EvilBro schreef:Johan2 schreef:
EvilBro schreef:
Dat is het. Het geeft namelijk duidelijker aan waarom iemand de stelling poneert.
Fascinerend om te zien hoe je
volledig voorbij gaat aan de punten a, b en c. Alsof je tegen een blinde muur staat te praten.
Onwil?
Dit is dus volgens mij precies het soort post dat dit onderwerp probeert te voorkomen...
Eigenlijk wel ja. Want volgens mij wordt hier de bekende overgang gemaakt van een
discussie over een
potentieel beledigende generalisatie naar een vrij directe, kortaangebonden steek onder water op de persoon...
EvilBro schreef:Jij schijnt dit niet los te kunnen maken van of de stelling an sich waar of onwaar is. Daar gaat het mijn inziens onder andere fout.
De 'eis' dat geen enkele generalisatie gedaan mag worden, vind ik verder erg onredelijk. Het zou elke discussie onmogelijk maken.
Ik denk dat we inderdaad moeilijk kunnen verbieden om foute statements en generalisaties neer te zetten.
[W]e hebben het dus alléén over deze gevallen (...) waar im- of expliciet wordt gesuggereerd dat de overtuiging niet deugt omdat ze (ooit) is aangeleerd of opgelegd, en dat doorgaans in combanatie met de im- of expliciet geuite idee dat de eigen overtuiging daarentegen geheel zelfstandig is uitgedokterd. Ik kan daar wel wat aardige voorbeeldjes van linken als je wilt.
Uiteindelijk zal het er in een discussie altijd wel op aankomen om de overtuiging van de tegenstander te diskwalificeren. Als het over
levensovertuigingen gaat, is dat dansen op een dunne koord. Maar in een discussie over de potentiële gevaren van geloof, kan het zeer relevant zijn dat geloven is aangeleerd door een autoriteit, die er daarmee echter ook andere potentieel gevaarlijke overtuigingen heeft aan gekoppeld. Of dat geloof dan geïncorporeerd wordt tot een persoonlijke ervaring doet er in dat geval niet zo veel toe.
Hierin zit hem volgens mij het probleem van de "ad homines": het gaat bijna altijd om veronderstellingen over de impliciete boodschap van een bepaalde uitspraak. Ik denk dat je op dat moment beter gewoon het vermoeden uitspreekt dat een dergelijke redenering er inderdaad achter steekt. Daarna mag je die redenering best "onzin" noemen, indien je dat ook uitgebreid onderbouwt (indien niet doe je er beter het zwijgen toe,
Verborgen inhoud
zelfs of misschien juist vooral als je tegenstander het onderbouwen laat: een beetje zwakjes misschien, maar het goede voorbeeld geven siert iedereen).
Wat je dan niet kunt doen, is het gewoon idioot noemen om een bepaalde uitspraak te doen. Dat neigt al veel meer naar een directe belediging. En indien je een "ad homines" even erg vindt als een "ad hominem", dan ben je gewoon aan het flamen als je het eerste met het tweede beantwoordt.
Edit: Best benieuwd wat Veertjes input zou zijn.