mijn vraag is of atomen bewustzijn heeft, zo niet dan betekent dat ons hersenen volgens de stelling 3 geen bewustzijn kan hebben, want ons hersenen is gebouwt uit atoomen. het lijkt mij ook heel moeilijk om te bepalen of een atoom bewustzijn heeft, maar als we het wel weten dan........
Hersenen zijn meer dan 'zomaar' atomen. Het is ook de complexe organisatie en structuur waarin die atomen tezamen zijn geconfigureerd, die het geheel tot een (zelf)bewust en intelligent geheel maken.
Twee vergelijkingen:
1. Als je hersens door een gehaktmolen haalt, hou je precies dezelfde atomen over. 100% exact dezelfde materie. Toch is het geheel na deze behandeling waarschijnlijk minder bewust dan eerst.
2. Één bit kan niet schaken. Of anders gezegd, een computer met één bit geheugen zal nooit kunnen schaken. Een computer met miljoenen bits kan heel goed schaken. Dus miljoenen transistors -op de juiste manier aan elkaar geschakeld- kunnen iets, want geen enkele individuele transistor kan.
Snap je waar ik naartoe wil?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.