kotje schreef:annerenze schreef:
In de speciale relativiteitstheorie moet ge tijd bekijken als een dimensie waarin we alleen in de voorwaartse zin kunnen bewegen. Trouwens iets dat beweegt t.o.z. van een waarnemer heeft een tijd die trager loopt, dit wil dus zeggen dat dit iets zich trager beweegt in de tijd t.o.z. van die waarnemer.
okay, ik begrijp het nog steeds niet helemaal. ik moet het dus bekijken als een dimensie waarin wij alleen maar
vooruit kunnen. Akkoord.
nu het tweede deel. even een erg banaal voorbeeld, maar anders volg ik het niet. Je hebt dus een waarnemer (A) en die beweegt zich met een bepaalde snelheid door de tijd.
Dan hebben we het bewegende object (B) welke zich ook met een snelheid door de tijd beweegt.
B beweegt zich bovendien ten opzichte van A. De tijd verstrijkt dan voor B langzamer als voor A?
(even back to basic nu) Dus als ik stilsta en iemand anders loopt mij voorbij, dan gaat de tijd voor die persoon langzamer?
zit ik zo in de goede richting te denken?
If I concentrate, I can see the gears in your head come to a grinding halt.
"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein