Puzzel Puzzels
djimmer
Artikelen: 0
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 23:32

Re: Mensen zijn per definitie ego

Ik denk zelf dat er geen antwoord gegeven kan worden of altruïsme bestaat. Het probleem zit hem volgens mij in de definitie, wat versta jij onder altruïsme? Bij onderzoek naar een artikel wat ik voor de uni moest schrijven viel me op dat discussies over altruisme vaak over totaal andere dingen gaan. Ze beschrijven wel meestal hetzelfde gedrag, het perspectief is alleen totaal anders.

Altruïsme is ooit geïntroduceerd door Auguste Comte als ethische doctrine, als je zijn definitie gebruikt is iemand altruïstisch als hij altruïstisch handelt, ongeacht zijn motivatie en/of het uiteindelijke voordeel voor hem.

Psychologen hanteren echter een definitie meer gericht op de motivaties van de zogenaamde altruïst ( Batson ). Biologen echter kijken meer naar het uiteindelijke effect en negeren motivatie volledig ( Dawkins ).

Zo ontstaan er tegenstrijdige verklaringen over altruïstisch gedrag en ook tegenstrijdige conclusies over het wel of niet bestaan ervan. Je zou bijna kunnen zeggen dat altruïsme binnen verschillende paradigma's valt en het dus onmogelijk is te zeggen welke gelijk heeft en welke niet omdat beiden een totaal verschillende kijk op de wereld hebben.

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Xirtrips
Artikelen: 0
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 06 sep 2006, 10:44

Re: Mensen zijn per definitie ego

Altruisme bestaat zeker, want zonder heb je geen egoïsme, maar egalisme (of iedereen is "hetzelfde"), wat volkomen onmogelijk is omdat niet iedereen op dezelfde manier handelt of denkt en dus of wel wat meer of wel wat minder altruist/egoist is. Welke definitie je er ook aan geeft ...

Xirtrips
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
E.Desart
Artikelen: 0
Berichten: 2.390
Lid geworden op: wo 10 okt 2007, 14:47

Re: Mensen zijn per definitie ego

Ik denk dat altruisme een relatief begrip is t.o.v. van een subjectieve standaard.

Ik vergelijk het een beetje met warmte en koude.

In feite is er alleen maar warmte t.o.v. een absoluut nulpunt.

Toch bedenken we een standaard (rekbaar) t.o.v. dewelke we de begrippen warmte en koude stellen die aldus relatief worden.

Eigenlijk is warmte gewoon een fysisch begrip terwijl koude een relatief begrip is (het ontbreken van warmte liefst uitgezet t.o.v. een begrip dat we normaal noemen).

Ik geloof ook dat het begrip altruïsme een begrip is dat onnoemelijk veel misbruikt wordt, om voor zichzelf acties te kunnen goedpraten (stijl: ik vertel het hem/haar niet om hem/haar niet te kwetsen)

Mensen worden geboren worden met de natuurlijke drang om te overleven. Je kan dit egoïsme noemen, maar eigenlijk is dit hier een te geladen woord, dat een waarde oordeel uitspreekt en hier dus niet echt thuishoort.

Mensen leren dat zij moeten met hun omgeving rekening houden om zich zelf te kunnen ontplooien.

Dus sociaal gedrag resulterend uit zelfbehoud en/of gelukkig worden.

Hierdoor ontstaat er een beetje een subjectief gemiddelde dat dan een normale balans tussen sociaal en ego gericht is.

Dit is echter vermoedelijk omgevings en cultuurafhankelijk.

Hoe dan ook t.o.v. van zo'n (rekbare) standaard/gemiddelde kan je dan waardeoordelen uitspreken, waarvan egoïsme en altruisme er een paar zijn (en dus relatief).

Zoals voorheen gezegd, het begrip altruisme wordt vaak gebruikt als pseudoverantwoording van het eigen gedrag.

Eric

PS: Een dichterlijke vrijheid: zalig is het dat er mensen zijn die door welke beïnvloedende factoren ook, geleerd hebben te leven met een balans tussen altruisme en egoisme, dat ze de ruimte kunnen laten aan anderen om een vergelijkbare balans te kunnen handhaven.

