Ik weet dat ik me zo niet echt geliefd maak bij de wetenschappers en de kenners. Maar hoe kan ik als niet gestudeerde boerenlul (om het maar zo te zeggen) weten dat tijd wel echt bestaat. Juillie zeggen het maar is er enig tastbaar bewijs dat tijd bestaat? Ik bedoel zover ik weet zit bijvoorbeeld in een klok een mechanisme dat zorgt dat de wijzers in een bepaald ritme lopen. Maar is dit echt tijd? De wijzers doen er een bepaalde "tijd" over om zich te verplaatsen. Stel dat je zo snel gaat dat de tijd langzamer en dit kan want een auto haalt de snelheid dat jouw tijd al net wat langzamer gaat t.o.v. de omgeving. Daar maak je een beweging (bijv. je krapt even aan je hoofd ofzo.) Dan is dat een gebeurtenis. Die gebeurtenis gaat even snel als dat je thuis op de bank zit en even op je hoofd krapt. Maar eigenlijk hoort die handeling langzamer te gaan omdat jij sneller beweegt dan je omgeving. En als dat niet zo is dan maak je dus twee tijd zones: (zoals ik het maar even noem.) eentje voor in de auto en eentje daarbuiten. Want jouw tijd is nog steeds langzamer dan die van daarbuiten. Maar je doet met de zelfde energie verbruik, de zelfde inspanning, de zelfde omstandigheden dat je op je hoofd krapt even lang over. Jij hebt er dus voor gezorgd dat jouw identieke gebeurtenis sneller gaat dan die van de identieke gebeurtenis van buiten. (Omdat je tijd langzamer gaat). Je maakt dus een nieuwe tijdsbepaling. Of tijdszone zoals ik het daarnet noemde. Je kunt een gebeurtenis dus aan de hand hoe snel je gaat de tijdsduur steeds verkorten. In tijd dan bedoel ik. Dus je kunt het dan in theorie ook zo kort maken dat er geen tijd meer overheen gaat. Maar je doet er eigenlijk volgens de klok even lang over dan als je stilstaat. Dit is waarom ik denk dat tijd eigenlijk niet bestaat en door de mens is verzonnen. En dat het eigenlijk uit gebeurenissen bestaat. Maar ik kan het natuurlijk heel erg mis hebben. Daarom zou ik het op prijs stellen als iemand mij een verwijzing naar een site of boek kan geven waarin wordt bewezen dat tijd echt bestaat.
ok dit wordt mijn eerste reactie hier,groetjes aan iedereen hier!
ik denk dat tijd een bijproduct is van het ontstaan van ons heelal.
tijd ontstaat wanneer je een opeenvolging van gebeurtenissen hebt.
de eerste gebeurtenis in ons heelal was de big bang en daarmee ontstond dus tijd
de voortgang van tijd is wel relatief.
het hangt er van af hoe snel jij je voortbeweegt, maar ook zwaartekrachtvelden of krommingen in de ruimte
hebben invloed op het verloop van jou tijd.(of jou klok)
hoe dichter jouw klok zich bevind in de buurt van een kromming in de ruimte en hoe groter deze kromming is
des te langzamer zal jouw klok gaan.
dus zoals ik het begrijp word onze klok beinvloed door;onze aanwezigheid op deze planeet ,de snelheid waarmee de aarde om de zon draait,de snelheid waarmee ons zonnestelsel om het centrum van ons sterrenstelsel draait en de snelheid waarmee ons sterrenstelsel zich voortbeweegt en ......wie weet de snelheid waarmee ons heelal zich voortbeweegt.