Moderator: Rhiannon
Dus zou je kunnen stellen dat het leven gewoon toeval is en dat we er simpelweg teveel achter zoeken?.......Dat het leven doorgaat is eigenlijk voor een groot deel van toeval afhankelijk. "Goed" is hier een leeg begrip, dat schreeuwt om definitie. Het geeft ook aanleiding tot een "is-ought"-problematiek.
1) Ik vindt de definitie van "toeval" niet eenvoudig. In hoever is toeval een vorm van logica waarvan we de beïnvloedende parameters door de enorme complexiteit niet kunnen vatten, en gebruiken we het begrip "toeval" als logisch substituut voor onze beperktheid?Dr.Z schreef:1) Als we stellen dat het leven toeval is, dan zou dit leven, als toeval zijnde, geen nut hebben.
2) In de natuur is het zo, dat alle nutteloze zaken opgeruimd worden.
Diverse voorbeelden zijn daar van te geven, aangezien mens en dier in de loop van de tijd evalueren en diverse 'nutteloze' zaken aan het lichaam zijn verloren.
3) Daarom denk ik dat ons bestaan toch een nut heeft, anders waren we er niet meer, of gaan we in de toekomst ten onder.
mee eens Dr.Z, maar ook dat bewustzijn (en al hetgeen zich in onze hersenen afspeelt) maakt deel uit van dat biologisch proces. Er is geen enkele reden om dat erbuiten te plaatsen. Je zou dit bewustzijn zelfs als het centrale aspect van ieder biologisch proces kunnen zien. Heb je Schopenhauer ooit gelezen?Dr.Z schreef:Als je nuchter nadenkt dan is het leven niets anders dan een biologisch proces.
Alles wat je doormaakt, beleefd en waarneemt is een proces wat er in de hersenen afspeelt.
Schakel een hersenlobje uit en je bent een compleet ander persoon, met andere eigenschappen.
Dit is inderdaad het soort van 'connected zijn' wat ik bedoeldeMark-H schreef:Volgens Nietzsche MOET je je juist ONgeleid zijn om meester te zijn.
De nuance zit 'm natuurlijk in de betekenis van dat ongeleid zijn. Als je je helemaal nergens door laat leiden, ook niet door morele overwegingen bijvoorbeeld; dan is het inderdaad gevaarlijk volgens mij. Maar curious zegt dat je bevlogen moet zijn, wat m.i. wel degelijk betekent dat er een leiding is, met dien verstande dat je ZELF hebt gekozen wat die bevlogenheid is, zelf hebt gekozen waardoor je je laat leiden (je zou kunnen zeggen dat je gevolg geeft aan een sterk gevoel van binnenuit, een zelf gekozen zin of nut).
Dan blijft nog staan of je zelf zorgt voor een gevoel of niet (bewust of onbewust). En of er zoiets is als DE werkelijkheid, en of jouw interpretatie daarvan leidend zou moeten zijn voor jouw ideeen en akties (immers: je zou ook kunnen kiezen om jouw idee (Platoons) van de werkelijkheid leidend te laten zijn).
Ofwel: "The universe is your guru" versus "your inner voice is your guru".
Het feit alleen al dat er gepost wordt op dit forum, betekent dat diegene daar het nut van inziet, ofwel voor zichzelf, ofwel voor de lezer (idealiter natuurlijk voor beiden).
Mark
Dat klinkt als een plan dat nooit uit het "puur biologisch proces" waar je het over had zou kunnen voortkomen.Dr.Z schreef:Dus zou je kunnen stellen dat het leven gewoon toeval is en dat we er simpelweg teveel achter zoeken?
Ik ga er vanuit dat het leven een 'zin' heeft en de reden van het leven proberen ons mensen te zoeken.
De reden die ik mij kan voorstellen, is dat alles gebaseerd is op voortplanting en dat de mens uiteindelijk de 'zaden' van de aarde zullen zijn, of misschien wel een soort van pré geslachtsorgaan.
Helemaal niet. Als het nefast is voor het organisme, zal iets dat nutteloos geworden is, verdwijnen. Als het niet nefast is, maar wel nutteloos, is de kans groot dat het behouden blijft.In de natuur is het zo, dat alle nutteloze zaken opgeruimd worden.
Geen probleem. Zo is meteen het nut van onze zoekfunctie nog eens geïllustreerd. Ik zal het topic in ethiek verwijderen, aangezien je het hier nu geplaatst hebt.(Sorry voor het verkeerd plaatsen. Ik had dit onderwerp niet zien staan)
En stelt de mens zich in het dagelijks leven niet voordurend zin-vragen? Of beter: wordt niet een enorm groot deel van het menselijk gedrag bepaald door doelgericht handelen. Alle grote en kleine dingen in het leven lijken gestuurd te worden door een achterliggend doel.Wij mensen, het beestje Homo sapiëns sapiëns, zijn behept met de vraag naar zin, en wij stellen die vraag temidden van een werkelijkheid, die er ook daadwerkelijk lijkt te zijn, te bestaan.
Hoewel in mijn wereldbeeld sterk gebaseerd is op naturalisme en uitgaat van een objectief bestaande en kenbare werkelijkheid, ben ik niet overtuigd van het nut van objectieve, grote waarheden voor ´de kwaliteit´ van een persoonlijke leven. Ik denk dat het voorstelbaar is dat mensen met een wereldbeeld dat haaks staat op "de waarheid" een buitengewoon zinnig, gelukkig en waardevol leven kunnen leiden.Er is enkel het proberen, de werkelijkheid zo goed mogelijk te articuleren.