Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Herodotus
Artikelen: 0

Re: De roots van antisemitisme?

klazon schreef:Was het stuk land al geclaimd dan? En door wie? De Arabieren gingen pas moeilijk doen toen ze doorkregen dat de Joden daar een staat wilden stichten. Daarvoor was er niemand die zich echt druk maakte om dat stuk land.

Heb je ook een idee waarom het bekend stond als Palestina en niet als Israël? Dat laatste is eigenlijk logischer, aangezien de laatst bekende staat op dat grondgebied ook al Israël heette.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Palestina

In 1948 was het toch echt Palestina dat onder Brits Mandaat stond.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

waanzin

persoonlijk heb ik ook weinig zin om drie uur te kijken naar die filmpje geef mij eerste een sammenvating zodat ik weet of het de moeite is of gewoon een nieuw Conspiracy theorie als je ze heb gezien moet dat tocht niet zo moeilijk zijn gewoon in een regel of 5 het belangrijkste.

ps vraag mijn wel af wat dit nog me de roots van het antisemitisme te maken heeft
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Yahshua Emmanuel

waanzin schreef:persoonlijk heb ik ook weinig zin om drie uur te kijken naar die filmpje geef mij eerste een sammenvating zodat ik weet of het de moeite is of gewoon een nieuw Conspiracy theorie als je ze heb gezien moet dat tocht niet zo moeilijk zijn gewoon in een regel of 5 het belangrijkste.

ps vraag mijn wel af wat dit nog me de roots van het antisemitisme te maken heeft
Er zijn verschillende soorten mensen op deze wereld met uiteenlopende motieven. Sommigen discusseren om een bepaalde agenda door te drukken, sommigen om de objectieve onafhankelijk waarheid te achterhalen en weer sommigen om gewoon hun ego te strelen en gelijk proberen te krijgen.

Om de roots van antisemitisme te achterhalen moeten we dat brede begrip reduceren tot een zeer afgebakend en niet misleidende definitie. Ik ga er van uit dat dit momenteel betekent anti-joods, laat me weten of er een andere definitie is. Dan moeten we verder specifieceren wat een jood is. Is het alle afstammellingen van de 12 zonen van Jacob (Israel) of is het alleen de afstammellingen van Judah ( een van de 12 zonen).

http://en.wikipedia.org/wiki/Jacob

http://www5.ocn.ne.jp/~magi9/isracame.htm

Of heeft het joods zijn te maken met de wet van Mozes de Torah en is dus een relegie. In dat geval dan waren alle generaties voor Mozes geen "Joden". Dan was Abraham geen "Jood" maar gewoon Abraham uit Harran em Ur, Sommigen zeggen hedendaagse turkije anderen weer irak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abraham

http://en.wikipedia.org/wiki/Harran

http://en.wikipedia.org/wiki/Ur_Ka%C5%9Bdim

Pas als het begrip anti semitisme duidelijk afgebakend is kunnen we bepalen wat de oorzaak en de roots ervan is.

Het uitverkoren volk principe en het beloofde land heeft dus met Abraham te maken. Er zijn tich geleerden die het uitverkoren volk principe tegen spreken met bewijzen en archeologische vondsten. Zie onderstaande video voor voorstanders en tegenstanders in het licht van bewijzen.

http://video.google.com/videoplay?docid=-4248509077986021150

Het valt allemaal onder discriminatie. Discriminatie is volgens mijn definitie " het zich beter voelen dan een ander omwille van bepaalde eigenschappen" Deze eigenschappen kunnen varieren van geloof, uiterlijk (dik of dun, lang of kort, knap of lelelijk), huidskleur(racisme), stam, sexuele voorkeur, sexe, afkomst, status (rijk/arm), welvaart etc etc etc. Alles wat een mens in zijn hoofd haalt om zich boven een ander te verheven is een vorm van discriminatie. En dus zou het kunnen zijn het feit dat de "Joden" (omwille van geloof of omwille van ras) zich boven verheven voelen boven anderen gehaaid leidt tot wederdiscriminatie en aangezien ze in de minderheid zijn, hebben ze altijd aan het korste eind moeten trekken. Ik denk dat als die hele uitverkoren volk principe er niet zou zijn, de Joden een veel vreedzamer coexistentie zouden kennen in de loop van de hele geschiedenis. Ze zouden te maken krijgen met overige bekrompen en onwetende discriminatie zoals ieder ander mens op deze aarde.
klazon
Pluimdrager

In 1948 was het toch echt Palestina dat onder Brits Mandaat stond.
Klopt, maar Palestina is de aanduiding van een grondgebied, niet van een staat.
de grijze muis

http://www.defabel.nl/40311e01.htm

Voor wie het echt nog niet wist, of voor wie uit zijn nek wenst te blijven lullen geeft genoemde site misschien toch wel een interessant overzicht van de wortels van het kwaad.
Herodotus

Een staat (Israel) kan niet zonder grondgebied (1948/ Palestina) een grondgebied (Palestina) wel zonder staat (Israel).

