De inhoud van zo'n schakelaar ligt in de orde van enkele tientallen liters. En meestal staan er ongeveer 10 naast elkaar. Het gas zal de ruimte niet tot hoofdhoogte vullen, maar het is reukloos, zodat je het kunt inademen zonder iets te merken. Het risico is al genoemd, de zuurstof in je longen wordt verdrongen, en in een omgeving waar dat gas in grote hoeveelheid boven de vloer zweeft raak je het niet zo gauw kwijt.
Dan zal het denk ik vooral voorzorg zijn, enkele tientallen liters op een ruimte van kubieke meters kan eigenlijk nooit kwaad. Als het nog op de vloer ligt dan adem je het niet in, en als het versprijd is, is de concentratie dusdanig klein dat er geen gevaar bestaat.
Qua risico's is het vergelijkbaar met stikstof - als je daar een enorme dewar van omkieperd kun je ook beter de ruimte verlaten.
Dat klopt. Dat de gas op de bodem staat betekend niet dat je het in kan ademen, sterker nog, ik zag dat je op tv om het echt goed in de ademen als het op de bodem van iets ligt, dat je een soort van rietje nodig hebt en die je net een paar millimeter boven de grond doe en dan inademen. Kan een bootje folie dan nog steeds zweven als je die gas in een grote mensenkamer vult? Dat kan wel toch als je het gewoon met genoeg gas aanvult toch?
Zo'n vaart loopt het ook niet, je hebt nog best een hoop gas nodig om een ruimte te vullen. Zeker bij een zwaar gas als SF6, een kuub bij kamerdruk weegt 6 kilo, equivalent aan een liter of 5 in vloeibare vorm. Wat dat betreft zou een hele lecture bottle die leegloopt nog niet gevaarlijk zijn in een beetje kamer.
En ja, het is niet zonder gevaar. Dat is traplopen ook niet, maar daar heb je ervaring mee. En dat is een belangrijk verschil.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Oke ik snap het. Maar ik zie wel dat mensen die gas ook inademen maar toch gaat het prima met huun, ik weet de gevaren nu ook wel zo'n beetje dus nu zou het toch wat minder gevaarlijker moeten zijn?
Gevaar is altijd minder naarmate je het beter kent én je daarnaar gedraagt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Wat Marko mogelijk bedoelt is dat mensen die de risico's slechts een beetje kennen te snel zullen denken dat ze volledig weten waar ze mee bezig zijn (aangezien ze de risico's dus kennen of althans denken dat ze die kennen). Bijgevolg worden ze overmoedig en is de kans dat er daadwerkelijk iets gebeurt groter...
Geloof niet alles wat je leest.
Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!