Puzzel Puzzels
Grettir
Artikelen: 0

Re: Wat doet mensen liegen?

Waarom zou hij daarvoor voor schut staan? Er waren trouwens wel veel meer dingen waarvan men zei dat het niet kon.
hij zou dat zo kunnen ervaren (en dat hoeft niet meteen zo te zijn dat jij of andere omstanders dat zo ervaren).
Dat zal ik u eens uitleggen. Als ik nu aan het liegen ben, dan ben ik aan het liegen terwijl daar geen reden toe is.
Stel dat je liegt (hypothetisch genomen), dan kan je daar best een reden voor hebben. Wellicht geeft de aandacht die je krijgt door een verhaal op te houden je een soort voldoening?
Ik heb gesteld dat mensen niet altijd een reden nodig hebben om te liegen. Als ik gelogen heb over het verhaal heb ik alsnog bewezen dat mensen niet altijd een reden nodig hebben om te liegen. Want dan ben ikzelf de leugenaar, de leugenaar die loog terwijl daar geen reden toe was. Spreek ik de waarheid, dan heb ik het ook bewezen want dan is mijn grootvader de leugenaar die toen geen reden nodig had om te liegen.
Het kan best zijn dat je de waarheid spreekt en dat het toch niet waar is. Het verhaal geeft eerder aan hoe jij het ervaren hebt en dat je er geen reden in ziet om daarover te liegen, maar dat betekend niet dat het waar is.
Er waren trouwens wel veel meer dingen waarvan men zei dat het niet kon.
Structureel onwaarheden spreken zonder een reden? =D>

Er kan sprake zijn van een soort verstrooidheid (en dus nog niet eens sprake van een leugen);

Of zag hij er de humor van in om onwaarheden te vertellen;

Enz.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Jona444

Dus jij ontkent het bestaan van de compulsieve leugenaar? Want dat is wat jij doet door te zeggen dat er steeds een reden achter een leugen is. Een compulsieve leugenaar zal altijd liegen. En daarbij maakt het niet uit of hij liegt over belangerijke of onbelangrijke dingen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jajaja

Grettir schreef:Als je geliefde trots een nieuw kledingstuk laat zien (en het is werkelijkwaar spuuglelijk) dan zeg je toch zonder aarzelen "wat mooi".

Als je uitroept "wat lelijk" of "zonde van je geld", hoe waar dat dan ook mag zijn, dat levert op korte en langere termijn niks op.
op de langere termijn levert het wel degelijk wat op. Dan gaat ze namelijk kleren dragen die je WEL mooi vind.

en op de korte termijn ook... behalve als je AL dr kledingstukken lelijk vind... maar dan is het misschien ook wel niet echt je type. =D>
Dus jij ontkent het bestaan van de compulsieve leugenaar? Want dat is wat jij doet door te zeggen dat er steeds een reden achter een leugen is. Een compulsieve leugenaar zal altijd liegen. En daarbij maakt het niet uit of hij liegt over belangerijke of onbelangrijke dingen.
ik denk eerlijk gezegd ook wel dat er een reden achter elke leugen is. Of de leugenaar zich ook bewust is van die reden is natuurlijk wel de vraag, net als het de vraag is of een buitenstaander het zou kunnen achterhalen. Maar redenen kunnen ook dieper geworteld zijn. Stel iemand is schizofreen (of MPS).

Ik zou me bijvoorbeeld goed kunnen voorstellen dat (maar ik weet niet of dat ook wetenschappelijk is aangetoond) iemand iets gedaan heeft wat niemand weet, of dat hij een dubbelleven leidt, of dat hij bepaalde ideeen heeft waar hij liever niet voor uitkomt, het zijn zomaar een paar (ietwat negatieve) suggesties. dit zou dan misschien in zijn gedrag onbewust kunnen leiden dat je vaker liegt. van die redenen hoeft de persoon in kwestie zich helemaal niet bewust te zijn, laat staan een onderzoeker, of familielid.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.
Grettir

Dat ze bestaan zal ik niet ontkennen. Dat ze liegen zonder reden wel. Dan is er namelijk sprake van een angst stoornis en dan liegen ze om de angstgevoelens te onderdrukken. Net zoals iemand die smetvrees heeft regelmatig zijn hand wast en iemand die paranoïde is veelvuldig controleert of alle deuren en ramen op slot zijn. Dwangmatig gedrag die hun hoofd gerust stelt. Dus niet zonder reden.
Jona444

ik denk eerlijk gezegd ook wel dat er een reden achter elke leugen is. Of de leugenaar zich ook bewust is van die reden is natuurlijk wel de vraag, net als het de vraag is of een buitenstaander het zou kunnen achterhalen. Maar redenen kunnen ook dieper geworteld zijn. Stel iemand is schizofreen (of MPS).
Hoeveel kinderen liegen er niet? En als je vraagt waarom ze gelogen hebben antwoorden ze "ik weet het niet"? "Zomaar"?
Dat ze bestaan zal ik niet ontkennen. Dat ze liegen zonder reden wel. Dan is er namelijk sprake van een angst stoornis en dan liegen ze om de angstgevoelens te onderdrukken. Net zoals iemand die smetvrees heeft regelmatig zijn hand wast en iemand die paranoïde is veelvuldig controleert of alle deuren en ramen op slot zijn. Dwangmatig gedrag die hun hoofd gerust stelt. Dus niet zonder reden.
Maar dat kun jij niet bewijzen. Want de compulsieve leugenaar staat nog niet beschreven in de DSM.
Its supercalifragilisticexpialidocious!
Grettir

Jajaja schreef:op de langere termijn levert het wel degelijk wat op. Dan gaat ze namelijk kleren dragen die je WEL mooi vind.

en op de korte termijn ook... behalve als je AL dr kledingstukken lelijk vind... maar dan is het misschien ook wel niet echt je type. ;)
Of je moet mee gaan winkelen... =D>

Dan kan je toch beter gaan liegen
Tommeke14

Hoeveel kinderen liegen er niet? En als je vraagt waarom ze gelogen hebben antwoorden ze "ik weet het niet"? "Zomaar"?

