Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Yahshua Emmanuel
Artikelen: 0

Re: De roots van antisemitisme?

Dit riekt naar antisemitisme. Antisemitisme is juist dat men zich verheven voelt boven de joden, deze minderwaardig vindt. Door dit om te draaien praat je op zijn minst antisemitisme goed. De joden hebben in de loop van de geschiedenis nooit anderen onderdukt en in veel mindere mate anderen gediscrimineerd dan dat ze zelf gediscrimineerd werden. Het is juist de veeleisendheid van de twee andere religies - het christendom en de islam - die maakte dat het vasthouden aan het eigen geloof van de joden door veel mensen moeilijk kon worden verdragen. Succesvolle joodse mensen en, recentelijk, een succesvolle natie werden als een "cognitieve dissonantie" gezien. Leiders hebben het bij tijd en wijlen opportuun gevonden dergelijke frustraties in hun voordeel te gebruiken en deze te versterken.
Adpruys & DGM zie hieronder en spreekt vanzelf en zijn niet mijn woorden, maar die van een joodse professor die het blijkbaar wel begrijpt:

Israel Shahak werd in Warchau geboren en heeft de tweede wereldoorlog overleefd in het concentratiekamp Bergen-Belsen. Direct na de oorlog kwam hij naar Israël en werd daar Professor aan de universiteit van Jeruzalem.

"In de inleiding van Jewish History, Jewish Religion-The Weight of Three Thousand Years beschrijft Shahak hoe hij tot dit aktivisme is gekomen. Een verkeersongeluk dat in Jeruzalem plaats vond op de dag van de sabbat, vormde voor hem aanleiding om zich in de verhouding tussen joden en niet-joden te gaan verdiepen. Shahak verbaasde er zich over dat een ultra-religieuze jood die op de plaats van het ongeluk aanwezig was, weigerde om een ambulance te bellen voor een gewonde niet-jood. Volgens de religieuze jood was het hem in religieus opzicht verboden om een niet-jood te helpen op de dag van de Sabbat. Dit voorval zorgde er voor dat er iets plofte bij Shahak, want hij vroeg zich af hoe een dergelijke onmenselijke opstelling in religieuze zin te verdedigen viel.

Nadat Shahak een nauwgezette Talmoed studie had uitgevoerd, met betrekking tot de relatie tussen joden en niet-joden, kwam hij tot de conclusie dat de ultra-religieuze jood, waar hij zich zo kwaad over had gemaakt, eigenlijk volledig naar de letter van de klassieke joodse wetten had gehandeld. Shahak kon niet anders dan concluderen dat hier sprake was van een grove vorm van discriminatie. Bovendien betrof het hier volgens Shahak geen individueel geval, want naar aanleiding van zijn onderzoek kwam hij tot de conclusie dat het joods racisme ten opzichte van niet-joden een onmiskenbaar aspect vormt van de staat Israël. Ondanks het feit dat Israël wel degelijk over een seculier bestuur beschikt, meent Shahak dan ook dat veel van het dagelijkse leven in dat land wordt bepaald door het racisme dat voortvloeit uit het klassieke judaìsme.

Die invloed zou volgens hem erg ver gaan. Zelfs zo ver dat Shahak Israël in veel opzichten vergelijkt met Zuid-Afrika gedurende het apartheidsregime. Hij wijst er op dat de verkiezingen in Israël slechts open staan voor partijen die Israël als een joodse staat geaccepteerd hebben. Shahak maakt in verband hiermee een vergelijking met de situatie in Europa. Als een land zich daar zou uitroepen tot een christelijke staat, om zo alle niet-christenen buiten de wet te plaatsen, zou dat terecht tot felle kritieken in de wereld leiden. Israël lijkt zich dit echter zonder meer te kunnen permitteren."

http://www.stelling.nl/kleintje/edelfask/018a.htm

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Yahshua Emmanuel

Hier is weer een andere verhaal van een andere Joodse persoon:

'Een man reisde van Jeruzalem naar Jericho. Onderweg werd hij door rovers overvallen. Zij rukten hem de kleren van het lijf, sloegen hem bont en blauw en lieten hem halfdood langs de weg liggen.

Toevallig kwam een priester langs. Maar toen hij de man zag liggen, ging hij aan de overkant van de weg voorbij.

Een tempeldienaar die voorbijkwam, deed hetzelfde en liet de man gewoon liggen.

Gelukkig kwam er ook iemand langs die medelijden kreeg toen hij hem daar zag liggen. Het was een Samaritaan. De Samaritaan knielde naast hem neer, verzorgde zijn wonden met olie en wijn en legde er verband om. Daarna tilde hij hem op zijn ezel en ging er zelf naast lopen.

