Dat klopt, de analogie met de ballon is niet helemaal een juiste weergave. In werkelijkheid blijven de 'punten' (planeten sterren enz.) even groot. Op atomair niveau is de uitdijing van ruimte trouwens nihil.Tenminste 1 probleem met de ballon analogie is dat de punten zelf ook groter worden, ongeacht hoe klein je de punt maakt. Hoe groot is de invloed van deze uitzetting op materie? Atomen hebben nu eenmaal een bepaalde afmeting.
Twee deeltjes die op een bepaalde afstand van elkaar staan, zullen in principe langzaam van elkaar af bewegen als gevolg van de ruimte die tussen de deeltjes aan het uitdijen is. Maar dit is alleen het geval als er geen krachten op deze deeltjes wordt uitgeoefend.
En atomen oefenen wél krachten op elkaar uit, mits ze gebonden zijn in een molecuul. Dus wanneer de ruimte tussen twee atomen een beetje uitdijdt, zullen de twee atomen toch op dezelfde afstand van elkaar blijven.
Puzzels