Puzzel Puzzels
ypsilon
Artikelen: 0

Re: Bijbel: vandaag de dag nog steeds letterlijk interpreteren?

Dan ben je opnieuw bezig met de hele theorie (de Bijbel) te vertalen alsof het een goede representatie is van de empirie, i.p.v. te kijken of je het kan weerleggen. En laten we eerlijk zijn, het als gefalsificeerd beschouwen is veel eenvoudiger. Op het ogenblik dat je doet alsof de Bijbel wetenschappelijk is, kom je hoe dan ook in de problemen. En dat doet afbreuk aan wat eruit kan gehaald worden.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Basbos

@ Luuk

Ik zie in uw bijdrage een link met de ID discussie. Daar is al een never-ending-topic over (maar zie het nu even niet staan).

Verder lopen vragen over of de bijbel letterlijk genomen dient te worden in de actuele topics 'Logisch redeneren vs god' en 'Foutloosheid van de bijbel'.

In beide topics komen vragen als of Adam nu wel of geen herinneringen (en/of een navel) had niet meer aan de orde.

Voor wie op die tour wil kan dit topic wellicht een naar Jonge-aarde creationisme verwijzende ondertitel krijgen.

Is meteen een mooie waarschuwing voor wie daar, net als ik, geen zin in heeft.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ypsilon

Da's een goed idee, want de laatste post voor vandaag dateert al van 3,5 jaar terug. Ik plaats dat ondertiteltje even.
Luuk_

Excuses, ik had er helemaal niet op gelet dat het topic niet meer actueel is. Hopelijk draagt t toch iets bij
propedeusantRecht

Beste mede-forummers,

Graag wil ik hierop inhaken door een citaat te geven uit "Vierblad" , het parochieblad van het parochieverband Bethlehem te Doetinchem.

Ik citeer:
Titel: Darwin en de evolutie I

" Katholieken hebben het helemaal niet moeilijk met de evolutieleer van Darwin, dit in tegenstelling tot orthodoxe protestanten. Meer dan een halve eeuw geleden werd ons op de HBS in de godsdienstles al geleerd, dat het prachtige scheppingsverhaal uit Genesis slechts een verhaal is en geen verslag van echt gebeurde feiten. Pater Van der Vegte zei het ongeveer zo: " We geloven dat God de Schepper van alles is, maar hoe Hij dat precies gedaan heeft, weten we niet zeker, maar het is heel logisch dat Hij de evolutie op gang heeft gebracht. God schept dus door de evolutie."

Ik ken eigenlijk geen enkele geloofsgenoot die nog denkt dat God in zes dagen de wereld schiep, met alles erop en eraan, en dat Hij op de zevende dag rustte.

Nou, de strenge protestanten zijn er nog niet uit. 60% van de EO-leden neemt het bijbelverhaal nog helemaal letterlijk, en die mensen zijn ontzet over Andries Knevel, die inmiddels van creationist ('God heeft in zes dagen alles geschapen') tot Darwinist is geevolueerd ! In dit en nog enkele Vierbladen vindt de lezer enkele prachtige teksten over dit onderwerp, in dit Darwinjaar 2009, te beginnen met..."
Hierbij wil ik me vanuit een theologisch standpunt bij aansluiten. Want mijn visie is gekleurd door het katholicisme.

Met vriendelijke groet,

propedeusantRecht.
- God's wegen zijn ondoorgrondelijk. -

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

qrnlk
Lorentziaan

[verwijderd door de schrijver]
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!