Ik denk zelf dat er geen antwoord gegeven kan worden of altruïsme bestaat. Het probleem zit hem volgens mij in de definitie, wat versta jij onder altruïsme? Bij onderzoek naar een artikel wat ik voor de uni moest schrijven viel me op dat discussies over altruisme vaak over totaal andere dingen gaan. Ze beschrijven wel meestal hetzelfde gedrag, het perspectief is alleen totaal anders.
Altruïsme is ooit geïntroduceerd door Auguste Comte als ethische doctrine, als je zijn definitie gebruikt is iemand altruïstisch als hij altruïstisch handelt, ongeacht zijn motivatie en/of het uiteindelijke voordeel voor hem.
Psychologen hanteren echter een definitie meer gericht op de motivaties van de zogenaamde altruïst ( Batson ). Biologen echter kijken meer naar het uiteindelijke effect en negeren motivatie volledig ( Dawkins ).
Zo ontstaan er tegenstrijdige verklaringen over altruïstisch gedrag en ook tegenstrijdige conclusies over het wel of niet bestaan ervan. Je zou bijna kunnen zeggen dat altruïsme binnen verschillende paradigma's valt en het dus onmogelijk is te zeggen welke gelijk heeft en welke niet omdat beiden een totaal verschillende kijk op de wereld hebben.
Puzzels