Moderator: jkien
Toen ik 25 jaar geleden in Indonesië werkte kon je daar geen koelkasten kopen zonder slotje met sleutel. Idee was dat alleen rijke mensen een koelkast hebben, en rijke mensen hebben personeel, en je wil kennelijk dat je personeel uit je koelkast blijft als je een dagje weg bent.Sommige mensen hebben een grendeltje op de koelkast/vriezer, om te voorkomen dat de poes hem opendoet.![]()
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je zou je dan namelijk ook af moeten vragen waarom je van buitenaf de vriezer wel open kan krijgen.Het is dan net of er 1400 kg op dat deksel ligt. Aan één zijde optillen, en je moet nóg 700 kg heffen. De vraag klinkt dus niet zó gek.
Toch wel, bij vriezer moet je altijd zorgen voor een gaatje waar de lucht door kan. Het gebeurt nog altijd dat mensen dat gaatje per ongeluk (met ijs of dooiwater) of expres (koelkast extra isoleren of slecht installeren) dat gaatje verstoppen. Je moet ze dan eens zien sleurenHuishoud-vriezers zijn niet dermate goed luchtdicht dat het een probleem is...
Ik niet. Geef mij maar eens een goede bron voor zo'n "drukvereffeningsgat".maar als er ergens een speciaal gaatje voor zit geloof ik dat direct
Als het drukverschil zo groot is dan denk ik nietdat je dat ding open wil maken. Wat gebeurt er namelijk als je dat ding open zou maken en het 700 kilo wegende luchtdrukverschil in een fractie van een seconde vereffend wordt?doe je dat niet kun je met 3 man aan de deur gaan hangen, maar open gaat het ding niet.
Sorry, ik heb enkel de ervaring die dit staaft. Ik zou zelf niet eens weten waar ik hier 'bronmateriaal' voor zou kunnen vinden, aangezien ik zelfs de engelse term ervoor niet kenIk niet. Geef mij maar eens een goede bron voor zo'n "drukvereffeningsgat".
Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”