Als de staat Israel nooit heeft opgehouden te bestaan, dan heb ik de volgende vragen:

Waarom heette het betreffende grondgebied in 1948 dan niet nog steeds Israel?

Waarom werd de staat Israel dan uitgeroepen in 1948? Dat komt toch op hetzelfde neer als in de staat der Nederlanden, de staat der Nederlanden uitroepen?
Herodotus

Er zijn verschillende soorten mensen op deze wereld.
Ik ken maar 1 soort mens: de mens
Het valt allemaal onder discriminatie.
precies, het begint met discriminatie (soorten) en eindigt in racisme, anti-semitisme, verschillende soorten mensen enz.
klazon
Pluimdrager

Waarom heette het betreffende grondgebied in 1948 dan niet nog steeds Israel?
Joden en Christenen zijn nooit vergeten dat het Israël heette. Maar in het begin van de 20e eeuw is de oude naam Palestina weer uit de kast getrokken in een poging om de naam Israël uit het collectief geheugen te wissen. Tevergeefs, zoals we nu weten.
Waarom werd de staat Israel dan uitgeroepen in 1948? Dat komt toch op hetzelfde neer als in de staat der Nederlanden, de staat der Nederlanden uitroepen?
De oude staat Israël is nooit officiëel opgeheven, maar is wel feitelijk geëindigd met de Romeinse bezetting. Daarom was het nodig om de staat in 1948 opnieuw uit te roepen, als een proclamatie: we zijn er weer, van nooit echt weggeweest.
Adpruys

het feit dat de "Joden" (omwille van geloof of omwille van ras) zich boven verheven voelen boven anderen gehaaid leidt tot wederdiscriminatie en aangezien ze in de minderheid zijn, hebben ze altijd aan het korste eind moeten trekken. Ik denk dat als die hele uitverkoren volk principe er niet zou zijn, de Joden een veel vreedzamer coexistentie zouden kennen
Dit riekt naar antisemitisme. Antisemitisme is juist dat men zich verheven voelt boven de joden, deze minderwaardig vindt. Door dit om te draaien praat je op zijn minst antisemitisme goed. De joden hebben in de loop van de geschiedenis nooit anderen onderdukt en in veel mindere mate anderen gediscrimineerd dan dat ze zelf gediscrimineerd werden. Het is juist de veeleisendheid van de twee andere religies - het christendom en de islam - die maakte dat het vasthouden aan het eigen geloof van de joden door veel mensen moeilijk kon worden verdragen. Succesvolle joodse mensen en, recentelijk, een succesvolle natie werden als een "cognitieve dissonantie" gezien. Leiders hebben het bij tijd en wijlen opportuun gevonden dergelijke frustraties in hun voordeel te gebruiken en deze te versterken.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Yahshua Emmanuel

Dit riekt naar antisemitisme. Antisemitisme is juist dat men zich verheven voelt boven de joden, deze minderwaardig vindt. Door dit om te draaien praat je op zijn minst antisemitisme goed. De joden hebben in de loop van de geschiedenis nooit anderen onderdukt en in veel mindere mate anderen gediscrimineerd dan dat ze zelf gediscrimineerd werden. Het is juist de veeleisendheid van de twee andere religies - het christendom en de islam - die maakte dat het vasthouden aan het eigen geloof van de joden door veel mensen moeilijk kon worden verdragen. Succesvolle joodse mensen en, recentelijk, een succesvolle natie werden als een "cognitieve dissonantie" gezien. Leiders hebben het bij tijd en wijlen opportuun gevonden dergelijke frustraties in hun voordeel te gebruiken en deze te versterken.
Adpruys:

Wat maak je hiervan dan? Komt dat van het Hinduisme of Budhisme? In mijn ogen zijn er maar 2 partijen ongeacht de rest: De ene dient het goede en doet het goede en de andere dient het slechte en doet het slechte. Zo simpel is het. Iedereen die zich speciaal en beter voelt dan anderen heeft het gewoonweg niet begrepen en vertoon tekenen van spirituele onvolwassenheid ongeacht religie of afkomst.