Zij kwamen bij een herberg, waar hij hem verder verzorgde. De volgende morgen gaf hij de herbergier twee zilveren munten en zei: 'Zorg goed voor hem. Mocht dit geld niet genoeg zijn, dan betaal ik de rest de volgende keer wel.'

Wat denkt u? Wie van deze drie was de naaste van het slachtoffer van de roofoverval?' 'De man die medelijden met hem had', was het antwoord. 'Precies', zei Jezus. 'Volg zijn voorbeeld dan.'

Yahshua
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

de grijze muis

ha, dit begint toch echt lachwekkend te worden.

Haal Irving er ook nog even bij en zo zijn er wel meer van joodse huize, zowel van liberaal tot ultra orthodox. Over zg joodse zelfhaat schrijven, daar hebben veel lieden al eens bomen en fora mee verpest.

Het verhaal van de Barmhartige Samaritaan is hier bij ieder bekend, daar heb je niet eerst een verhaaltje van een taxichauffeur voor nodig. Jezus was trouwens een Jood.

De Islam maakt onderscheid tussen mensen. Er is een verschil tussen gelovigen en ongelovigen, niet aldus mij , maar aldus Al Azhar. Tussen zg mensen van het Boek onderling en met anderen, veelgodendienaars mogen niet bestaan, net zo min als afvalligen. Is dat geen discriminatie?

Er is hier trouwens een oud topic dat over Bila Riba gaat en een ander over Slavernij in de Islamitische Wereld, kun je misschien ook eens naar kijken, om "de echte wereld te ontdekken".

Maar het gaat hier over de wortels antisemitisme, dus vervuil het topic niet meer met zijwegen zou ik zeggen, zeker niet over die zg dikke fantasieportemonnee van je. Dat staat zo poenig, he.
Met een Cumlaude VWO en CumLaude Double Masters in Finance&Investements en in Enterpreneurship & New Bussiness Venturing ......
Dat laatste beslist niet van LSE, dat is me duidelijk.
Jammer dat je geen multimiljonair bent voor je 35 ste zoals ik omdat je weet hoe je deze dispicable financiele systeem kan manipulieren. Enfin, zoals ik al eerder zei iedereen heeft zichzelf ermee. Laat degene die hoort horen en degen die ziet zien. En wat Mohammed heeft voorgeschreven moet hij zelf weten en wat Gabriel heeft doorgegeven moet hij ook zelf weten. Ik heb daar niks mee te maken, maar ik laat me gelukkig niet leiden door blinden. Ik maak mijn eigen regels en bepaal mijn eigen wereldbeeld en gelukkig kan mijn bankrekening daarvan getuigen
Dat jij je eigen wereldbeeld bepaalt is me nu geheel en al duidelijk, overduidelijk zelfs.

Over tot de orde van de dag.
klazon
Pluimdrager

En waarom in het engels? Omdat dit een beter taal is om in te vertalen dan het beperkte nietszeggende Nederlands.
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het Nederlands veel gevariëerder is in uitdrukkingsmogelijkheden. Daarbij vergeleken is het Engels met zijn starre grammatica in mijn ogen tamelijk onbeholpen.
Yahshua Emmanuel

de grijze muis schreef:ha, dit begint toch echt lachwekkend te worden.

Haal Irving er ook nog even bij en zo zijn er wel meer van joodse huize, zowel van liberaal tot ultra orthodox. Over zg joodse zelfhaat schrijven, daar hebben veel lieden al eens bomen en fora mee verpest.

Het verhaal van de Barmhartige Samaritaan is hier bij ieder bekend, daar heb je niet eerst een verhaaltje van een taxichauffeur voor nodig. Jezus was trouwens een Jood.

Dat laatste beslist niet van LSE, dat is me duidelijk.
Beste DGM, misschien is het je helemaal ontgaan wat de correlatie is tussen de beide verhalen. De RELIGIEUZE aspect van vooral de TALMUD (in veel minder mate van de Torah) dat de Joden zich hoger verheven voelen boven de niet joden en daarmee wederdiscriminatie veroorzaken. Het lijkt wel een Deja Vous.

Het begip van "selfhating jew" is natuurlijk netzo leeg als het begrip "anti-semitisme". Deze worden alleen gebruikt om ieder kritiek op het handelen van vooral zionisten de kiem in te smoren.

