Theoriegeladen,
Kant heeft het over eigenschappen van het bewustzijn. Zuivere Rede, zuivere ideeen, transcendentaal idealisme.
Het hebben van een ideaal lijkt te maken te hebben met 'verlangen naar' en 'afkeer van'.
En dit lijkt een diepe eigenschap van het bewustzijn.
Heeft Kant dit in kaart gebracht? Kritiek van de Oordeelskracht ?
De Millenniumdoelen vormen bijvoorbeeld een hedendaags ideaal.
En 'idealen' is weer heel wat anders dan 'kennis' en 'weten'.
Idealen kunnen mensen zodanig verblinden dat zij bereid zijn om desnoods met geweld die idealen te verwezenlijken.
Filosofisch materialisme impliceert een non-existentie of secundaire status van spirituele entiteiten.
Planck was een diepgelovig mens en beslist geen materialist.
'Spirit' verwijst naar 'kracht van wind die bladeren en takken beweegt'.
'Materie' verwijst naar Mater, Moeder, het lichaam van de Moeder, de Moedergodin.
'Materie' is lange tijd gezien als een soort heel fijn stof.
'Materie' tegenwoordig is vooral energie en beweging en wiskunde.
Het dualisme geest-materie lijkt vooral te maken te hebben met subject-object-relaties: timmerman-tafel, God-schepping, Ik-wereld, enzovoort. Maar het wetenschappelijk onderzoek ondersteunt het denken dat het allemaal een systeem is - adwaita, zeiden ze al in India.
Verlangens, idealen, behoeftebevrediging.
Het lijken woorden afkomstig uit verschillende taalspelen.
Een moslim bijvoorbeeld verlangt ernaar de hele wereld op te nemen in de Umma, de ideale staat van zijn en waarin allen broeders zijn.
De materialistische Homo Consumens ziet zichzelf als biochemisch proces dat doet aan behoeftebevrediging. En neigt er al doende naar om heel veel dingen om zich heen te verzamelen - men spreekt ook wel van 'koopziek'. En velen kunnen zich daar in het geheel niet aan onttrekken, zozeer als de reclame je wel duidelijk maakt dat 'kopen' je zin van bestaan is en je een prettig gevoel geeft.
Quote: >>> Ja. En het testen en verkennen van die denksystemen, teneinde het beste, het werkende eruit te halen en het valse te laten vallen of in twijfel te trekken. <<<
Metafysische -ismen zijn maar moeilijk te debunken omdat de wetenschap er geen vat op heeft. Wel kun je heel veel wetenschap en logica aandragen om een dergelijk -isme plausibel te maken of juist niet.
Ik vind dat het materialisme in de zin van fijnstof en korrels als het fundamentele van de werkelijkheid heeft afgedaan, en dat het uberhaupt onduidelijk is of het nog wel materie is wat we aantreffen daar in het allerkleinste.
Ik ervaar mijn denken niet als een vorm van chemisch proces of zenuwstoten of wat dan ook. Het is er in zichzelf, en je zou het een emergentie kunnen noemen. Het is iets dat nauw verbonden is met die cortex maar het IS niet die cortex. In het allerkleinste (quarks) en aan het meest complexe (brein) lijkt materie soepel over te gaan in mind.
Quote >>> Ik zie wetenschap meer als een richting dan als een bepaald punt. <<<<
Ik ook. Het is nog lang niet af.
Maar wetenschap en metafysica zijn twee dingen. En daarom is er geen materialistische wetenschap.
Ik vraag: >> Waarom beschikt het menselijk organisme over het vermogen deze emoties te kunnen ervaren? <<<<
Jij antwoordt : >>>> Emoties zijn er om indrukken effectief te kunnen verwerken en ervan te leren. Een prettige emotie is niet alleen een prettige emotie, de emotie bevat ook de kennis dezelfde emotie nogmaals te ervaren. Een negatieve emotie leert je de situatie een volgende keer op een betere manier te doorstaan of voorkomen. Afhankelijk van de complexiteit van de hersenen zal zulk gedrag meer of minder doortastend zijn en soms zal blijken dat de reactie of de emotie ongepast was. <<<<<
Ja ok, maar dit is het psychologie en biologie antwoord.
Maar ik bedoel die vraag in filosofische zin.
Waarom hebben wij emoties?
Waarom zijn wij geen robots?
Waarom is er kunst?
Waarom zijn er idealen?
Waarom zijn wij niet gewoon apen gebleven?
Quote: >>>> Was er niet altijd al wetenschap? <<<<
Ik orienteer mij op mensen als Floris Cohen, Jared Diamond en David Landes.
Er was altijd al wetenschap, al was het maar de wetenschap van het maken van een vuistbijl.
Maar als het gaat om de doorbraak van het mathematisch-empirisch en experimenteel onderzoek van de werkelijkheid, dan kom je uit bij Gallilei en Kepler, Newton, Huygens, enzovoort.
Dus ja, dat materialisme. Voor mij is het meer iets dat tegenwoordig steeds nog maar wordt ingezet als een soort wetenschappelijk dogma, dan dat het plausibel verwijst naar werkelijkheid. En waarschijnlijk is het een delusion van een bepaald nogal subject/ego-gericht bewustzijn. Zie bijvoorbeeld Alle mensen heten Janus van Andre Klukhuhn.
En als het allemaal anders zit, dan houd ik mij daarvoor aanbevolen (graag argumenten en/of wetenschappelijk onderzoek).
Puzzels