Ik was altijd in veronderstelling dat de bigbang theory best mogelijk zal kunnen zijn, maar is het nou echt aanneemlijk dat er iets uit het NIETS knalt of uitdijdt.
Geen idee, maar dat zegt de oerknaltheorie helemaal niet. De oerknaltheorie zegt
alleen wat er is gebeurd vanaf t=0 (of t>0 eigenlijk), maar geenszins hoe dat is gekomen of "dat het uit niets is ontstaan" ofzo.
En dat daar ook nog eens materie en zwaartekracht uit ontstaat, waardoor de rest volgde.
Nee, de oerknaltheorie zegt niet hoe en of de zwaartekracht is ontstaan. En in feite ook niet hoe materie is ontstaan, alleen dat het er (zij het in rudimentaire vorm) aan het begin al was, en later is "gestold" tot de materie die we nu kennen, atomen enzo.
En er zijn geen concrete bewijzen hoe oud het universum is.
Wel waar, die zijn er zat (volg eens wat links vanaf
deze wiki).
Let op dat volgens de huidige inzichten, tijd met de big bang is begonnen. Ik zeg dus niet "door de big bang gemaakt of onstaan", maar wel toen begonnen. Dat houdt in dat er geen "daarvoor" is. En als we het hebben over oorzaak en gevolg, zijn dat opeenvolgende zaken in de tijd. Dus aangezien er niks "voor" de big bang was (aangezien zo'n moment niet bestaat), lijkt het me lastig om met logische argumenten een oorzaak voor de big bang te vinden (of die te ontkrachten).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.