Uiteraard is een speculatie over de toekomst een fictie en dat kan pittige discussies opleveren.
Vooralsnog heb ik geen nare gevoelens jegens Johan2 en ik begrijp best dat er tijdens een discussie pittige woorden gezegd worden en dat er her en der wel eens een persoonlijk 'aanval' kan komen.
Ik heb daar geen moeite mee, hopelijk Johan ook niet, daar ik aanneem dat we allen volwassen mensen zijn die kunnen relativeren, begrijpen en vergeven.
Het moeilijke aan een forumdiscussie is, de intonatie, die geheel ontbreekt en dat de woorden en bedoeling van een poster door een andere lezer geheel uit zijn verband getrokken zou kunnen worden.
Tenslotte brengt ieder zijn eigen intonatie aan het geschreven woord.
Terug ontopic:
Uiteraard valt het niet mee om de invloed van andere gedachten te neutraliseren, maar elke vorm van invloed kan beredeneerd worden en geanaliseerd.
Ik kijk vaak naar programma's van NGC en Discovery, waarbij ik mijn gedachten daar overheen laat gaan.
Daarnaast lees ik veel wetenschappelijke tijdschriften en ik moet toegeven dat ik mij laat inspireren door de geschreven artikelen, maar deze niet 100% overneem als "waarheid".
De wetenschap heeft zichzelf immers al meerdere malen herroepen, dus de onderzoeken en bevindingen van vandaag kunnen in de nabije toekomst wellicht herzien worden.
Zo ook de visie van de mensen op het forum, inclusief mijn persoon, daar hebben we deze discussies voor in de hoop dat elke deelnemer een betere visie krijgt op de "zin van het leven".
Het mooie van filosofie over de zin van het leven is, dat er oneindig gespeculeerd kan worden over wat de zin van het leven is en wat de toekomst ons zal brengen.
Het is mij allang duidelijk dat iedereen een andere interpretatie heeft over wat nu de zin van het leven is.
Vooralsnog lijkt het er op dat elk individu haar taak en doel stelt in het leven en daarmee zijn of haar leven leeft.
De meeste mensen echter, denken verder niet na over "de zin" en zoeken liever de TV op of doen andere dingen.
Op zich maakt het naar mijn inziens niet uit wat een mens per individu doet in het leven, omdat het leven in het algemeen zijn gangetje gaat en ieder zijn of haar "taak" uitvoert.
Of mens en dier nu goede of foute handelingen doen, het leven over het algemeen leeft al vele generaties en eeuwen voort, dus zal het wel goed gaan.
We zouden immers allang uitgestorven zijn als we iets niet helemaal goed deden, dus kunnen we concluderen dat het leven, zoals het nu gaat, de goede manier is.
...ook al zou het in de ogen van vele nog veel beter kunnen.
Aangezien er al vele generaties mensen zijn geweest die over 'de zin' hebben nagedacht en dat er nog vele generaties zullen komen die daar over gaan nadenken.
'Het' antwoord zullen wij waarschijnlijk nooit leren kennen.

(wat een dooddoener voor een discussie en filosofie)