Wat je neemt kan je niet krijgen, en wat je afgepakt wordt kan je niet geven.

.
Eric
djimmer
Artikelen: 0
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 23:32

Re: Mensen zijn per definitie ego

Binnen een beeld waar altruisme enkel mooi verpakt egoisme is, is het zeker mogelijk om verschillend te zijn. En dus in meer of mindere mate oppervlakkig egoistisch dan wel schijnbaar altruistisch te zijn.

Waarom is het bestaan van het ene ( egoisme ) bewijs voor het bestaan van het tegenovergestelde ( altruisme )?
Gebruikersavatar
E.Desart
Artikelen: 0
Berichten: 2.390
Lid geworden op: wo 10 okt 2007, 14:47

Re: Mensen zijn per definitie ego

djimmer schreef:Binnen een beeld waar altruisme enkel mooi verpakt egoisme is, is het zeker mogelijk om verschillend te zijn. En dus in meer of mindere mate oppervlakkig egoistisch dan wel schijnbaar altruistisch te zijn.

Waarom is het bestaan van het ene ( egoisme ) bewijs voor het bestaan van het tegenovergestelde ( altruisme )?
Ik was geen bewijsvoering aan het doen van niets.

Maar voor mij is egoïsme in zover dat dit een waarde oordeel inhoud geen absoluut begrip en eigenlijk zinloos in absolute zin.

Ik noem een pas geboren kind geen egoïst, terwijl dat wel zoekt naar wegen voor zichzelf en leert sociaal te zijn om ik te kunnen zijn..

Dat betekent dat voor mij egoïsme een relatief begrip is t.o.v. een soort subjectieve standaard die een gemiddelde is (of wat ook) tussen 2 uitersten. De richting naar dat andere uiterste heet dan altruïsme.

gestyleerd:

Egoïsme: eerst ik dan een ander.

gemiddelde: beiden wegen even zwaar.

altruisme: eerst de ander en dan ik.

Maar allen zijn in meerdere of mindere mate direct of indirect ik-gericht, maar dat noem ik geen egoïsme.

En soms vraag ik mij af bij mensen die een haast overdreven uitgesproken altruïstisch gedrag vertonen, wat die eigenlijk tekort komen. Ik denk dat dit vaak compenserend gedrag is.

Dit geldt dus niet voor allen hé (hier moet je voorzichtig zijn hoe je iets zegt).

Nu kan je over formuleringen vallen, maar je begrijpt zeker wat ik bedoel.
Eric
djimmer
Artikelen: 0
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 23:32

Re: Mensen zijn per definitie ego

Nee ik snap je hoor, je laat daarmee ook eigenlijk mijn punt zien; Voor jou is altruïsme dit, voor de ander is het weer iets anders. We hebben het in discussie allemaal over hetzelfde woord maar bedoelen er per persoon ( ..of per wetenschappelijke discipline ) net weer iets anders mee en voeren argumenten voor en/of tegen het bestaan ervan die passen bij ons eigen beeld van altruïsme. Argumenten die er soms totaal niet toe doen binnen een ander beeld.

Hoe kun je overeenstemming krijgen over het bestaan van iets waar de betekenis ervan niet geheel duidelijk is?
djimmer
Artikelen: 0
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 23:32

Re: Mensen zijn per definitie ego

Uit een artikel van Sorrentino die in 1981 een boek schreef over altruisme en er daarnaast veel onderzoek naar gedaan heeft: "It has been 10 years since J. Philippe Rushton and I edited our book on altruism and helping behavior (Rushton & Sorrentino, 1981). Coincidentally, that book was published to see what had happened to research in the field in 10 years since the seminal book edited by Macaulay and Berkowitz (1970). Although we were greatly encouraged by the research in progress, as represented by the contributors in our book, we ended in disagreement on the most crucial issue: What, exactly, is altruism?" - Sorrentino, R.M. ( 1991 ). Evidence for altruism: The lady is still in waiting. Psychological Inquiry, 2, 147-150

