qrnlk schreef:1) Mensen zijn volgens mij inderdaad per definitie egoistisch.
Ik denk niet dat daar op zichzelf iets mis mee is... Als we de realiteit zouden zien zoals deze werkelijk is, als we alle gevolgen van onze daden zouden kunnen overzien, dan zouden we waarschijnlijk ontdekken dat egoïsme en altruïsme volledig samenvallen.
2) Problemen ontstaan zodra mensen onvolledig of een vervormd beeld van de realiteit gebruiken als basis. Dan worden mensen egocentrisch, kortzichtig, afgunstig. En dat is negatief op langere termijn.
1) Ik denk dat dit klopt zolang je de begrippen egoïsme en altruïsme als absoluut bekijkt, en hierdoor eigenlijk betekeningsloos worden als begrippen. Egoïsme en altruïsme wordt gewoon "zijn".
In practijk worden deze begrippen relatief gebruikt, wat betekent dat ze afgewogen worden aan een normenpatroon dat op zich inderdaad subjectief is. Dit laat toe de begrippen te koppelen aan goed en kwaad/slecht.
De grens tussen absoluut en relatief lijkt mij niet steeds duidelijk, en ik merk dat ik hierzelf (ook onbewust) regelmatig mee kamp in de beoordeling van mijzelf, mijn leefomgeving en wereldbeeld.
En dat mijn theoretische waarheid of weten (is ook relatief), niet noodzakelijk klopt met mijn beoordelen of aanvoelen.
Wanneer je de begrippen als absoluut beschouwd worden ze zinloos, en zijn de gevolgen extreem diepgaand, omdat de begrippen goed en kwaad, een godsbeeld, het verschil tussen wil en vrije wil, het strafrecht enz. eigenlijk onduidelijk worden.
2) Naar mijn gevoel meng je hierzelf je benadering in
1) en
2).
PS 1: Ik hoop dat ik de begrippen absoluut en relatief juist gebruik hier. Ik denk dat je hoedanook begrijpt wat ik bedoel.
PS 2: qrnlk ik heb al veel berichtjes van jou gelezen, en ik wens mijn respect uit te drukken voor de vaak voorzichtige en zelf-relativerende manier waarop jij eerlijk doordachte en intelligente meningen uit.
.