Ow, ik dacht dat je het tegen mij had, laat maar dan.
Oké.
Die zijn er niet, maar daar draait het nu ook even niet om en dat is precies wat ik al aangaf.
Dan niet opmerken dat rafs mening, die kennelijk gebaseerd is op jouw ideeën (zie eerder citaat), voortkomt uit 'common sense', want dat heeft er niets mee te maken.
Heikos schreef:De almacht van God. Als ik de bijbel lees, dan staat er op verschillende plaatsen toch echt almachtig. Bijvoorbeeld in de volgende teksten:
Gen. 17:1 Als nu Abram negen en negentig jaren oud was, zo verscheen de Heere aan Abram, en zeide tot hem: Ik ben God, de Almachtige! Wandel voor Mijn aangezicht, en zijt oprecht!
Ex. 6:3 En Ik ben aan Abraham, Izak, en Jakob verschenen, als God de Almachtige; doch met Mijn Naam Heere ben Ik hun niet bekend geweest.
De alwetendheid van God:
Heel Psalm 139
Profetieën
Job 28:24 Want Hij schouwt tot aan de einden der aarde, Hij ziet onder al de hemelen.
Etc.
Bij almacht, denk ik aan een absolute almacht. Deze term opzich is al een contradictie met zichzelf. Een relatieve interpretatie als: "God is heel machtig, maar niet absoluut almachtig", is er een waar lang niet iedereen het mee eens is.
Als je het met een absolute interpretatie eens bent, dan krijg je problemen met de eigenschappen onderling. Hou je het op een relatieve interpretatie, dan zou ik deze graag willen weten. Ik ben nu namelijk van mening dat de eigenschappen van God onderling contradictoir zijn. Aan jou de taak om eigenschappen van God te geven waar de meeste gelovigen het mee eens zijn, die qua contradicties geen problemen geven.
En dan heb ik het nog niet eens over zaken in de bijbel als de weg tot zaligheid, wat de hel is, de scheppingsdagen, de wonderen, etc. Daarover zijn zoveel interpretatieverschillen, dat het nu te uitgebreid is om daar aandacht aan te besteden.
Ik ben nu eigenlijk alleen geïnteresseerd in God's eigenschappen. Leuke discussie overigens!
In de Bijbel schildert God zichzelf af als almachtig, je geeft zelf een paar voorbeelden. Waar is de tegenspraak.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.