Uit een artikel van de Waal: "Discussion of altruistic behavior tend to suffer from a lack of distinction between function and motivation. This is due to contrasting emphasis of biologists and psychologists, with the former focusing on what a particular behavior is good for, and the latter on how it comes about." - De Waal, F.B.M. ( 2008 ). Putting the altruism back into altruism: The evolution of empathy. The annual review of psychology, 59, 279-300.
Razerwint
Artikelen: 0
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 22:46

Re: Mensen zijn per definitie ego

Egoistisch in 'the selfish gene' is overdachtelijk bedoeld. Zou je de vraag van dit topic evenzo overdrachtelijk nemen, dat zijn we egoistisch. Maar egoistisch in ethisch- filosofische zin zijn we niet.
Volgens mij wel, want als jij het niet de moeite waard had gevonden om die en die persoon te helpen had je het niet gedaan. Daarbij is het zo dat je met die actie een verbetering in de wereld wil aanbrengen. Iets dat in jouw ogen een verbetering is, in die ogen van die ander misschien ook, maar als het in jouw ogen geen verbetering was had je het niet gedaan. Het draait hierbij dus wel om jou.

Voorbeeld:

Een oude dakloze junkie vraagt om geld, het antwoord is nee want de junkie zou er toch alleen maar drugs van kopen. Je onthoud hem van je geld "omdat je het beste met hem op hebt en het voor zijn eigen bestwil is". In jouw belevenis is het geven van geld geen verbetering op zijn leven en daardoor op de wereld. Maar die junkie zal het anders zien, hij is misschien gelukkiger als hij nooit zal afkicken en voor altijd drugs zal gebruiken.

Maar kende je de man (niet persoonlijk want ik wil niet impliceren dat je bekenden altijd eerder helpt, het gaat er gewoon om dat je weet dat hij geen drugs gebruikt.) en die man gebruikte geen drugs had je je geld misschien wel gegeven. Dit is puur egoïsme want je geeft die persoon naar m.i. alleen geld omdat armoe niet in je ideale beeld van de samenleving (wereld) past.

Maar tegelijkertijd passen chronische verslavingen er ook niet in. Terwijl het in het ideaalbeeld van de junkie misschien wél past. Je geeft dus alleen je geld om zo bij te dragen aan jouw ideale samenleving, maar je doet dat soms ook niet om te zorgen dat jouw ideaal niet in gevaar komt. (Ookal is één junk slechts een klein gevaar.) Het gaat dus altijd om JOUW. Nooit om het ideaalbeeld van de ander. Het lijkt er dus op dat je wel eens dingen voor anderen doet maar eigenlijk doe je dat alleen omdat het vanuit jouw oogpunt goed is. Maar uit iemands anders oogpunt zou dit wel eens slecht kunnen zijn.

PS. Sorry voor de vorige dubbelpost maar ik mocht hem niet meer bewerken.
Niet- Hoogbegaafdt
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: za 07 feb 2009, 06:05

Re: Mensen zijn per definitie ego

Zelfopoffering

zijn denk ik doorheen de geschiedenis mensen die zichzelf hebben opgeofferd voor iemand anders

of voor iets waarin ze geloofden dat andere zou helpen

Geld geven aan goede doelen en er niet mee opscheppen en er geen goed gevoel uithalen

Maar ja meeste mensen zijn egoisten

en ik heb zelf ook vaak wakker gelegen nadenkend of dat eigenbelang de enigste drijfveer van de mens is

en dan nog wrrs is of zijn er wel mensen die even egoistisch als jij of ik.

dus al wij niet te hypocriet zijn

kunnen we ergens niet echt klagen

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

raf
Artikelen: 0

Re: Mensen zijn per definitie ego

"Help je zelf, zo help je God" zegt het spreekwoord. Zonder beetje egoisme is het leven niet leefbaar. Het zit in je genen. Het is de drang voor zelfbehoud. Heb je overschot, dan kun je geven. Vandaar dat geven plezanter is dan te moeten krijgen. Ik las hier dat vele mensen egoisten zijn. Al wat leeft is egoist. Anders was het al lang uitgestorven.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!