Ik vraag me af waarom de LHC accelerator buis precies 27 kilometer lang is.
Is dit de minimum afstand waarbij de deeltjes door magneten bij een snelheid van 0.99 maal de lichtsnelheid nog afgebogen kunnnen worden. Dus dat als je een kortere buis neemt dat de magneten een niet groot genoege kracht kunnen leveren om die deeltje bij lichtsnelheid nog af te buigen omdat de hoek dan te groot is?
Maar als er dan super krachtige magneten ontwikkelt worden, nog veel krachtiger dan in de LHC accelerator zou het dan niet mogelijk zijn om een buis van bijvoorbeeld maar 5 kilometer lang te gebruiken. Of zou dit echt niet mogelijk zijn>?
En is het nou zo dat alleen in deze buis snelheden tot 0.99 van die van de lichtsnelheid behaalt kunnen worden of zou dat ook kunnen in het fermilab bij Chicago: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fermilab?
En wat ik ook niet helemaal begrijp is dat ze zeggen dat er dagelijks protonen met lichstnelheid tegen elkaar knallen op aarde. Waarom kunnen ze die sensors die ze gebruiken in de LHC accelerator dan niet gewoon ergens in de ruimte plaatsen ofzo. Als daar ook deeltjes tegen elkaar botsten zouden ze daar ook goede resultaten van krijgen of niet.
Het kan natuurlijk een stuk preciezer in de LHC accelerator maar toch.
Puzzels