Gabriël schreef:Nee, het wordt door moderne theologen allang als achterhaald beschouwd.
De kruisdood van Jezus is wél een reeël offer, maar het gaat er mij om deze niet te verwarren (althans de betekenis en de uitwerking daarvan) met de archaïsche (heidense) offers uit de niet-Bijbelse culturen.
In o.m. de theologie van Anselmus van Canterbury en ook de latere ontwikkelde theologie (ook binnen de Reformatie) is de betekenis van de kruisdood van Jezus, als offer, teveel vermengd (Sycretisme) met heidense offerpraktijken.
Door deze vermenging ligt de oorzaak dat vele christenen en niet-christenen geen goed zicht krijgen over de ware betekenis van Christus lijden en sterven aan het kruis. En deze houding heeft ook zijn neerslag op de interpretaties van bijbelteksten, o.a. die door u worden aangehaald. Het woord 'offer' komt er bovendien niet in voor.
In feite is de Kruisiging van Christus een anti-offer.
Gabriël
Dat kan niet, want dan zijn die in strijd met wat overal en altijd onderwijzen is geworden. De bijbel is duidelijk. Jezus zegt dat als men Zijn Bloed niet drinkt en Zijn Lichaam niet eet, men geen leven in zich heeft. En gij zoudt zeggen dat het achterhaald is? Nochtans is Hij echt heel duidelijk.
"Wie dan op onwaardige wijze het brood eet of uit de beker van de Heer drinkt, bezondigt zich aan het lichaam en het bloed van de Heer." Paulus zegt zelf dat velen ziek worden en zelfs sterven omdat ze het Lichaam des Heren onwaardig eten. Hoe kunt ge een vonnis over u halen dat niet bestaat?
De transsubstantiatie brengt het Kruisoffer en de vruchten ervan reëel tegenwoordig.
De theologen maken de godsdienst niet. Het betekent dat die zogenaamde moderne theologen zeggen dat al de heiligen en theologen daarvoor fout waren. Dit is waanzin en gaat regelrecht tegen de Kerk in. Ze vervormen gewoon alles omdat ze het geloof willen aanpassen aan hun eigen opinie. Omdat ze gewoon niet kunnen geloven dat dit mogelijk is en dus is God zelfs niet almachtig. Dus ze aanbidden al een andere God. Dus ze zijn afgodendienaars. Ik dacht zelfs dat 1 ketterij voldoende is om naar de hel te gaan. De transsubstantiatie lijkt mij zelfs een van de duidelijkste dingen in het nieuwe testament. Herinneren we ons Melchisedek - in het OT - die brood en wijn offerde, net zoals Jezus op het laatste avondmaal brood en wijn offerde. Maar dan dit transsubstantieerde in Zijn Lichaam en Bloed om zo fysisch sacramenteel, maar reëel onder ons te zijn. Emmanuel. God met ons.
Het Laatste Avondmaal was een voorafneming op het Kruisoffer wat de dag daarna nog moest gebeuren. De vruchten werden al tegenwoordig gebracht alvorens het effectief in de tijd voltrokken was. De offers van het oude testament hebben hun 'kracht' in zoverre ze verwijzen naar het Kruisoffer. Er is maar 1 echt offer dat welgevallig is aan God en dat is God zelf. (logisch ook. Hoe kunt ge nu een a.h.w. oneindige diepe put vullen met iets eindigs? )
"Dit is Mijn Lichaam dat voor u wordt overgeleverd"
"mijn Bloed, dat voor u en voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden."
Hoe noemt ge dat dan? Een antioffer? Het Kruisoffer is niets anders dan God de Zoon die eerherstel brengt aan God voor de erfzonde en de persoonlijke zonden van de mensen en hierbij ons verlost van de eeuwige dood. Het Kruis is het altaar. Jezus de offeraar en de offerande.
Zo kan Jezus (metaforisch) 'het lam van God' genoemd worden.
Johannes de doper noemt Jezus zo.
Joh. 1:29: Des anderen daags zag Johannes [de Doper] Jezus tot zich komende, en zeide: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!