omdat geloof natuurlijk is.
zijn de ongelovigen dan niet natuurlijk, iedereen gelooft wel in iets, maar veel mensen leven niet natuurlijk; er zijn ook diegenen die zelfmoord plegen.
Moderator: Rhiannon
met natuurlijk zijnwat heeft zelfmoord hier mee te maken?
niemand gelooft in GodIets geloven is perfect natuurlijk, daarin heb je gelijk. Maar je moet hier wel op de valkuil van de natuur-drogreden letten. Verder geloven "ongelovigen" natuurlijk in vanalles en nog wat, maar niet in God. Daar kun je verder dus weinig uit afleiden.
Veel interessanter lijkt me de vraag: waarom zijn er mensen die niet geloven?Ger schreef:Het zal de forummers niet ontgaan zijn dat er momenteel veel discussie lopen met betrekking tot een geloof. Maar waarom geloven zoveel mensen in een God, en waarom dienen we die God?
...
PS: Voor de mensen die het ontgaan is, ik geloof niet.
Misschien vanwege de ongelooflijke onwaarschijnlijkheid.Crossword schreef:Veel interessanter lijkt me de vraag: waarom zijn er mensen die niet geloven?
Waarom? Waarom willen mensen zo graag geloven dat er niets machtigs boven ons is? Is dat een manier om te dromen van volwassenheid, is het kosmische vadermoord, is het angst voor het onbekende, om troost te vinden in de eigen autonomie, vertrouwen daaruit te putten? Waarom ontkennen we dan steeds goden daarvoor?
Wat druist hier tegen wat in? Vooral je voorbeeld over embryo's vind ik hier nogal misplaatst, want er is helemaal niets onwetenschappelijks aan om te stellen dat dit nog geen volwaardige levende wezens zijn.[...] we verdedigen stellingen die tegen het gezonde verstand en de wetenschap indruisen (zoals menselijke autonomie, dat alleen religie ellende aanricht, dat ongeboren baby's toch eigenlijk niet helemaal mens zijn) [...]
Liever ideeën van tastbare mensen, waarmee we kunnen instellen, dan ideeën die zogezegd toegeschreven worden aan een veredelde imaginaire vriend.[...] en we volgen ideeën van opiniemakers, commerciële instituten, boeken en politici, terwijl we intussen denken dat we helemaal voor onszelf denken.
*kuch* Russells theepot *kuch*Goed beschouwd, zie ik geen reden voor het ongeloof in een God. Er is geen bewijs voor, het is simpelweg een stelling, net als dat ik kan stellen dat ik nooit een roodharige vrouw van 38 jaar met 18 sproeten op haar gezicht achter een kinderwagen langs de haven heb zien lopen. Het zou kunnen, maar ik zou het net zo goed uit mijn duim kunnen zuigen. Om nog maar te zwijgen over het bestrijden van deze vrouw, en op basis van die ontkenning je levenswijze te veranderen.