Puzzel Puzzels
Alexander Hartmans
Artikelen: 0

Re: IDEE! Geschiedenis wetenschap

Ik scheef aan het begin van ddeze topic dat geschiedenis een stoffig vak is, maar je kan het zo interessant mogelijk maken door middel van goed onderzoek en het het beschrijven van deze resultaten.

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

richel_richel

oke you win.

het is maar een idee. En of het er komt is voor mij uiteraard geen probleem, ik zou het zelfs best interessant vinden, maar ik ben bang dat er discussie's met politiek karakter gaan komen. Marx Lenin Che guervara enz. Ik heb hier geen bezwaar op want discusseer vrolijk mee, maar ik denk niet dat het op dit forum past en ik weet ook niet in hoeverre het zal aanslaan.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

richel_richel

je zal mij nooit horen zeggen dat geschiedenis niet interessant is :wink:

het ging voornamelijk om het passen van geschiedenis op dit forum.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.
Cassanne

Het belangrijkste probleem aan dit idee is denk ik dat er op dit moment zeer weinig topics zijn die onder 'geschiedenis' zouden vallen (zeker niet genoeg voor een verdere opdeling, zoals jij voorstelt. Of bedoelde je die meer als mogelijke posting directives?). En er is nu veel meer filosofie, psychologie, politiek. Dus die vakgebieden zouden dan logischerwijs ook hun eigen subforum moeten krijgen: nogal een grootschalige verandering van het forum.

Er zijn zeker goede argumenten te bedenken voor zo'n verdere opdeling, maar gezien al het werk en de grote veranderingen die er aan vast zitten, denk ik dat we de beslissing over moeten laten aan het Beheer.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Wouter_Masselink

Het toevoegen van alle bovengenoemde onderdelen vind ik een goede zaak. Het zorgt voor een overzichtelijker geheel. Als wij als forum willen blijven groeien dan is dit toch een goed idee om toe te passen.

De uiteindelijke beslissing licht natuurlijk bij 'Beheer'. Hij moet alle aanpassingen gaan maken. Maar ik ben in ieder geval voor.
"Meep meep meep." Beaker
DePurpereWolf

Het Niet-technische wetenschaps forum is inderdaad vrij druk en onoverzichtelijk.

We kreeeren echter alleen maar een extra subforum als daar vraag naar is. Zo is het huiswerk forum ontstaan, als ook alledaagse wetenschappen en het theorie-ontwikkelingsforum.

Op dit moment is er nog geen vraag naar een specifiek geschiedenis forum, omdat er nog niet genoeg berichten in die trent zijn.

Een filosofisch forum heb ik zelf al eens voorgesteld, maar we hebben er voor gekozen om dat onder niet-technisch te houden. Als niet-technisch te groot wordt, zal eerst politiek en filosofie een appart forum krijgen, gewoon omdat ze meer berichten hebben.

Ik onthoud me dus over een mening te geven of het interessant is of niet, en maak mijn beslissing door te stellen dat er nu nog geen vraag naar is. Mocht de discussie over onderwerpen mbt tot geschiedenis dusdanig aanwakkeren, dan kiezen we er voor om er een appart subfora voor te maken.
Miels
Artikelen: 6

Om even direct op de oorspronkelijke vraagsteller te reageren:

De crew van het forum is de wenselijkheid van een apart geschiedenisforum aan het bespreken. We zijn er nog niet helemaal uit, maar bij deze wil ik laten weten dat we ermee bezig zijn en wat de tussenstand ongeveer is (alles kan dus nog steeds anders uitpakken dan je nu gaat lezen).

Zoals purperewolf hierboven al aankaartte krijgen onderwerpen een apart forum als blijkt dat er vraag naar is. Op het moment is het aantal onderwerpen met betrekking tot geschiedenis echter redelijk beperkt. We vinden het in ieder geval niet wenselijk om meerdere forums te hebben met ieder maar 5 posts, je genoemde optie van subforums in verschillende onderwerpen geniet dus niet de voorkeur.

De optie die overblijft is 1 apart forum voor geschiedenis. Hierin mogen uiteraard wel threads worden begonnen over al de verschillende onderwerpen die je aankaart.

Als een nieuw forum wordt gecreeerd worden altijd eerst bestaande berichten van het betreffende onderwerp in het nieuwe forum gezet. We zijn er nog niet uit of dat dat er wat betreft geschiedenis inmiddels voldoende zijn voor een zelfstandig forum. Je leest het binnenkort.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
OneStepForward

Goed idee Miels!

En idd, zoveel sub-sub-fora is niet nodig. Ook gezien de andere subfora, die zijn ook niet echt opgedeeld.

Je zou wel eventueel kunnen overwegen om historie en archeologie van elkaar te scheiden (zoals astronomie en natuurkunde ook van elkaar los staan). Maar idd, zoveel topics zijn er niet.

Een geschiedenis sub-forum lijkt me nu al genoeg op ndit moment. :wink:
Knownothing

Waarom niet met een groepje belangstellenden een zustersite beginnen zoals het geneeskundeforum, maar dan een site die zich specifiek richt op de mens- en cultuurwetenschappen. www.alfagammaforum.nl of weet ik veel.

Je zou de onderwerpen dan kunnen verdelen zoals bij de universiteiten. Hier bespreken we de vakken die onderwezen worden in de faculteiten wetenschappen en toegepaste wetenschappen; ginder letteren & wijsbegeerte, economie, psychologie, sociologie, recht, etc...
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
OneStepForward

Waarom niet met een groepje belangstellenden een zustersite beginnen zoals het geneeskundeforum, maar dan een site die zich specifiek richt op de mens- en cultuurwetenschappen. www.alfagammaforum.nl of weet ik veel.

