Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
thermo1945
Artikelen: 0
Berichten: 3.112
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 23:29

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Silicon-based life
Ir. Uiterwijk Winkel heeft eenduidig en onomstotelijk aangetoond, dat Si-based life niet kan bestaan.

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Als dat net zo eenduidig en onomstotelijk is als al die andere bewijzen van hem, dan is dat bijna een garantie dat het wel moet bestaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Ir. Uiterwijk Winkel heeft eenduidig en onomstotelijk aangetoond, dat Si-based life niet kan bestaan.


Zelf als het onomstotelijk is bewezen (daar heb ik toch mijn twijfels over eerlijk gezegd) dat het niet met Si atomen lukt, dan kan het nog altijd met 1 van de 100 andere atoomsoorten die we als mens kennen.
WT 37
Artikelen: 0
Berichten: 12
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 18:31

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Het is bijna onmogelijk dat er geen ander leven is dan wij.
Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Het is ook bijna onmogelijk dat er wel ander leven is...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Gebruikersavatar
thermo1945
Artikelen: 0
Berichten: 3.112
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 23:29

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Dit is een 'wetenschappelijke' discussie van lik-me-vestje. Dit forum onwaardig.
Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Ik vind het op zijn minst opmerkelijk dat zo'n opmerking afkomstig is van iemand die in deze zelfde draad met droge ogen verwijst naar pseudo-wetenschap van de bovenste plank. Maar ik zal het duidelijker formuleren: Er zijn wel eens berekeningen gedaan hoeveel planeten met leven er in het universum zouden zijn. Je doet wat aannames over de grootte van het heelal en de hoeveelheid sterren, en wat de kans is dat om zo'n ster een Aarde-achtige planeet draait, enzovoort enzovoort. Uiteindelijk rolt daar een heel groot getal uit (10 miljoen of zo), waardoor sommige mensen de conclusie trekken dat er buitenaards leven voorkomt.

Je kunt zo'n berekening ook doen met iets andere aannames, en dan rolt daar ineens een getal van 0 uit. De aannames zijn net zo goed verdedigbaar als de eerdere aannames (en ook net zo aanvechtbaar). Maar het resultaat is wezenlijk anders.

Doe je zo'n berekening echter op de goede manier, waarbij je dus foutmarges meeneemt en het uiteindelijke antwoord geeft inclusief een zinnige foutenmarge, dan komt daaruit een waarde, met een foutmarge van plus of min oneindig.

Met zo'n foutmarge, en met maar 1 heelal om statistiek op te bedrijven, is iedere voorspelling betekenisloos.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Gebruikersavatar
Germen
Artikelen: 0
Berichten: 259
Lid geworden op: za 15 mei 2004, 20:42

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Er is al leven buiten de aarde. Of denk je dat bij

grote inslagen als [url=http://chicxulub_crater.on.7x.nl/]Chicxulub[/url] er geen aardse meteorieten de ruimte ingeslingerd zijn?
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg
Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Gezien de grote hitte die onstaat bij zo'n inslag is het niet te verwachten dat er in die meteorieten nog leven zit.

Daarbij, leven buiten de Aarde is iets anders dan buitenaards leven, zoals de snelheid van het licht ook iets anders is dan de lichtsnelheid (en evenzovaak verward).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Gebruikersavatar
Germen
Artikelen: 0
Berichten: 259
Lid geworden op: za 15 mei 2004, 20:42

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Marko schreef:Gezien de grote hitte die onstaat bij zo'n inslag is het niet te verwachten dat er in die meteorieten nog leven zit.

Daarbij, leven buiten de Aarde is iets anders dan buitenaards leven, zoals de snelheid van het licht ook iets anders is dan de lichtsnelheid (en evenzovaak verward).
Hangt er vanaf, Marko. Ook door secundaire golfeffecten kunnen brokken materie worden gelanceerd. Op [url=http://mars_meteorite.on.7x.nl/]meteorieten van Mars[/url] zijn interessante sporen aangetroffen.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg
Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Je zou eens kunnen uitrekenen hoeveel snelheid zo'n meteoriet zou moeten hebben om aan de dampkring van de Aarde te ontsnappen, hoe heet die meteoriet dan zou worden, en of een organisme dat zou overleven. Sporen van organisch materiaal kunnen de ruimte in geslingerd worden, dat zeker, maar dat is nog geen leven.

Op de meteorieten die je noemt is óók geen leven gevonden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Gebruikersavatar
MacHans
Artikelen: 0
Berichten: 500
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 14:56

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

Er is al aangetoond dat het voor micro organismen mogelijk is om in leven te blijven tijdens en na een inslag. Ik zag op discovery hoe ze een grote steen hadden geïnjecteerd met organismen, waarna ze die steen met grote snelheid tegen een muur schoten. Tuurlijk wordt hij warm als hij door de atmosfeer gaat, maar dat is alleen de buitenkant. Als de komeet nog in de ruimte zit is hij ijskoud, en in die paar seconden dat hij door de dampkring gaat wordt hij niet in zijn geheel verhit. Maar toch lijkt de kans dat micro organismen die door een komeetinslag de ruimte in worden geslingert en vervolgens weer op een andere planeet neerkomen, daarna nog leven mij vrij klein. Vooral als je je ook nog eens bedenkt dat die planeet ook geschikt moet zijn voor die organismen.

Maarja het zou kunnen, doordat die komeet bevroren is kunnen ze (bijna) onbeperkt geconserveerd blijven

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtevaart”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!