Het artikel is goed te volgen, maar wel behoorlijk lang. Ik heb alleen het eerste aantal A4'tjes gelezen, en daar laat je zien wat de termen en eigenschappen zijn en hoe de 'klassieke' rekenbewerkingen ook op deze manier van rekenen van toepassing zijn. Maar het zou mij (en mogelijk ook de andere lezers van het forum) helpen als je het zou kunnen samenvatten, en precies aan geven welke delen je vooral opmerkingen over zou willen hebben? Is het alleen een beschrijving/samenvatting van de Omega-analyse of zit er ook origineel onderzoek van jezelf in?
Dank voor de reactie. De lengte van het artikel heeft de volgende reden: op het internet wordt veel gediscussieerd over de vraag of 0,999... al dan niet gelijk aan 1 is. Nu kan de gelijkheid van 0,999... en 1 voor de gebruikelijke reële getallen op basis van de definitie van deze getallen bewezen worden. De enige wiskundig zinvolle vraag is dus wat er allemaal op de schop moet, wanneer je een getallensysteem wilt hebben waarin 1 > 0,999... . Daar wordt in de internet-discussies wel kort naar verwezen, maar wat uitgebreidere uiteenzettingen van zulke alternatieve getallensystemen waarin 1 > 0,999... zijn bijzonder zeldzaam. Daarom ben ik zelf maar aan de slag gegaan.
Omdat ik mijn stuk door niemand in mijn omgeving heb kunnen laten nakijken, vind ik het belangrijk dat andere mensen daar eens kritisch naar kijken om te zien of ik slordigheden of fouten over het hoofd heb gezien. Dit geldt voor het hele stuk.
Verder is de omega-analyse is geen verzinsel van mijzelf. Het is uitgedacht door de Duitse wiskundigen Curt Schmieden en Detlef Laugwitz. Ik heb er in mijn stuk alleen een wat populairder versie van gegeven. Een toepassing van de omega-analyse op het 0,999...-probleem is heel in het kort ook al gegeven door een student van Detlef Laugwitz, te weten Detlef Spalt. Maar ik heb dat nog wat verder uitgewerkt.
Ik zal hieronder kort aangeven waar de afzonderlijke paragrafen over gaan:
Omega-analyse
Wat zijn omega-getallen, hoe kan je ze optellen en vermenigvuldigen, en wat voor soorten "gelijkheden" zijn er.
Commutatieve ring
Het systeem van de omega-getallen met de aangegeven optelling en vermenigvuldiging blijkt een commutatieve ring (een bepaald soort algebraïsch systeem).
Volgorde
De definitie van groter dan en kleiner dan voor omega-getallen.
Oneindig grote en oneindig kleine omega-getallen
Wat noemen we oneindig grote en wat oneindig kleine omega-getallen. Verder voorbeelden daarvan.
Delen gaat niet altijd
Bij de reële getallen gaat alleen delen door nul niet. Bij de omega-getallen zijn er meer gevallen waarbij delen niet gaat. Voor die gevallen waarbij delen wel gaat wordt aangegeven hoe dat te doen.
Functies
We willen graag functies van de omega-getallen naar de omega-getallen hebben die een vergelijkbare rol spelen als bekende functies van de reële getallen naar de reële getallen. Hier wordt uiteengezet hoe we zulke omega-versies van reële functies kunnen maken.
Identiteiten
Reële identiteiten zijn vergelijkingen die waar zijn, welke reële getallen we ook voor de afzonderlijke variabelen invullen. Hier laten we aan de hand van een voorbeeld zien dat voor de omega-getallen vergelijkbare identiteiten gelden.
Limieten
Limieten vormen het basisbegrip van de standaard differentiaal- en integraalrekening. We laten zien dat met behulp van omega-getallen vergelijkbare resultaten kunnen worden bereikt.
Oneindige reeksen
Omdat er oneindig grote omega-getallen bestaan, kunnen we binnen de omega-analyse meer met oneindige reeksen dan in de standaard differentiaal- en integraalrekening.
Differentiaalquotiënt en afgeleide functie
Omdat er oneindig kleine omega-getallen bestaan, kunnen we het differentiaalquotiënt voor functies van de omega-getallen naar de omega-getallen ook werkelijk als een quotiënt definiëren.
Meer van dat moois
Hier breekt de uitleg van de eigenlijke omega-analyse af, om verder te kunnen gaan met de 0,999... kwestie.
Jeugdherinnering
Citaat van een jeugdherinnering van Detlef Laugwitz waarin hij de kwestie van de gelijkheid of ongelijkheid van 0,999... en 1 aanroert.
Parareële getallen
Hier geven we een definitie van de parareële getallen. Door decimale uitdrukkingen zoals 1 en 0,999... een bijzondere interpretatie als omega-getallen te geven, verkrijgen we daarvoor 1 > 0,999... . Er kan ook nog mee gerekend worden omdat met de omega-getallen gerekend kan worden.
Bewijs dat 0,999... = 1 faalt
Het bekendste bewijs dat 0,999... = 1 wordt onder de loep genomen, om te zien of dat voor de parareële getallen ook op gaat. Het blijkt dat voor de parareële getallen op die manier niet kan worden bewezen dat 0,999... = 1.
Geen gesloten systeem
Het blijkt dat de som en het product van twee parareële getallen wel altijd omega-getallen zijn, maar niet altijd parareële getallen. Wat lastig is met rekenen.
Een decimale schrijfwijze voor d*
We zoeken een uitbreiding van de bekende decimale schrijfwijze om in ieder geval het verschil tussen 1 en 0,999... (als parareële getallen) te kunnen noteren.
Op zoek naar een algemener voorstelling
Vervolgens vinden we voor nog veel meer omega-getallen uitgebreide decimale schrijfwijzen.
Omega-decimale ontwikkeling
Een algemene (op
alle omega-getallen toepasbare) decimale schrijfwijze heeft wat meer voeten in de aarde. Deze zogeheten
omega-decimale ontwikkeling wordt hier uiteengezet.
Voorbeelden
De eerder gevonden resultaten met de uitgebreide decimale schrijfwijze blijken eenvoudig uit de omega-decimale ontwikkeling van de betreffende omega-getallen terug te vinden.
Escultura's new real numbers en de parareële getallen
Een korte uitweiding over de ideeën van Edgar E. Escultura.
Varianten
Hoe het ook had gekund.
Conclusie
Spreekt voor zich.
Vriendelijke groeten,
Bartjes