton dus door een stuk glas gaat, het enorm veel keer wordt geabsorbeerd en terug uitgezonden. De tijd dat dit proces steeds in beslag neemt, zorgt ervoor dat het lijkt alsof het foton door het
medium wordt vertraagd, maar eigelijk wordt het telkens opgeslagen en terug uitgezonden, maar gaat dit foton, telkens
wanneer het beweegt, dit doen met de lichtsnelheid c.
ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Groeten,
El Simono
Edit : Net te laat...