De volgende generatie astronauten van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA moet mogelijk tientallen jaren buiten de planeet aarde verblijven om onderzoek te doen naar de ruimte.
Lees meer ... Elsevier
Er zijn toch behoorlijk wat proefopstellingen die je niet zomaar in een autootje verwerkt krijgt. Natuurlijk kan je een volledig dorp van robotten neerplanten, maar die zullen nooit zo flexibel zijn als mensen.
In mijn opinie heeft het wel nut om een basis te bouwen. Simpelweg omdat het kan, en een geweldige kans is voor de gehele mensheid om wetenschappelijk de mooiste dingen te doen.
ingthevort.. Natuurlijk hebben landen allemaal grote problemen, maar dat is altijd al zo geweest en zal ook zo blijven. Dat is een bijproduct van ons massale bestaan.
Dat lijkt mij dus wel een goede reden. Wat heb je eraan om een basis op een baan te bouwen terwijl je thuisplaneet in nood is? Ik snap dat dit veel mensen niet interesseert, die denken dat anderen de problemen wel oplossen terwijl zij er nog even een paar ton gif de atmosfeer injagen, of dat de nazaten van de mensheid wel spontaan een oplossing in de schoot geworpen krijgen.Ik vind dat vervuiling oid niet altijd een reden om dit soort ambitieuze projecten maar niet te doen.
Ik vind een permanente basis op de maan of mars een verschrikkelijk interessant idee, dat gevoel moeten de mensen ook gehad hebben die in de 16e eeuw op een boot stapten onwetend waar ze terecht kwamen. Dat hoort bij de mens, hebben we altijd al gedaan. Ik kan er wel van dromen, zo mooi vind ik het idee! Maargoed, dit is meer ethiek dan een wetenschappelijk draadje aan het worden zo.
spitfire schreef:Ik denk dat we allebei wel gelijk hebben op een aantal vlakken, en ook allebei ongelijk hebben op een aantal vlakken. Mensen die mijn ideeën met goede argumentatie onderuit kunnen halen is alleen maar welkom daar leer ik van en de rest ook!
Vr Gr. spitfire
Alleen dat het geld beter naar vervuiling bestrijding had kunnen gaan.
Uit ruimtevaart kunnen ook zulke zaken ontstaan. Bv hun systeem om urine te zuiveren tot drinkbaar water kan men overal ter wereld inzetten in principe. Er zijn al heel wat spin-offs te vinden uit de ruimtevaart in ons dagdagelijks gebruik.
Het probleem van armoede en de ongelijke verdeling is dat je het niet zomaar oplost. Er zullen altijd mensen zijn die zichzelf in de problemen werken, er zullen altijd mensen zijn die geen zin hebben om te werken. Moeten we dit soort mensen blijven "helpen" door ze te ondersteunen? Moeten we afrika zo blijven steunen dat er minder kindersterfte is? Dit terwijl men daar duidelijk meer kinderen op de wereld zet dan men kan onderhouden?
Het is mooi om de wereld te willen verbeteren, maar je moet realistisch zijn dat dit nooit zal lukken omdat mensen geen robotten zijn. Je zal er nooit in slagen om alle mensen van hun behoeften te voorzien omdat er zoveel meer is dan enkel wat materialistische zaken in orde krijgen, je moet zowaar een hele mentaliteitsverandering teweeg brengen (zowel in de rijke als de arme landen).
Ik ben dan eerder geneigd om ook te investeren in ruimtevaart. Het is niet omdat er armoede is dat we daarom alle verkenningstochten (op alle gebieden) moeten stopzetten.