Wie heeft een suggestie voor een mooie topic titel? De rol van objectiviteit/subjectiviteit in metafysica?Qrnlk, jouw uiteenzetting lijkt mij een reflectie die in het filosofieforum een zeer mooie discussie kan opleveren.
Het WSF maakt expliciet wat onder andere omstandigheden slechts impliciet is. En dit komt vrijwel volledig door dat een webforum een heel andere medium is.Ik denk dat door het strikte beleid van WSF toch die indruk kan zijn ontstaan.
Dan vernemen we uiteraard graag hoe dat komt en kijken we eventueel of daar wat aan gedaan kan worden. Onze vereisten van onderbouwing, argumentatie, respect voor logische standaarden, enzovoort blijven echter gelden. Geen onderwerp is taboe zolang daaraan voldaan wordt.
Je veronderstelt hier (volgens mij terecht, maar het punt is dat dit niet te bewijzen is) dat alles te (be)vatten moet zijn in logische en rationele argumenten. Alles dat (nog) niet op die manier besproken kan worden is hier taboe.There are more things in heaven and earth, Horatio, Than are dreamt of in your philosophy. (Hamlet Act 1, scene 5, 159–167
Op een webforum kun je niet veel anders. Wie toch zijn verhaal kwijt wil kan vrij eenvoudigEn dat is ook goed, maar veel mensen denken dat wanneer zij niet aan die eisen voldoen zij zich op een spirituele manier uitdrukken op een niveau waar woorden te kort schieten. Zij noemen dat dan een beeldspraak, analogie of metafoor en reageren dan dat je ze niet te letterlijk moet nemen, maar de woorden in de context moet opvatten.
Ik herken datAls iemand zich dus wil uitlaten over een complex concept maar daar niet precies de woorden voor heeft, wordt hij verwezen naar andere fora. Hij onderbouwt zich niet goed vanwege zijn intuitieve gedachtes, raakt off-topic terwijl hij slechts een voorbeeld wil geven.
Komt dat niet juist door de WS uit WSF?Hierdoor ontstaat de gedachte dat WSF intolerant is tegen spiritualisme, terwijl zij slechts verlangt dat mensen zich helder uitdrukken.
Als je echter de drempel te laag legt is het geen wetenschapsforum meer.Hierdoor verliest WSF zich echter in haar doelstelling een laagdrempelig alternatief te zijn voor wetenschapsbeoefening. Mijn adagio, leef je in.
Ik maak die veronderstelling zelfs niet. Daarom erken ik ook dat dit forum een bepaalde inslag heeft waar moeilijk van af te wijken valt. Maar het lijkt me de enige werkbare. Eén die aansluit bij de doelstellingen en algemene filosofie achter WSF, maar desalniettemin kritische reflectie op zichzelf toelaat, onder diezelfde standaarden.Je veronderstelt hier (volgens mij terecht, maar het punt is dat dit niet te bewijzen is) dat alles te (be)vatten moet zijn in logische en rationele argumenten. Alles dat (nog) niet op die manier besproken kan worden is hier taboe.
Op een webforum kun je niet veel anders. Wie toch zijn verhaal kwijt wil kan vrij eenvoudigHet eerste en het laatste zijn op zichzelf een discussie waard, en gegeven problemen kunnen m.i. omzeild worden door een voldoende besef van mogelijke problemen. Het tweede en derde puntje zijn problematischer, maar hebben op zich niets van doen met datgene wat hier aan de kaak gesteld wordt. Ze worden er onterecht mee verwisseld.Ik zie 4 terugkomende problemen in vrijwel elke metafysische bespreking:
- objectiviteit vs. subjectiviteit
- Slechte of gebrekkige communicatieve vaardigheden (specifiek: Hoe communiceer je op een web forum?)
- Een vaag en onduidelijk begrip van het onderwerp.
- Te sterke identificatie met bepaalde stellingen of argumenten; Niet instaat om afstand te nemen van het onderwerp.