Zou dat niet eerder zijn omdat ze niet durven toe te geven, of willen toegeven dat ze het uit eigenbelang hebben gedaan?

Dat zou ik toch ook zeggen daarom.....

Dus liegen over de reden dat je liegt
ypsilon

Stel iemand is schizofreen (of MPS).
Toch even voor de duidelijkheid: schizofrenie en MPS (tegenwoordig DIS) hebben niks met mekaar te maken. DIS laat ik hier verder even links liggen omdat we dan in discussies vervallen over liegende en niet-liegende persoonlijkheden en daar is te weinig materiaal voor. Mythomanie (compulsief liegen) heeft algemeen genomen weinig of niets te maken met schizofrenie. Iemand met schizofrenie kan iets presenteren dat niet met de (collectieve) waarheid strookt, maar dat komt omdat hij de werkelijkheid anders beleeft. Het is zijn waarheid. Een mythomaan beseft dat zijn verhalen onwaar zijn. Dat is bijna per definitie zo.
Er is weinig over bekend, maar ik zou deze stelling niet zomaar onderschrijven. Ik denk dat "reden" hier een doelmatigheid aanduidt die er niet noodzakelijk is (of niet gekend is door de patiënt).
Spitfire28

Mijn inziens is liegen in bepaalde omstandigheden een soort van verdedigingsmechanisme/overlevingsmechanisme van de mens.

Men liegt ook vaak onbewust.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Kunsthistoricus

De reden om te liegen is iets anders dan de emotie die veroorzaakt dat mensen liegen. De mensen met dwangstoornissen of andere psychische aandoeningen zijn de uitzonderingen, niet de regel. Het liegen kan bij hen ergens anders vandaan komen en bijvoorbeeld ook geen reden hebben. Je zou hen dus als verschillende (onderzoeks-)groepen moeten benaderen.

Ik denk dat als doorsnee-mensen 'bewust' liegen dat zij dit doen met twee redenen: om de aandacht van zich af te leiden of juist de aandacht op zich te vestigen. De emotie die erachter schuilt is denk ik angst: vanuit een soort geschrokkenheid (als je bijvoorbeeld betrapt wordt) of bangheid (om bijvoorbeeld door de mand te vallen). Dit is mijn eerste ingeving, ik zal er nog wat meer over nadenken.
qrnlk
Lorentziaan

thermo1945 schreef:Ik ben benieuwd.

Misschien angst voor straf?

Waarom gaat een kind van tien plotseling liegen, terwijl haar sociale omstandigheden niet of nauwelijks veranderd zijn?
Het kind heeft net ontdekt dat ouders niet alles weten en dat het kind informatie kan verzwijgen of verdraaien of verzinnen zonder dat het direct ontdekt wordt. Tot die tijd had het niet door dat informatie slecht intern was...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Kaspace

Om welke redenen of motieven gaan mensen liegen?
Omdat ze de hen opgelegde wetten niet accepteren. Het zijn niet hun wetten.

In leugens zit vaak veel humor verborgen...

Ik heb ooit eens gehoord dat liegen onder Arabieren een verheven kunst was.

Het heeft alle elementen van toneelspelen, iemand ergens in laten tuinen.

Soms wou ik dat ik beter kon liegen, maar helaas ik heb de gave niet ;)
Spitfire28

Soms wou ik dat ik beter kon liegen, maar helaas ik heb de gave niet ;)

Ben je zeker dat je nu niet aan het liegen bent ;-)
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Elke

Jona444 schreef:Er hoeft niet altijd een reden te zijn, sommige mensen doen het gewoon.

Ik herinner mijn grootvader zeggen dat hij naar frituur A was geweest, terwijl frituur B mijn grootmoeder belde dat hij zijn paraplu vergeten was. Terwijl er absoluut geen reden was om over zoiets stoms te liegen.
Het zou kunnen zijn dat diegene voor wie hij naar de frituur gaat liever eten heeft van frituur A in plaats van B. Dit voorbeeld ken ik van mijn oma. Die wilde altijd dat we Chinees haalde (met haar verjaardag enzo) bij de Chinees in een dorp verderop, terwijl er ook een prima Chinees zat bij het kruispunt tussen de twee dorpen. Dus m'n vader en oom (die het meestal gingen halen) reden vrolijk naar de Chinees bij het kruispunt ;) . En dan zegt m'n oma tijdens het eten: 'Die Chinees in het dorp verderop is toch wel erg goed he?' :P

Verder on topic:

Ik denk dat een leugentje om bestwil een van de meest voorkomende redenen is. Je verwacht dat het minder erg is als je liegt dan als je de waarheid vertelt en het liegen zelf heeft in deze situaties meestal ook geen grote gevolgen.
Destiny is but a word created by man to accept reality

ads

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

esmaralda

Is er naar jullie idee verschil tussen liegen en het(de waarheid) eenvoudig niet vertellen?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!