Dat staat als een paal boven water. Maar op dit forum hanteren we definities die algemeen aanvaard zijn binnen de huidige stand der wetenschap. En die definities zijn zoals ze zijn, en zoals ik ze verwoord heb.Dat is een misvatting. Definities evolueren.
Wat Drebbel maakte was geen PM, ook al noemden hij en zijn tijdgenoten dat wel zo en dachten ze daar misschien anders over. En misschien denken toekomstige generaties daar ook wel weer anders over, ik weet het niet en het doet er niet toe. Volgens de algemeen aanvaarde definitie is het geen PM, punt uit.[knip - irrelevant]
Zo heeft ook elke tijd zijn eigen begrip van Perpetuum Mobile. Als latere generaties het anders gaan definieren betekent dat niet dat wat zij Perpetuum Mobile noemde dat niet zou zijn geweest.
Het kan misschien een hoop moeite kosten om de definitie te accepteren, maar het staat er toch echt erg duidelijk. Dát is de definitie, en de consequentie van deze definitie is dat zo'n apparaat niet strijdig is met de 1e, maar wel met de 2e hoofdwet van de thermodynamica.Als je alles tussen de 2 en de 3 de definitie noemt van een PM van de 2e soort heb jij helemaal gelijk. Ik vind het meer aansluiten bij wat gangbaar een PM genoemd wordt om de definitie te lezen tot het woord However. Heel klein nuanceverschil. Als jij me kunt vertellen wie de autoriteit is die hierover het laatste woord heeft, dan luister ik daarnaar.
Het woordenboek is niet de meest geschikte plaats om wetenschappelijke definities in op te zoeken. De thermodynamische definitie van spontaan staat beknopt op Wikipedia gegeven.Ik kan nergens een definitie van spontaan vinden anders dan in het woordenboek.
Daar is niks mis mee, maar met thermodynamica heeft dat allemaal niks te maken.En die definitie duidt alleen het gewone spreektaal-begrip aan. Zo is er niks mis mee om te zeggen dat er elke dag om exact 12 uur spontaan zonlicht door een gat in de muur op een vat water schijnt.
Je hebt in ieder geval verzonnen dat het nodig is om gebruik te maken van definities uit de spreektaal, de 17e eeuw en mogelijke definities uit de toekomst. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat die definities in deze discussie irrelevant zijn.Ik heb geen definities verzonnen.
Met Rutherford heb je wel een erg slecht voorbeeld gekozen. Rutherford spendeerde een groot deel van zijn leven aan het bestuderen van kernreacties en was nota bene de eerste die een kernsplijting beschreef. Maar zou je een andere wetenschapper hebben gekozen, dan verandert dat weinig aan het principe. Al zou het in hun tijd een PM geheten hebben en in hun belevingswereld een PM geweest zijn, dan maakt dat het nog geen PM.Voor Rutherford was kernspijting in strijd met de geldende wetten. Als we Rutherford met een tijdmachine hierheen halen, maar een sprongetje van 90 jaar, noemt hij Borssele een ongelooflijk efficiënte PM.
Los van het feit dat het niet aan jou is om te beoordelen hoe het gesteld is met mijn kennis van of inlevnigsvermogen in de geschiedenis van de wetenschap, en los van het feit dat het op prijs gesteld wordt als je een discussie gewoon voert in de draad waarin hij loopt: Leonardo da Vinci wist al dat je om te vliegen niet lichter hoeft te zijn dan lucht. Natuurlijk zijn er mensen geweest die iets anders dachten, en misschien wel vooraanstaande wetenschappers. Maar zo'n vergissing vormt op geen enkele manier het argument dat dergelijke crackpots erin zien (namelijk dat de hedendaagse wetenschap het ook bij het verkeerde eind heeft), en dat is waar het om draait.Jij hebt soms moeite je in andere tijden te verplaatsen. In een andere draad over PM spreek je iemand fel tegen die zegt dat driehonderd jaar geleden een zwaarder-dan-lucht vliegtuig onmogelijk leek. Die schrijver had het bij het rechte eind en daar hoef je zelfs maar 100 jaar voor terug.
Puzzels