Ja op zich wel interresant, maar helaas voor mij geen optie.
Het nadeel van warmteopslag vindt ik de investering en het onderhoud van pompen. Daarnaast zit ik in de Krimpenerwaard, een veengebied, en betwijfel ik het rendement in veenachtige gebieden. ( er is trouwens erg weinig te vinden over daadwerklijk gerealiseerde rendementen)
De schuur heeft een mansardekap en staat met de lengterichting op het zuiden, niet echt optimaal dus. De lengte van de kap is 12 meter. Ik ben van plan om de volledige kap te "behangen" met heatpipes, 4*12*1,80= ca 86 m2. Voorlopig wordt het geheel aangesloten op en zonneboiler van 250 liter. Vanwege de slechte ligging en verschillende invalshoeken een leuk project. De vier dakdelen worden apart gemonitord. Voor de heatpipes is subsidie aangevraagd bij SenterNovem. Ik verwacht trouwens elk moment uitslag van de aanvraag.
Je begrijpt dat de installatie op zomerse dagen een overcapaciteit zal genereren, die op e.o.a manier afgevloeid/ opgeslagen moet worden. Een van de opties is inderdaad de grond in pompen, een andere was fysieke opslag. ( Ik begrijp dat een 250 liter "boilertje" in bepaalde situaties lachwekkend is.)
Zo'n melktank is goedkoop en technisch gezien een eenvoudige oplossing en onderhoudsvriendelijk.
Ik vraag me toch af hoe ik de overcapaciteit beter kan benutten.
Puzzels