Oude TESTAMENT:

http://bible.cc/deuteronomy/23-19.htm

http://bible.cc/deuteronomy/23-20.htm

BBE: Do not take interest from an Israelite on anything, money or food or any other goods, which you let him have:

BBE: From men of other nations you may take interest, but not from

an Israelite: so that the blessing of the Lord your God may be on

everything to which you put your hand, in the land which you are about

to take as your heritage.
de grijze muis

Waarom in het engels, er zijn immers tal van nederlandse vertalingen van de Tenach/OT Kennelijk afkomstig van een onwetende.

Dat rente gebod is zeer simpel te verklaren. iemand die je in de buurt hebt, tot je eigen sociale groep behoort die kun je dwingen zijn beloftes na te komen, in dit geval een lening terugbetalen.

Een vreemdeling, die zomaar kan vertrekken en op wie je geen invloed hebt, die moet een extra zekerheid leveren in dit geval in de vorm van een rente, geld of goederen.

Buitengewoon makkelijk te verklaren en zeer begrijpelijk.

Over Arabische arrogantie gesproken, het edelste ras onder de rassen volgens een zekere Warlord. zie:

Tabari IX:69 "Arabs are the most noble people in lineage, the most prominent, and the best in deeds.We were the first to respond to the call of the Prophet. We are Allah's helpers and the viziers of His Messenger. We fight people until they believe in Allah. He who believes in Allah and His Messenger has protected his life and possessions from us. As for one who disbelieves, we will fight him forever in the Cause of Allah. Killing him is a small matter to us."

Dat is nog eens andere koek als het uitverkoren zijn, dat uitverkoren houdt immers een plicht in, nl de zware opdracht om liefde te brengen en dat is verdomd moeilijk en wil vaak slecht lukken.

Het is wel iets heel anders dan arrogantie, zoals de uitspraak van Warlord Moh zg door Tabari opgetekend.

Heel erg naar he, om over de wortels van het anti semitisme te lezen. Durft niemand de link te bekijken?

Adpruys

Wat maak je hiervan dan?
NBG 20 U mag geen rente vragen als u iets aan een volksgenoot leent, of het nu gaat om geld of voedsel of wat u ook maar tegen rente te leen kunt geven. 21 Van een buitenlander mag u wel rente heffen, maar niet van iemand uit uw eigen volk. Als u zich hieraan houdt zal de HEER, uw God, u zegenen
Dat god in zijn wijsheid een vruchtbare samenwerking tussen verschillende volkeren voor ogen had.

Geen econoom zal mij tegenspreken als ik zeg dat het lenen-uitlenen tegen rente (bankieren) wel een noodzakelijke voorwaarde is geweest voor de welvaartsgroei in het Westen sinds 1400. Jammer dat er storing op de lijn zat toen Mohammed het voorschrift doorkreeg. Maar hij had het dan ook uit de tweede hand. Misschien maakte Gabriël een foutje. Jammer.

Wat dit met antisemitisme van doen heeft mag jij uitleggen. Dat christenen lange tijd alleen van joden of tempeliers mochten lenen van de paus
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Yahshua Emmanuel

Adpruys schreef:Dat god in zijn wijsheid een vruchtbare samenwerking tussen verschillende volkeren voor ogen had.

Geen econoom zal mij tegenspreken als ik zeg dat het lenen-uitlenen tegen rente (bankieren) wel een noodzakelijke voorwaarde is geweest voor de welvaartsgroei in het Westen sinds 1400. Jammer dat er storing op de lijn zat toen Mohammed het voorschrift doorkreeg. Maar hij had het dan ook uit de tweede hand. Misschien maakte Gabriël een foutje. Jammer.

De welvaartsgroei in het westen is vanaf 1400 tot en met de dag van vandaag gebaseerd op rooftochten en slavernij van de rest van de wereld. Feiten zijn feiten en als je je geschiedenislessen niet heb willen onderzoeken heb je alleen jezelf ermee. Zeer zeker niet de samenwerking die God in zijn wijsheid voor ogen had. Jammer dat je geen multimiljonair bent voor je 35 ste zoals ik omdat je weet hoe je deze dispicable financiele systeem kan manipulieren. Enfin, zoals ik al eerder zei iedereen heeft zichzelf ermee. Laat degene die hoort horen en degen die ziet zien. En wat Mohammed heeft voorgeschreven moet hij zelf weten en wat Gabriel heeft doorgegeven moet hij ook zelf weten. Ik heb daar niks mee te maken, maar ik laat me gelukkig niet leiden door blinden. Ik maak mijn eigen regels en bepaal mijn eigen wereldbeeld en gelukkig kan mijn bankrekening daarvan getuigen.
Yahshua Emmanuel

de grijze muis schreef:Waarom in het engels, er zijn immers tal van nederlandse vertalingen van de Tenach/OT Kennelijk afkomstig van een onwetende.