Zou kunnen. Maar deze site is volgens mij als ik de titel lees een wetenschaps forum, geen exact wetenschaps forum. Tevens bespaard me dan weer aanmelden :shock: . Sommige beta wetenschappen boeien me en sommige gamma ook. Sommige beta boeien me totaal niet en sommige gamma ook niet.

Ik studeer nu geschiedenis, maar heb hiervoor een informatica opleiding gehad. Om maar een voorbeeldje te noemen...
Knownothing

't kind moet een naam hebben. En www.exactewetenschappenforum.nl zou toch wat lang zijn. :wink:

Aan de andere kant zou een ééngemaakt forum een mooie geste zijn om dat separatisme in de wetenschappen aan te klagen. (Denk ook bijvoorbeeld aan hoe vruchtbaar wetenschappers uit verschillende achtergronden kunnen samen werken in de archeologie).

Waar we ons dan over moeten bezinnen is: hoe krijgen we hier méér volk dat in die andere wetenschappen geinteresseerd is? En kunnen we daar het niveau aanhouden men hier (soms) in de exacte wetenschappen heeft, of gaat het 'ruimere publiek' ons overspoelen met encyclopedievragen? En kunnen we ons voldoende wapenen tegen een tsunami van crackpottheorieen (het blijft internet - en in de humane wetenschappen is het onderscheid tussen juist en fout niet voor iedereen even duidelijk als in de natuurwetenschappen).

Enfin, stof om tijdens de uitwerking over te denken.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
DePurpereWolf

Dat is inderdaad een sterk punt, toen dit forum opstarten was er bijvoorbeeld geen scheikunde subfora. Waarom niet? Omdat de moderators (en gebruikers) die we toen hadden geen kaas gegeten hadden van scheikunde.

Geschiedenis is een wetenschap, maar de achtergrond van meeste moderators en gebruikers is in de exacte wetenschappen. Daarom is het nu onderbedeeld. Sociologie is ook een wetenschap. Ik weet niet of je ooit zo'n studie hebt doorgelezen (ik dus wel) maar dat is dus echt gekke werk, daar wordt je gewoon helemaal gek van.

Het is aan de andere kant wel zinnig om het van een exacte kant te bekijken. Een sociologische studie zou dan helemaal neer worden gesabelt, omdat natuurkundige nou eenmaal over de kleinste dingetjes vallen (exact)

Ik heb liever een groot forum dan twee kleintjes.
Alexander Hartmans

richel_richel schreef:oke you win.

het is maar een idee. En of het er komt is voor mij uiteraard geen probleem, ik zou het zelfs best interessant vinden, maar ik ben bang dat er discussie's met politiek karakter gaan komen. Marx Lenin Che guervara enz. Ik heb hier geen bezwaar op want discusseer vrolijk mee, maar ik denk niet dat het op dit forum past en ik weet ook niet in hoeverre het zal aanslaan.

Dan denk ik dat je objectief moet blijven en alleen de feiten ter hand moet nemen. Een discussie is altijd goed en gezond voor de geest, zolang men niet afwijkt van het onderwerp. Experimenteren, behoort eveneens tot het voorgaande.
Alexander Hartmans

Cassanne schreef:Het belangrijkste probleem aan dit idee is denk ik dat er op dit moment zeer weinig topics zijn die onder 'geschiedenis' zouden vallen (zeker niet genoeg voor een verdere opdeling, zoals jij voorstelt. Of bedoelde je die meer als mogelijke posting directives?). En er is nu veel meer filosofie, psychologie, politiek. Dus die vakgebieden zouden dan logischerwijs ook hun eigen subforum moeten krijgen: nogal een grootschalige verandering van het forum.

Er zijn zeker goede argumenten te bedenken voor zo'n verdere opdeling, maar gezien al het werk en de grote veranderingen die er aan vast zitten, denk ik dat we de beslissing over moeten laten aan het Beheer.

Cassanne, er zijn zoveel topic's om op te noemen, zoals hoe zit het met BJ = Bijzonder Jeugdwerk in de 20ste eeuw, onder welke ministeries viel het BJ onder, wat waren de gondslagen tot oprichting BJ en ga zo maar door. Onderwerpen wat is het Poldermodel of wat ging er vooraf tijdens de invoering van de Euro. Een aparte opdeling voor filosofie of psychologiie is niet nodig, het is er als, "Niet Technische wetenschap". Maar ik denk ook dat veranderingen juist goed zijn, het houdt ons immers bij de les.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Knownothing

Een ander idee dat in me vandaag te binnen viel:

Een forum voor iedere mogelijke wetenschap is te veel. Eén forum voor alle 'niet-technische' wetenschappen is te weing. Dus waarom geen tussenoplossing. We kunnen de wetenschappen die nu niet aan bod komen in plaats van in één forum te stoppen misschien verdelen aan de hand van het onderwerp dat ze bestuderen:

• Mens (de individuele mens) Psychologie, pedagogie, ...
  • Maatschappij (mensen in groep) Antropologische, Sociologische, Economische, Politicologie ... onderwerpen
  • Cultuur (de menselijke produktie) Kunstwetenschappen, Musicologie, Recht, Taalwetenschappen

Het zal dan wel zo zijn dat een wetenschap die de mens in al zijn ascepten wil bestuderen (zoals de geschiedenis) dan over de diverse fora versplinterd zal worden. Maar ik weet niet of dit erg is. De methode mag dan wel gelijklopend zijn, de onderwerpen zijn even divers.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “ℹ️ Over dit forum”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!