Hier is nog een recent nummertje van 2008 uit de donkere gaatjes op het internet, gevonden tussen alle Web2.0 nonsens, zeker de moeite waard. Het kostte me heel wat tijd om de artiest te vinden, maar dit zal waarschijnlijk gehuld gaan in de nevels der tijd. Hij behoort wel tot de life4land groep, en noemt zichzelf Ghost. Het nummer noemt "witchcraft", en had (zoals helaas zo vaak) geen bekendheid, voor Catarax er visuals bij maakte, waarna hij eindelijk opgemerkt werd.
Sindsdien is het nummer gestaag aan het groeien in populariteit, mede doordat er nog vaak gedacht wordt dat hij gemaakt is door Venetian Snares, vanwege de violen en de 13 beats in 1 maat. You gotta love the internet
Nog een nummertje dat heel lang m'n nummer 1 is geweest. 4 Franse DJ's die het genre turntablism nieuw leven hebben ingeblazen met hun speciale geluid. Geen scratches, geen cuts, maar een goeie jazzy sound. Bovendien zijn ze ook technisch heel sterk. Ze hebben dan ook 3 keer de DMC contest voor teams gewonnen en hebben een nieuwe trend in team-turntablism gezet. Zo heb je nu ook de 'opvolgers' C2C, die het jazzy combineren met de humor uit turntablism.
Dit is dus DJ-ing op zijn best, het warme geluid van de platenspelers krijg je er gratis bij (en durf nog eens te zeggen dat elektronische muziek technisch te eenvoudig is...)
Meeste voorkeur gaat uit naar bekende Oldies (50's/60's/70's/80's, de evergreens, ook de bekende Franse chansons), Indie/Alt.Rock en melancholische muziek .. En wil me nog gaan verder gaan verdiepen in de wereld van de klassieke muziek
een aantal favoriete groepen:
Arctic Monkeys, Buena Vista Social Club, Cat Stevens, Chemical Brothers, Chet Baker, Coldplay, Counting Crows, Cranberries, Crowded House, Dave Brubeck, DeVotchKa, DJ Promo, Empire Of The Sun, José Gonzalez, Katie Melua, Manu Chao, MGMT, Moby, Moke, Nelly Furtado, Nick Drake, Novastar, Radiohead, Simon & Garfunkel, Stereophonics, The Beatles, The Doors, The Feeling, The Killers, The Kooks, The Moody Blues, The Prodigy, Simple Minds, The Toxic Airbone Effect, Waterboys, The White Stripes, UB40, Wutang-Clan
Waar recent m'n interesse naar toe gaat:
- Okkervile River
- DeVotchKa
- Fleetfoxes ('White Winter Hymnal' & 'Mykonos' zijn aan te raden)
- MGMT
- Teitur (o.a. 'Louis Louis' is relaxed)
- Emipe of The Sun
- The Airborne Toxic Event
Opmerkelijk genoeg ben ik die allen hier nog niet tegengekomen!
'The killing moon' is idd prachtig! En 'fade into you' ook. Als je hiervan houdt, moet je The Veils ook 's checken (zie link hieronderaan). Lekker dramatisch...
Hier nog een paar singles met een goede 'beat' :
Paint it Black - Rolling Stones, Should I stay or should I go The Clash, Son of a preacher man Dusty Springfield, Do the 45 Ryan Shaw, Heavy Cross Gossip, Venus Shocking Blue, Cornflake Girl Tori Amos, All along the watchtower Jimi Hendrix etc. etc.
Als ik een paar bands uit moet kiezen, dan de volgende (beperkte) keuzes: Kings of Leon, Editors, Cranberries, The Veils, Nick Cave, Mercury Rev, Roisin Murphy, Duffy, REM, Amy Winehouse, Nick Drake, Claw Boys Claw, Suede, The Cure, Tindersticks, B52s, The Verve, Eels, Leonard Cohen, Franz Ferdinand, The Dears.
(Waarom dat snelvenster niet werkt, weet ik niet. Of beter: waarom het mij niet lukt om met dat snelvenster te werken, weet ik niet. Simpele dingen zijn juist altijd zo ingewikkeld... )