Dat rente gebod is zeer simpel te verklaren. iemand die je in de buurt hebt, tot je eigen sociale groep behoort die kun je dwingen zijn beloftes na te komen, in dit geval een lening terugbetalen.

Een vreemdeling, die zomaar kan vertrekken en op wie je geen invloed hebt, die moet een extra zekerheid leveren in dit geval in de vorm van een rente, geld of goederen.

Over Arabische arrogantie gesproken, het edelste ras onder de rassen volgens een zekere Warlord. zie:

Tabari IX:69 "Arabs are the most noble people in lineage, the most prominent, and the best in deeds.We were the first to respond to the call of the Prophet. We are Allah's helpers and the viziers of His Messenger. We fight people until they believe in Allah. He who believes in Allah and His Messenger has protected his life and possessions from us. As for one who disbelieves, we will fight him forever in the Cause of Allah. Killing him is a small matter to us."

Dat is nog eens andere koek als het uitverkoren zijn, dat uitverkoren houdt immers een plicht in, nl de zware opdracht om liefde te brengen en dat is verdomd moeilijk en wil vaak slecht lukken.

Het is wel iets heel anders dan arrogantie, zoals de uitspraak van Warlord Moh zg door Tabari opgetekend.

Heel erg naar he, om over de wortels van het anti semitisme te lezen. Durft niemand de link te bekijken?

Beste DGM,

Wat die man Tabari schrijft is zijn eigen mening en daar heb ik ook niks mee te maken. Maar ik zal je eerlijk zeggen dat na mijn vele verblijven in Dubai, Abu Dhabi, Saudi Arabia en nog veel andere Arabische landen ik de arrogantie van Arabieren netzo erg vindt als de arrogantie van Israelis, van Amerikanen, Engelsen en Fransen. Alleen zijn Arabieren naar mijn ervaring dwazen zonder enig begrip van hoe de wereld in elkaar zit. Kamelenherders die per ongeluk een schat hebben gevonden. Dit baseer ik op mijn persoonlijke ervaring. Ik voel me niet beter of minder dan al deze mensen maar ik heb ze altijd geadviseerd om gewoon jezelf te blijven en je medemens te helpen. En datgene over moorden en vechten denk ik dat die man vroeg of laat spijt van krijgt dat hij ooit zo iets heeft beweerd. Maar ja eerlijk gezegd sinds die onzin met Isralis en Palestijnen heb ik 10 jaar geleden een Quran gelezen vertaald nota bene door een Jood en bleek een van de beste vertalingen in het engels tot nu toe.

http://www.amazon.com/Message-Quran-Muhamm...ef=cm_lmf_tit_2

Ik heb dus een eigen mening van wat de islam inhhoudt. De Hadith heb ik ook weleens hier en daar wat gelezen maar die kan je vergelijken met de Bijbel en de Talmud als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb gelukkig geen tussenkomst nodig van de media of van orientalisten of zogenaamde Phd. professoren of doctoren met dubbele agenda's om mij voorgekouwd voorgeschoteld kant en klaar junk kennis te serveren. Met een Cumlaude VWO en CumLaude Double Masters in Finance&Investements en in Enterpreneurship & New Bussiness Venturing vertrouw ik meer op mijn eigen oordeel dan die van die marionetten. No offence.

En waarom in het engels? Omdat dit een beter taal is om in te vertalen dan het beperkte nietszeggende Nederlands. Omdat zodra je het vliegtuig instapt je automatisch moet omschakkelen naar het engels omdat je anders niets te betekenen heb in het buitenland en dus ook niet voor de overige 5,5 miljard wereldburers. Engels is het Latijn of Grieks van nu, voorlopig, over een paar jaar moeten we ook nog Chinees gaan leren.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Yahshua Emmanuel

de grijze muis schreef:....Dat rente gebod is zeer simpel te verklaren. iemand die je in de buurt hebt, tot je eigen sociale groep behoort die kun je dwingen zijn beloftes na te komen, in dit geval een lening terugbetalen.

Sorry DGM ik ga je geen onwetende noemen want je bent mijn broeder en gewaardeerde medemens. Maar ik denk dat je hier 2 economische begrippen met elkaar verwart namelijk "rente/interest" en "Onderpand/Colleteral". Een derde begrip waarin je zou kunnen verdiepen is "Fractional Reserve Banking". Maar hey wie ben ik om jou tegen te spreken? Geloof maar lekker wat je wilt geloven, het is jouw leven en je hebt er verder niemand mee dan jezelf.

Mvg. Yahshua

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!