Voldoende zelfbesef en afstand tot het onderwerp zijn hierbij echter essentieel. Het dilemma is dan echter dat iemand die voldoende zelfbesef en afstand tot het onderwerp weleens niet meer geïnteresseerd is in een discussie?Ik maak die veronderstelling zelfs niet. Daarom erken ik ook dat dit forum een bepaalde inslag heeft waar moeilijk van af te wijken valt. Maar het lijkt me de enige werkbare. Eén die aansluit bij de doelstellingen en algemene filosofie achter WSF, maar desalniettemin kritische reflectie op zichzelf toelaat, onder diezelfde standaarden. Het eerste en het laatste zijn op zichzelf een discussie waard, en gegeven problemen kunnen m.i. omzeild worden door een voldoende besef van mogelijke problemen.
Vrijwel onoplosbaar in de context van dit forum.Het tweede en derde puntje zijn problematischer
Idd. Dit is echter niet zo eenvoudig: Iemand die zichzelf niet los kan zien van zijn stelling/argumenten is waarschijnlijk ook niet in staat om om dit in te zien. Veruit de meerderheid van mensen is voldoende zelf-bewust om tot een dergelijk inzicht te komen. Hun eigen gedrag is een enorme blinde vlek.maar hebben op zich niets van doen met datgene wat hier aan de kaak gesteld wordt. Ze worden er onterecht mee verwisseld.
Nergens voor nodig hoorMijn verontschuldiging.
Ik heb het gelezen. Ik vind het eigenlijk op zichzelf een filosofische discussie waard. Open je eventueel een topic "Hou je identiteit klein" o.i.d.?Idd. Dit is echter niet zo eenvoudig: Iemand die zichzelf niet los kan zien van zijn stelling/argumenten is waarschijnlijk ook niet in staat om om dit in te zien. Veruit de meerderheid van mensen is onvoldoende zelf-bewust om tot een dergelijk inzicht te komen. Hun eigen gedrag is een enorme blinde vlek.
Onderbouwing eist bewijs.Onze vereisten van onderbouwing, argumentatie, respect voor logische standaarden, enzovoort blijven echter gelden. Geen onderwerp is taboe zolang daaraan voldaan wordt.
Die conclusie kan je niet zomaar trekken. Aantrekkelijkheid is bijvoorbeeld een niet-materieel onderwerp, wat je prima (met bijvoorbeeld resultaten van dubbel blind onderzoek) beargumenteerd kan bespreken.Als dat allemaal moet blijven gelden voor welk onderwerp dan ook, zijn niet-materiele onderwerpen op dit forum taboe.
Ja, maar het gaat om een ander soort bewijs dan in de materie en door de wetenschap.Kiwiwoman schreef:Ypsilon schreef:Onderbouwing eist bewijs.
Argumentatie volgt uit dat bewijs.
Respect voor logische standaarden komen ook voort uit zaken, die te bewijzen zijn.
Er worden genoeg niet-materiële onderwerpen besproken, dus dit klopt gewoon niet.Als dat allemaal moet blijven gelden voor welk onderwerp dan ook, zijn niet-materiele onderwerpen op dit forum taboe.
Bewijs voor wat en door wie? Is dat autoritair?Ja, maar het gaat om een ander soort bewijs dan in de materie en door de wetenschap.
Yep, dus snap ik niet waarom mensen met EIGEN gedachtengangen direct afgekapt worden. Er worden op dit forum vragen in bijv. het filosofieforum gesteld, die DIRECT verwezen worden naar andere topics, waar er ook over gesproken wordt. Het is wel goed om te vermelden waar een onderwerp al eerder aan de orde was, maar om dan direct dit onderwerpdeeltje meteen te verwijderen of op slot te doen, vind ik te ver gaan. Er bestaat ook nog zoiets als waardering voor de gedachten van een enkele mens an sich.Er worden genoeg niet-materiële onderwerpen besproken, dus dit klopt gewoon niet.
Mijn alternatief is om niet de mensen af te schrikken door meteen te roepen van: hee, daar hebben we het daar en daar al over gehad, maar daarbij te zeggen van: heb jij een andere gedachte dan wat daar en daar al vermeld is?Wat is je alternatief nu eigenlijk, Kiwiwoman?
