Ik haal er het volgende uit: het ene versterkt het andere:
-
impliciete persoonlijkheidstheorie: jouw favoriete popster kan mooi zingen. Dus zal hij op andere gebieden ook wel een 'goed' persoon zijn. We linken 1 positief kenmerk aan allerlei andere positieve kenmerken.
zie ook:
link wiki
-
selectieve perceptie: eenmaal we die popster 'aanbidden' (en zelfs al na de 1ste positieve indruk), gaan we enkel nog datgene zien én onthouden wat hem nog 'mooier' en beter maakt. De info die aangeeft dat hij toch ook wel negatieve kanten bezit, gaan we negeren, wegredeneren en vaak snel weer vergeten.
Daardoor wordt die almaar beter en hebben we nog meer reden om hem te aanbidden.
Je kan hierbij ook de confirmatiebias vermelden: we hebben de neiging om onze eigen mening/ visie te bevestigen.
Wat levert dit ons op?
- Ik denk vooral aan een
sociale identiteit: doordat je je
verbonden gaat voelen met die popster, wordt die een stukje van jouw eigen identiteit. Hij wordt een beetje van jou. Waardoor jouw eigen identiteit weer wat beter omlijnd wordt en je ahw. een beetje kan meegenieten van zijn succes (=
waarderen van mij & mijn). Want als die popster positieve kritieken krijgt, is het een beetje alsof jijzelf ook die positieve kritieken krijgt. Zo treedt
BIRG op (bask in reflected glory) = we delen in de glorie van de ander.
Daardoor zal ook jouw
zelfwaardering een stuk beter worden. Jij bent ook een beetje 'groot' omdat jij bij hem hoort... 't gaat dus een beetje om
narcisme. En als je positieve emoties ervaart (hoge zelfwaardering), dan beschermt dit tegen stress, het zorgt ervoor dat we ons goed voelen.
Bovendien hebben we er zo ook wat 'vrienden' bij... Ik voel me immers ook wat verbonden met andere fans van die popster. Ze gaan deel uitmaken van onze groep.
- alleen al het gegeven dat iemand positieve emoties oproept, is op zich al een reden om dit 'graag te hebben'. We ervaren een
positieve bekrachtiging als we z'n muziek horen. Want voelen er ons goed door (positieve emoties). En dus gaan we die positieve ervaring (het horen van z'n muziek) méér opzoeken en eventueel zelfs nog versterken.
- Als z'n muziek positieve emoties oproept, dan gebeurt het ook wel vaak dat die muziek iets leuks in ons oproept, een leuke herinnering bijvoorbeeld. We associëren ze dus met iets leuks, waardoor we ahw. een
geconditioneerde (positieve) respons/ emotie oproepen. Veel mensen vinden de muziek van hun tienerjaren de beste muziek. Dit zou vooral te maken hebben met het feit dat ze die ook associëren met de periode waarin ze zich erg amuseerden op die muziek (uitgaan, dansen, fuiven, liefje,...).
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-