Puzzel Puzzels
kotje
Artikelen: 0

Re: Beweging door de tijd

Aangezien jij die bladzijde wel hebt en ik niet, kun je dan even van die bladzijde aflezen hoe daar staat dat 'de snelheid van tijd' een zinnige betekenis krijgt en dat hier posten.

...de gecombineerde snelheid van de beweging van elk voorwerp door de ruimte en zijn beweging door de tijd is altijd exact gelijk aan de snelheid van het licht...
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

kotje

annerenze schreef:
je zou je toch in de tijd bewegen met de snelheid van een tijdseenheid, of zie ik dat verkeerd?
In de speciale relativiteitstheorie moet ge tijd bekijken als een dimensie waarin we alleen in de voorwaartse zin kunnen bewegen. Trouwens iets dat beweegt t.o.z. van een waarnemer heeft een tijd die trager loopt, dit wil dus zeggen dat dit iets zich trager beweegt in de tijd t.o.z. van die waarnemer.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

theoriegeladen

Als het klopt zou je denk ik dit moeten kunnen oplossen:

Hoeveel ruimte doorkruist men in tien minuten?
annerenze

kotje schreef:annerenze schreef:

In de speciale relativiteitstheorie moet ge tijd bekijken als een dimensie waarin we alleen in de voorwaartse zin kunnen bewegen. Trouwens iets dat beweegt t.o.z. van een waarnemer heeft een tijd die trager loopt, dit wil dus zeggen dat dit iets zich trager beweegt in de tijd t.o.z. van die waarnemer.
okay, ik begrijp het nog steeds niet helemaal. ik moet het dus bekijken als een dimensie waarin wij alleen maar vooruit kunnen. Akkoord.

nu het tweede deel. even een erg banaal voorbeeld, maar anders volg ik het niet. Je hebt dus een waarnemer (A) en die beweegt zich met een bepaalde snelheid door de tijd.

Dan hebben we het bewegende object (B) welke zich ook met een snelheid door de tijd beweegt.

B beweegt zich bovendien ten opzichte van A. De tijd verstrijkt dan voor B langzamer als voor A?

(even back to basic nu) Dus als ik stilsta en iemand anders loopt mij voorbij, dan gaat de tijd voor die persoon langzamer?

zit ik zo in de goede richting te denken?
If I concentrate, I can see the gears in your head come to a grinding halt.

"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein
eendavid

Misschien moet ik mijn vraag herhalen. Een baan wordt, ook in speciale relativiteit, gedefinieerd door specifiëren van de ruimte coördinaten als functie van tijd:
\(t\rightarrow \vec{x}(t)\)
.

De snelheid is dan de afgeleide van die functie naar de tijd:
\(t\rightarrow \dot{\vec{x}}(t)\)
Wat is precies de grootheid die jij zoekt? De afgeleide van de tijd naar de tijd?
Herodotus

Het gaat hier over snelheid in de ruimte(in km/s) en snelheid in de tijd(in km/s). Uitwisselbaarheid komt hier niets bij doen.
Waarom verwissel je dan in snelheid in de.... de begrippen tijd en ruimte?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
kotje

eendavid schreef:Misschien moet ik mijn vraag herhalen. Een baan wordt, ook in speciale relativiteit, gedefinieerd door specifiëren van de ruimte coördinaten als functie van tijd:
\(t\rightarrow \vec{x}(t)\)
.

De snelheid is dan de afgeleide van die functie naar de tijd:
\(t\rightarrow \dot{\vec{x}}(t)\)
Wat is precies de grootheid die jij zoekt? De afgeleide van de tijd naar de tijd?
Ik meen mij te herinneren dat men in de S.R. met viervectoren werkt (x,y,z,ct) en de afgeleide neemt naar de eigentijd. Men werkt ook met gebeurtenissen en wereldlijnen. Zodat zelfs de kortste afstand tussen 2 gebeurtenissen niet een rechte is. Ik ben echter al veel vergeten en zou de zaak weer eens moeten bekijken.

De viersnelheid is
\(V=\gamma(v_x,v_y,v_z,c)\)
Dus als v=0 krijgen snelheid in de tijd c
EvilBro

Zou je de afleiding van (x,y,z,ct) naar V kunnen laten zien?
eendavid

OK, dus je vraag was wel degelijk wat is de afgeleide van de tijd (maal c) naar de tijd. Dan is het antwoord c, uiteraard.
gouwepeer

ik moet het dus bekijken als een dimensie waarin wij alleen maar vooruit kunnen.
Wij kunnen inderdaad maar 1 kant op in de tijd.

Maar in het boek "het heelal" van Stephen Hawking kom ik de volgende tekst tegen (blz 209 voor de trotse bezitters van het boek):

Nu staat de padintegraalmethode van Feynman wel reizen naar het verleden toe op microscopische schaal. In hoofdstuk negen zagen we dat de natuurwetten ongeweizigd blijven door de operaties C,P en T.

Dit betekend dat een antideeltje dat tegen de klok in spint en van A naar B beweegt, ook kan worden beschouwd als een deeltje dat met de klok mee spint en in de tijd teruggaat van B naar A.

Zo ook is een gewoon deeltje dat in de tijd voorwaarts beweegt, gelijkwaardig aan een antideeltje dat terug in de tijd beweegt.

Uitleg over C,P en T:

C = charge of lading. -C is dus een omgekeerde lading

P = pariteit -P is dus het nemen van spiegelbeeld,zodat links en rechts onderling worden verwisseld.

T = tijd. dit spreekt dus voor zich in dit topic.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect
ghrasp

De theorie gaat ervan uit dat waarnemers in inertiaalstelsels die ten opzichte van elkaar een eenparige beweging uitvoeren niet kunnen bepalen wie van beiden een "absolute beweging" uitvoert, en wie eventueel stilstaat.

Niet alleen kan a niet uitmaken of b beweegt of andersom ook een c, d, e of f (etc) kan niet uitmaken wie of wat beweegt of stilstaat. Bewegen is zeg maar niet iets wat je specifiek kunt toeschrijven aan iets tov een stilstaande ruimte. Je kunt ook niet bepalen of a beweegt tov een inertiaalstelsel of het inertiaalstelsel tov a daarvoor geldt net zo goed de relativiteit.
Sign

Als we voor het gemak nu even vanuit gaan dat `tijd`bestaat, dan het volgende;

Laten we er vanuit gaan dat de waarnemer middels apparatuur het ruimteschip kan volgen die lichtsnelheid bereikt van 275.000 km/s. (zonder apparatuur is dit niet waar te nemen).

Dan is het antwoord op jouw vraag dat het ruimteschip zich 275.000 km/s door de `tijd`beweegt.

In je vraagstelling (topic) geef jezelf het antwoord al.

Gr. Sign
Rogier

Kotje (of anderen die begrippen als "beweging door de tijd" bezigen), kun je ook stilstaan in de tijd? Zo ja, hoe lang ongeveer?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Sign

Bij 275.000 km/s leg je 990.000.000 km af in één uur.

Stel dat je met een auto 200 kilometer per uur rijd (990.000.000 : 200 )

Dan heb je 4.950.000 uur nodig om 990.000.000 af te leggen.

Dan heb je (4.950.000 : 24 uur in één dag) dat zijn 206.250 dagen.

(206250 : 365 dagen) dat zijn 565 jaren.

In 1 uur met een snelheid van 275.000 km/s; is in Aardse tijd voor de stilstaande waarnemer, minimaal 4.739.563.520 jaren.

Gr. Sign

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!