Dit is een stelling, die niet onderbouwd is. Toch zeg jij, Ypsilon, dit:Veruit de meerderheid van mensen is onvoldoende zelf-bewust om tot een dergelijk inzicht te komen. Hun eigen gedrag is een enorme blinde vlek.
Er is nog een stelling geplaatst door Miels:Open je eventueel een topic "Hou je identiteit klein" o.i.d.?
Eveneens niet onderbouwd.Aantrekkelijkheid is bijvoorbeeld een niet-materieel onderwerp, wat je prima (met bijvoorbeeld resultaten van dubbel blind onderzoek) beargumenteerd kan bespreken.
Ik blijf trouwens van mening, dat in dit forum de beperkingen hoogtij vieren. Zelfs als er grapjes worden gemaakt, wordt dat niet gewaardeerd (eigen ervaring).Onze vereisten van onderbouwing, argumentatie, respect voor logische standaarden, enzovoort blijven echter gelden.
Dit is voor mij het bewijs, dat jullie je als een elitair gezelschap opstelt, waar mensen, die niet dezelfde standaard aan opleiding hebben (maar wel degelijk openstaan om wat meer te weten te komen!) liever geweigerd worden. Waarom geen ballotage ingesteld?Tenslotte wil ik nog even kwijt dat ik het niet zo gepast vind als je op een ander forum (Wetenschapsforum in dit geval) vrijwilligers gaat werven voor je eigen website.
Bewijs door een gedachtenexperiment, door logische redeneringen vertrekkende van feitenmateriaal, ... er zijn mogelijkheden genoeg. Al wat we zeggen is dat een simpel "Ik vind dat x" niet volstaat.Bewijs voor wat en door wie?
Zo vaak gebeurt dat niet. Het is ook een wenk om het reeds bestaande topic even door te nemen, en daar aan te sluiten indien je denkt iets nieuws toe te kunnen voegen.Yep, dus snap ik niet waarom mensen met EIGEN gedachtengangen direct afgekapt worden. Er worden op dit forum vragen in bijv. het filosofieforum gesteld, die DIRECT verwezen worden naar andere topics, waar er ook over gesproken wordt. Het is wel goed om te vermelden waar een onderwerp al eerder aan de orde was, maar om dan direct dit onderwerpdeeltje meteen te verwijderen of op slot te doen, vind ik te ver gaan. Er bestaat ook nog zoiets als waardering voor de gedachten van een enkele mens an sich.
Oké, dat lijkt me helemaal niet zo'n kwaaie suggestie. Daar kunnen we gewoon rekening mee houden, want het is niet onze bedoeling om mensen meteen af te schrikken.Mijn alternatief is om niet de mensen af te schrikken door meteen te roepen van: hee, daar hebben we het daar en daar al over gehad, maar daarbij te zeggen van: heb jij een andere gedachte dan wat daar en daar al vermeld is?
Inderdaad. Omdat ik een aantal stellingen die qrnlk uit het artikel dat hij eerder aanhaalde, voer voor verdere onderbouwde discussie vind. Omdat ik vind dat er zaken tegen in te brengen vallen. Daar is het filosofieforum een uitstekende plek voor. Dit is echter het feedbackforum.Kiwiwoman schreef:Het kan ook anders, want...
laten we deze van qrnlk eens nemen:
Dit is een stelling, die niet onderbouwd is. Toch zeg jij, Ypsilon, dit:Veruit de meerderheid van mensen is onvoldoende zelf-bewust om tot een dergelijk inzicht te komen. Hun eigen gedrag is een enorme blinde vlek.Open je eventueel een topic "Hou je identiteit klein" o.i.d.?
Neen, Miels gaf een voorbeeld ter onderbouwing van de stelling dat niet-materiële zaken inderdaad besproken kunnen worden. Miels nam aan dat het voorbeeld voor zichzelf spreekt. Hij heeft het namelijk over een verondersteld bekende wetenschappelijke methode.Er is nog een stelling geplaatst door Miels: Eveneens niet onderbouwd.
