Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: Is er een zin in het leven?

Neem eens een kijkje in een van de vele Wat is tijd?-topics die WSF rijk is, en zet dit beter daar voort. Hier neigt het nogal naar off-topic.

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
Raul
Artikelen: 0
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 08 aug 2008, 05:23

Re: Is er een zin in het leven?

trudo schreef:De basis-vraag van het bestaan volgens mij.

Het antwoord op die vraag is net wat iedereen motiveert voor te leven toch?

Welk antwoord geef jij?
Niet iedereen heeft antwoord op die vraag, veel mensen leven omdat ze moeten leven, meer niet.

Jouw vraag vind ik interessant en als ex-atheist en ex-agnost moet ik u zeggen dat dat helemaal afhangt van de god waarin je gelooft, want daarop is uw wereldbeeld gebaseerd en vaak handel je in dit leven op basis van die wereldbeeld. Als je gelooft in toevalligheden en eeuwige materialistische evoluties, dan is het zeer moeilijk om het leven een zin te geven, vaak leef je zoals ik al gezegd heb omdat je moet leven.

Groetjes
Doe niet jouw best om te leven, maar doe uw best om het leven een zin te geven.! (mijn eigen overtuiging)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Incubus
Artikelen: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 18 apr 2008, 16:36

Re: Is er een zin in het leven?

Maar wie weet zijn we net zo goed allemaal 'dode' zielen, niet wetend wat echt leven inhoudt
Sylvester
Artikelen: 0
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 01 jul 2005, 15:13

Re: Is er een zin in het leven?

Vanuit de niet-spirituele kant bekeken zeg ik: "Nee, je gaat toch dood. Het leven is een dodelijke ziekte.".

Vanuit de spirituele kant bekeken, zou het leven zin kunnen hebben. Ik bedoel hierbij reïncarnatie en het inlossen van karma.
Gebruikersavatar
altijdsoms
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 mar 2009, 14:54

Re: Is er een zin in het leven?

Goedenavond allemaal,

Op de vraag; "Is er een zin in het leven ?" is maar 1 antwoord.

nl. te weten, nee het leven heeft geen zin, maar wij wel !!

Mvg

Freek
lalalalalove
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 13:57

Re: Is er een zin in het leven?

Nou ik denk dat het leven helemaal geen nut heeft. Mensen denken misschien wel dat ze nut hebben of belangrijk zijn hier op aarde. Ja waarvoor? Voor andere mensen? Het leven heeft voor mij helemaal geen nut. We kunnen morgen toch allemaal weg zijn? Wat voor nut hebben we dan gehad. Niks.
Gebruikersavatar
MacHans
Artikelen: 0
Berichten: 500
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 14:56

Re: Is er een zin in het leven?

Mee eens, 'nut' is een begrip dat door mensen is bedacht. De natuur kent het begrip 'nut' niet. Uiteindelijk gaat iedereen dood, vinden we een manier om onbeperkt te leven, dan zal dat toch niet lukkken aangezien zelfs het universum (waarschijnlijk) een eind heeft, en daar ontkomt niemand aan.
Gebruikersavatar
altijdsoms
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 mar 2009, 14:54

Re: Is er een zin in het leven?

Ik denk dat de natuur wel degelijk het begrip "nut" kent. En dan komen we naturlijk weer uit op , "wat is de definitie van natuur ? " Het feit alleen al dat de natuur zich keer op keer kan vernieuwen, is voor mij reden genoeg om aan te nemen dat de natuur beschikt over intuitie/ratio/magie. Het woord "nut" is gerelateerd aan een doel, dat zegt meer over het stadium van de bedenker. Je kan ook Zijn

Freek
Gebruikersavatar
altijdsoms
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 mar 2009, 14:54

Re: Is er een zin in het leven?

Sylvester schreef:Vanuit de niet-spirituele kant bekeken zeg ik: "Nee, je gaat toch dood. Het leven is een dodelijke ziekte.".

