Hoezo beter? Wat zijn je criteria?Het idee van opeenvolgende big crunches-big bangs bevalt mij beter.
Je bedoeld dat nu wetenschappers geen bewijs meer hoeven te leveren?vorige universa antwoord wel niet waar alles dan vandaan komt, maar het verschuift wel de bewijslast
Alles wat voor de big bang geweest zou kunnen zijn blijft een vraag waar niemand ooit antwoord op kan geven.
Wat zijn de jouwe?Hoezo beter? Wat zijn je criteria?
Ik zei verschuiven, niet verdwijnen, en ik zette er een smiley naast.Je bedoeld dat nu wetenschappers geen bewijs meer hoeven te leveren?
Nee dat kan niet. Ik krijg de indruk dat je in de verontstelling bent dat er bij de oerknal totale zonnen en planeten zijn gevormd, en dat die de ruimte in geslingerd zijn? Dat is namelijk niet het geval, vlak na de oerknal bestonden er nog niet eens atomen, laat staan moleculen, of zelfs planeten en sterren.Maar kan het niet gewoon zo zijn dat ons zonnestelsel ooit in het verleden(op het tijdstip dat onze oerknal zou moeten zijn geweest) de ruimte in geslingert is, samen met wat andere zonnestelsels waarvan we dan dus meer roodverschuiving zien dan bij andere zonnestelsels, of juist blauwverschuiving, als het ons aan het inhalen is? Zonder al die creatie van het universum verhalen erbij.
Zou je die conclusie ook trekken als de afstand tussen jou en de grond óók groter zou worden?Als ik van een berg afspring wordt de afstand tussen mij en de top van de berg steeds groter, maar de berg groeit niet.
Waar baseer je dat op? Voor zover ik weet bestaan atomen uit neutronen, protonen, en elektronen. Waarvan de eerste twee weer bestaan uit quarks, die onderling gluonen uitwisselen. Aangezien we van elektronen en quarks (nog) geen verdere interne structuur hebben ontdekt, zou je hier misschien een Universum in kunnen proppen. Maargoed, als je een reden hebt om dit aan te nemen hoor ik hem graag.Tegenwoordig nijg ik er meer naartoe dat alle bouwstenen van het universum(atomen bijvoorbeeld, maar mischien nog wel kleiner dan dat) opzichzelfstaande universums zijn, en de andere kant ook op(ons universum is weer een bouwsteen van iemand anders zijn universum).
Zoals ik al zei ik ben geen sterrenkundige, maar hoe kun je dit met zekerheid zeggen? Ofwel als constante nemen in de theorie, zover ik heb begrepen is de aanleiding van de oerknal theorie het feit dat iemand rood en blauw verschuiving heeft ontdekt, hier wat berekeningen op los gelaten(afstand tijd snelheid enz) heeft en erachter is gekomen dat er zoveel miljarden jaren geleden iets is gebeurt waarvan het gevolg nu op dit moment nog steeds bezig is.Nee dat kan niet. Ik krijg de indruk dat je in de verontstelling bent dat er bij de oerknal totale zonnen en planeten zijn gevormd, en dat die de ruimte in geslingerd zijn? Dat is namelijk niet het geval, vlak na de oerknal bestonden er nog niet eens atomen, laat staan moleculen, of zelfs planeten en sterren.
Verkeert voorbeeld; Als je met een voetbal team met zijn alle in het midden van het voetbalveld staat, en je begint met zun allen te lopen in een rechte lijn naar de kant toe, iedereen in willekeurige richting, en je kijkt terwijl je loopt om je heen, zie je toch dat alle spelers zich steeds verder weg van jou verwijderen.Zou je die conclusie ook trekken als de afstand tussen jou en de grond óók groter zou worden?
Ik baseer dat op niets;) Geen bewijs, puur theorie, dus de kans dat ik fout zit is erg groot. Ik heb alleen zo'n gevoel dat "oneindig" meer te maken heeft met het geheel dan iedereen denkt.Waar baseer je dat op? Voor zover ik weet bestaan atomen uit neutronen, protonen, en elektronen. Waarvan de eerste twee weer bestaan uit quarks, die onderling gluonen uitwisselen. Aangezien we van elektronen en quarks (nog) geen verdere interne structuur hebben ontdekt, zou je hier misschien een Universum in kunnen proppen. Maargoed, als je een reden hebt om dit aan te nemen hoor ik hem graag.
Ik blijf bij mijn punt dat ik niet denk dat ons universum daarmee "ontstaan" is. Zoals ik zelf al aangaf zijn we de ruimte in geslingert. Hiermee bedoel ik niet dat toen de aarde al netjes bestond met een zon een nog wat planeten erbij, maar de elementen die ervoor hebben gezorgt dat ons zonnenstelsel is gevormt. Dit had inderdaad goed met een knal kunnen gebeuren, maar ik denk niet dat de ruimte die wij het helal noemen daarmee ook ontstaan is.MacHans schreef:Er zijn meerdere redenen om aan te nemen dat de oerknal heeft plaatsgevonden;
-De oerknal voorspeld de verhouding van lichte elementen als waterstof en helium in het Universum, en deze voospelling komt aardig overeen met wat we waarnemen.
-De oerknal verklaard de kosmische achtergrondstraling.
-En zoals je zelf ook al zei, we zien dat de snelheid waarmee sterrenstelsels van ons af bewegen proportioneel is tot hun afstand van ons. Alles beweegt van elkaar af, en doet dat steeds sneller. Als alles steeds verder van alles af 'vliegt' heeft het vroeger dus dichter bij elkaar gezeten.
En hoe verklaar je daarmee dat de snelheid waarmee hemellichamen van ons af bewegen toeneemt?
(bron)Metric expansion is a key feature of Big Bang cosmology and is modeled mathematically with the FLRW metric. This model is valid in the present era only at relatively large scales (roughly the scale of galactic superclusters and above). At smaller scales matter has clumped together under the influence of gravitational attraction and these clumps do not individually expand, though they continue to recede from one another