Een grapje moet nu en dan wel kunnen, maar dan in de kantlijn, zoals je eerder al duidelijk gemaakt is. In de fora waar exact- en humaan-wetenschappelijke onderwerpen besproken worden, moeten grapjes niet de hoofdmoot uitmaken. Daar zijn andere fora voor. Op WSF zélf hebben we voor meer informele zaken het café.Ik blijf trouwens van mening, dat in dit forum de beperkingen hoogtij vieren. Zelfs als er grapjes worden gemaakt, wordt dat niet gewaardeerd (eigen ervaring).
Iedereen die zich aan onze richtlijnen houdt heeft hier toegang. Ik snap echt niet waar je het over hebt. Miels drukt simpelweg zijn mening en gevoel uit, m.i. terecht. Bovendien was dat slechts een kort stukje onderaan een vrij uitgebreid antwoord waar Ditjuh wél wat mee kan.Een paar dagen geleden was er een vraag om hulp van Ditjuh, waar Miels op antwoordt: Dit is voor mij het bewijs, dat jullie je als een elitair gezelschap opstelt, waar mensen, die niet dezelfde standaard aan opleiding hebben (maar wel degelijk openstaan om wat meer te weten te komen!) liever geweigerd worden. Waarom geen ballotage ingesteld?
Wat hieruit geleerd kan worden is dat de (mainstream) 'wetenschap' helemaal niets met weten te maken heeft, maar met aannames. Hoe onwetenschappelijk..
Ik ben het hier niet mee eens omdat de wetenschappelijk methode geen (noodzakelijke) verbanden aan kan tonen. Het toont alleen waarschijnlijkheid aan. Dit ontstaat omdat het uitgaat van een gegeven en daarna het gegeven gaat reproduceren. Hiermee wordt een bewijslast middels ervaring geleverd. Ervaring heeft betrekking op voorgaande momenten en het is nooit wijs om voorgaande momenten op datgene wat plaatsvindt te projecteren. Wat belangrijker is, is dat er geen werking mee aangetoont wordt, maar slechts een verwachtingspatroon (en dus waarschijnlijkheid). Omdat er geen noodzakelijkheid aangetoond wordt met de wetenschappelijke methode zal het onderzoek onpieuw gedaan moeten worden, waarmee nog steeds niets bewezen wordt. Daarna zal de methode onderzocht moeten worden en die zal verworpen moeten worden omdat het geen noodzakelijkheid aan kan tonen.anusthesist schreef:Semantische discussie. Het leveren van wetenschappelijk 'bewijs' dient via de wetenschappelijke methode te geschieden.
Als een onderzoek daaraan voldoet en de resultaten zijn significant dan noemt de wetenschap dat bewijs. Je kunt er sowieso vraagtekens bij zetten, omdat je P-waarde niet oneindig klein is, maar 0.01 of 0.05. Omdat je altijd een schemergebied hebt die je aan het toeval overlaat kun je niet van een absoluut bewijs spreken. Echter, relatief gezien is de wetenschap tot de conclusie gekomen dat deze aannames als bewijs gezien kunnen worden.
Ik kan me voorstellen dat je dat zegt, maar is het niet zo dat juist met dit soort zaken de methode onderzocht moet worden omdat anders mensen op basis van onjuiste conclusies beoordeeld worden? -Me dunkt dat de vraag wat 'bewijs' impliceerd hier een vraag is die bij uitstek in ieder vakgebied thuishoort en al helemaal bij het evalueren van 'straffen'.ypsilon schreef:@Kritiek: Maar je wil toch ook niet beweren dat filosofie betekent dat je om het even wat kunt stellen zonder dat je moet trachten het te onderbouwen? De discussie over wat "bewijs" nu precies is en/of impliceert is bij uitstek een filosofische, die we daar perfect kunnen voeren. Maar opnieuw, met de nodige argumenten.
(En nu hou ik er verder over op, want ik begin in kringetjes te draaien om iets dat eigenlijk zeer eenvoudig is. Het ligt misschien aan mij, maar ik begrijp nog steeds niet wat het grote struikelblok hier is.)