Vanuit de spirituele kant bekeken, zou het leven zin kunnen hebben. Ik bedoel hierbij reïncarnatie en het inlossen van karma.
Leven en dood is hetzelfde (de ellende gaat gewoon door)

geboren worden is een heel ander verhaal.
Incubus
Artikelen: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 18 apr 2008, 16:36

Re: Is er een zin in het leven?

Ik denk dat het doel is, zekerheid, controlle, het toeval uitsluiten op zekerheid

De vraag is, waarom zouden we leven?, als in ons bewustzijn is opgeslagen

dat we weten en op een punt dood gaan, als een appel die uiteindelijk bederft

Het leven kan je zien als een langdurig abstracte film, waar wij een hoofdpersoon

aan toevoegen. Maar net als een film weten we niet hoe het afloopt, sommige

denken wel te weten, wanneer 'het einde' eraan komt.

Ik weet zelf amper over iets evolutie en of er nog noodzaak aan is,

afgezien van levensverlenging of in andere gevallen, verdere ontwikkeling.

Wat me wel opvalt is dat we een soort van geest hebben ontwikkeld,

met daarbij verdere, 'bizarre' verlangens, dan alleen leven in een levende omgeving.
Gebruikersavatar
andries
Artikelen: 0
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 17:13

Re: Is er een zin in het leven?

Mij lijkt de zin van het leven de liefde.

Dit klinkt natuurlijk heel romantisch, maar liefde zie ik hierin wel in een bredere zin dan alleen die liefde in een man-vrouw relatie. Ik bedoel de liefde voor God en de naaste.

Volgens de Bijbel is God liefde. Aangezien Hij ons heeft geschapen komen we voort uit de liefde en kan dat dus ook alleen maar ons doel zijn.

Zelf hoop ik deze zin ook in mijn leven te laten zien, wat niet altijd makkelijk is.
barthol
Artikelen: 0
Berichten: 275
Lid geworden op: do 19 jul 2007, 11:01

Re: Is er een zin in het leven?

Vaak zeg ik:

"Het doel van het leven is poep maken... en indien de kans zich voordoet. nieuwe poepmakertjes produceren." ;)

Wat ik daarmee wil aangeven is de recycling en de regeneratie, en ik heb het niet zozeer alleen over mensen maar over het leven (gekenmerkt door een stofwisseling) in al zijn verscheidenheid. Met die recycling wil ik dan ook aangeven dat het afvalprodukt van de ene levensvorm wellicht een voedingsbodem voor de andere kan zijn.
Gebruikersavatar
altijdsoms
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: di 17 mar 2009, 14:54

Re: Is er een zin in het leven?

jij hebt helemaal gelijk, en wat men "liefde" noemt zou best wel eens poep van virussen (nanobots) kunnen zijn.

zo is de cirkel voorlopig weer rond.

mvg Henk
Gebruikersavatar
andries
Artikelen: 0
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 17:13

Re: Is er een zin in het leven?

Wat ik daarmee wil aangeven is de recycling en de regeneratie, en ik heb het niet zozeer alleen over mensen maar over het leven (gekenmerkt door een stofwisseling) in al zijn verscheidenheid. Met die recycling wil ik dan ook aangeven dat het afvalprodukt van de ene levensvorm wellicht een voedingsbodem voor de andere kan zijn.


Dedoel je daarmee 'ten diepste' dat het doel van leven het in stand houden van het leven is? ( aangezien je eigenlijk een soort kringloop beschrijft. )

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

barthol
Artikelen: 0
Berichten: 275
Lid geworden op: do 19 jul 2007, 11:01

Re: Is er een zin in het leven?

Dedoel je daarmee 'ten diepste' dat het doel van leven het in stand houden van het leven is? ( aangezien je eigenlijk een soort kringloop beschrijft. )


Ik bedoelde niet iets anders te zeggen dan wat ik zei. Maar inderdaad benadruk ik de kringloop, en wat betreft het in stand houden van het leven, dat lukt tot nu toe vrij goed. We leven hier op aarde inmiddels toch al een paar miljard jaar. ;)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!