Hier zijn nog een paar "selfhating jews" volgens jouw definties die de joodse leer beter kennen dan jij neem ik aan. Dit heb je vast niet op BBC,CNN, NOS of RTL gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=R-r04SQ97_Q

Begrijp ik het goed als ik zou stellen dat je JEZUS die ook JOODS was zou classificeren onde "SELF HATING JEW"?
de grijze muis

Wat een ontzettende kul is er weer gepost hier direct voorafgaande.

Naar deze groepering binnen de orthodoxie is door mij al verwezen in dit topic als zijnde Joden die tegen de uitroeping van een joodse staat zijn, dwz anti zionistisch en dat is niet gelijk aan anti semitisme, ook al eerder vermeld.

Maar ja, lezen blijft moeilijk he, vooral als men zijn eigen wereldbeeld schept.

Voor wie het allemaal nieuw is enige info van Wiki.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neturei_Karta

De wortels van anti semitisme, dat is de titel van dit topic.
Yahshua Emmanuel

de grijze muis schreef:Wat een ontzettende kul is er weer gepost hier direct voorafgaande.

Naar deze groepering binnen de orthodoxie is door mij al verwezen in dit topic als zijnde Joden die tegen de uitroeping van een joodse staat zijn, dwz anti zionistisch en dat is niet gelijk aan anti semitisme, ook al eerder vermeld.

Maar ja, lezen blijft moeilijk he, vooral als men zijn eigen wereldbeeld schept.

Voor wie het allemaal nieuw is enige info van Wiki.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neturei_Karta

De wortels van anti semitisme, dat is de titel van dit topic.
En wat is uw antwoord op het onderstaande?

....misschien is het je helemaal ontgaan wat de correlatie is tussen de beide verhalen. De RELIGIEUZE aspect van vooral de TALMUD (in veel minder mate van de Torah) dat de Joden zich hoger verheven voelen boven de niet joden en daarmee wederdiscriminatie veroorzaken.

en vergeet deze ook niet te beantwoorden, graag.

Begrijp ik het goed als ik zou stellen dat je JEZUS die ook JOODS was zou classificeren onde "SELF HATING JEW"?
Herodotus

Joden en Christenen zijn nooit vergeten dat het Israël heette. Maar in het begin van de 20e eeuw is de oude naam Palestina weer uit de kast getrokken
Door wie is dat gedaan?
in een poging om de naam Israël uit het collectief geheugen te wissen. Tevergeefs, zoals we nu weten.
Wederom niet erg concreet.
De oude staat Israël is nooit officiëel opgeheven, maar is wel feitelijk geëindigd met de Romeinse bezetting.
Dit is net zo vaag als de stelling dat god aan Abraham een stuk land heeft beloofd. Nooit officieel opgeheven, wel feitelijk geeindigd...

Deze zogenaamde belofte impliceert trouwens een discriminerende god (want waarom zou god een stuk land exclusief aan Abraham beloven en niet aan iemand anders?)

De wens zal bij Abraham wel de vader van de gedachte zijn geweest...
Daarom was het nodig om de staat in 1948 opnieuw uit te roepen, als een proclamatie: we zijn er weer, van nooit echt weggeweest.
Het was geen proclamatie, het was een provocatie aan de inwoners van Palestina.

Ben trouwens benieuwd hoe jij zal reageren als er opeens iemand in je huis staat met een papiertje waarop staat dat de grond, en dus het huis, aan hem toebehoord.

Wat ga je dan doen?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
DePurpereWolf

Yahshua Emmanuel schreef:En wat is uw antwoord op het onderstaande?

....misschien is het je helemaal ontgaan wat de correlatie is tussen de beide verhalen. De RELIGIEUZE aspect van vooral de TALMUD (in veel minder mate van de Torah) dat de Joden zich hoger verheven voelen boven de niet joden en daarmee wederdiscriminatie veroorzaken.
Elk geloof beweert toch dat het het aan het rechte eind heeft? Welk geloof zegt nu eerlijk: Dit wat ik zeg is correct, maar wat jij zegt ook."?

Natuurlijk beweert elk geloof dat het de waarheid verkondigd.

Een PSV-er vind ook dat de rest van de eredivisie een stel idioten zijn, maar hij gaat niet tot moorden over.

Ik ben er van bewust dat de joodse gemeenschappen zich hebben afgezonderd van de bevolking, ze houden er hun eigen gewoontes op na en kluiten zelf bij elkaar. Maar dat is geen reden voor anti-semitisme, het gevolg is ook niet anti-semitisme. Het gevolg is vaak discriminatie, maar dat is heel wat anders.
waanzin

ik vraag mij zo stil aan af waar dit naar toe gaat ik heb nu nog alltijd niet een echte antwoord gezien op de vraag in de titel van deze topic en kan eigenlijk alleen maar besluiten dat er geen antwoord is want waar gaat de gewoon discriminatie van een vreemd volk over in echt antisemitisme kan iemand mij een defentie geven van of zeggen van af wanneer we over antisemitisme spreken wat is de grens, wanneer is het geen discriminatie meer?
klazon
Pluimdrager

Het was geen proclamatie, het was een provocatie aan de inwoners van Palestina.
Ik had in een eerder stadium al een vraag gesteld, maar daar heb je geen antwoord op gegeven. Daarom stel ik hem nog maar een keer: Enig idee hoeveel inwoners Palestina toen had, en wie dat waren?
Adpruys

Ik meen de essentiële oorzaak in post 84 bondig te hebben verwoord.

Y. Emmanuel maakt suggestieve toespelingen op oorzaken die lijken weer te geven dat hij de oorzaak bij de houding van de joden zelf zoekt. Maar als er een weerwoord komt springt hij over op een ander onderwerp. Zo bracht hij het geldlenen-bankieren ter sprake. Hier is al wat op gezegd. Ook is hierover veel studie bekend. Zie o.a. Judaism Door Jay G. Williams

De joden werden min of meer gedwongen deze professie ter hand te nemen. Het profijt hiervan kwam ten goede aan de economieën van de Europese landen in het algemeen en de (christelijke) leiders in het bijzonder. Uiteraard profiteerden joden hier ook van maar bij tijd en wijlen maakten leiders zoals koningen van het antisemitisme gebruik en versterkte deze om de schulden aan de bankiers te vernietigen en hun bezittingen in te pikken. Als jaren later er weer kapitaal nodig was werden er weer joden binnengehaald om van te profiteren.

Ook zijn ghettos geen wijken in steden waar vrijwillig joden samenwonen maar verplicht.

Vermoedelijk rond de voorlaatste milleniumwisseling, in de tijd van de kruistochten, werd het latente antisemitisme door de kerk officieel beleid en raakten de joden in Europa geïsoleerd. In islamitische gebieden was de jodenwijk ook een verplicht samenwonen en waren contacten tussen joden en moslims ook aan door de leiding opgelegde beperkingen onderhevig
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Yahshua Emmanuel

Ik had in een eerder stadium al een vraag gesteld, maar daar heb je geen antwoord op gegeven. Daarom stel ik hem nog maar een keer: Enig idee hoeveel inwoners Palestina toen had, en wie dat waren?
in 1844

Bij de eerste Ottomaanse volkstelling wonen in Jeruzalem 7.120 joden, 5.760 moslims en 3.390 christenen. Andere Joodse gemeenschappen leven onder meer in Hebron en Safed; in heel Palestina wonen zo'n 17.000 joden. Jeruzalem en Safed tellen in 1880 een Joodse meerderheid. Ongeveer een half miljoen Arabieren wonen tegen die tijd in Palestina.

Als je nog meer vragen heb dan zien we die graag tegemoet.
Yahshua Emmanuel

ik vraag mij zo stil aan af waar dit naar toe gaat ik heb nu nog alltijd niet een echte antwoord gezien op de vraag in de titel van deze topic en kan eigenlijk alleen maar besluiten dat er geen antwoord is want waar gaat de gewoon discriminatie van een vreemd volk over in echt antisemitisme kan iemand mij een defentie geven van of zeggen van af wanneer we over antisemitisme spreken wat is de grens, wanneer is het geen discriminatie meer?

Momenteel is Antisemitisme = Antizionist, want niemand is momenteel tegen joden die buiten Israel wonen, als er iemand anders erover denkt dan dan zien we die argumenten tegemoet.

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Yahshua Emmanuel

Adpruys schreef:Ik meen de essentiële oorzaak in post 84 bondig te hebben verwoord.

Y. Emmanuel maakt suggestieve toespelingen op oorzaken die lijken weer te geven dat hij de oorzaak bij de houding van de joden zelf zoekt. Maar als er een weerwoord komt springt hij over op een ander onderwerp.
Beste Ad,

Ik heb geen weerwoord gezien. Ik heb alleen een subjectieve mening gezien waarin ik vrij ben om oneens mee te zijn. Zou je zo vriendelijk willen zijn om je bewijzen hier te produceren? Vergeet ook niet wat bronvermeldingen bij te voegen.

Bij voorbaat dank, Yahshua

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!