Puzzel Puzzels
Pointer
Artikelen: 0

Re: Hoe naar een moderne islam?

Johan2 schreef:Maar of hij nu een volbloed nazi was of niet, kern van zijn en Spruyts denken is het creëren van een Feindbild, een wij-zij- of vriend-vijanddenken, als bindend element voor de eigen staat. Wie die strategie niet erkent als een van de drijvende krachten achter de opkomst van het Nazisme en niet herkent als bepalende, richting gevende factor achter vrijwel iedere publieke uitspraak van Wilders, loopt met een enorm bord voor zijn kop. Dus andermaal: Aan dat soort hitserige stemmingmakerij weiger ik mee te doen, al was het alleen maar omdat het tot niets leidt, of beter omdat het alleen kan leiden tot wat we inderdaad kennen uit de jaren '30 van de vorige eeuw, om nog maar eens die ingezonden brief te citeren.

Het ergste is verwijderd. Stuur me maar een PB’tje.
Eerst na enkele overspannen reacties van de Modicratuur gooit deze laatste zijn kont tegen de krib en gaat met teksten smijten.

Dat wordt zo langzamerhand onsmakelijk nmm, maar er is ook zoveel moois uit heilige boeken te halen.
En daarin verschil jij m.i. dan ook van P. (Pointer). Jouw negatieve insteek komt voort uit een pessimistische, fatalistische inslag, P. beschouwt uiteindelijk iedere Islamiet, zelfs de zo verlichte Alaviet, als een minderwaardig mens (zie zijn Tatort stukje).
Opnieuw wordt Pointer door Johan2 hier opgevoerd als een racist.

Dit ondanks: Pointer :
Met de stroming der Alevieten kom je mijns inziens een heel eind in de richting van een moderne islam. Zij staan er voor open.
en Pointer opnieuw:
Mijns inziens is het zaak dat onze regering intensief campagne gaat voeren om de Alewitische denkwijze ten aanzien van vreedzame co-existentie in alle levensbeschouwelijke, educatieve en wetenschappelijke posities te bevorderen, omdat dit de enige islamitische denkwijze is die inhoudelijk niet in strijd is met de Universele Mensenrechten. Dit natuurlijk zonder hen die aan dezelfde criteria voldoen uit te sluiten, mits zij niet door buitenlandse overheden worden gestuurd en gecontroleerd. Natuurlijk, de Tatort-affaire toont aan dat er nog enig werk te verzetten is, maar hoop doet leven. En er is hoop zat met die lui.

Zo kunnen de Alewieten dus dezelfde historische rol vervullen als de Nederlands Hervormde kerk onder de christenen die uiteindelijk via vrijzinnigheid tot verdraagzaamheid en rehabilitatie van de katholieken heeft geleid.

Maar mag het een beetje vlugger gaan?
Ook was al in het begin van deze topic mijn bijdrage als volgt:
Pointer schreef:Voorts ben ik van mening, dat er maar één weg is naar een moderne islam en dat is (niet toevallig) dezelfde weg als het christendom en het jodendom reeds gegaan zijn. Men dient zich te houden aan de wet- en regelgeving op basis van de Romains-humanistische rechtstraditie zoals die in de westerse wereld gestalte gekregen hebben en een culminatie vinden in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Dat gaat in tegen de thora, de bijbel en de koran, dus men dient de klare wijn der religie zodanig te verdunnen dat er een homeopathische oplossing van ontstaat.

[...]

Zo zullen wij allemaal in vrede met elkaar kunnen samenwonen in dit land.

Dat is toch prima geregeld, dan?
De bedoeling is natuurlijk niet de islam op te heffen of van buitenaf te veranderen, want dat kán helemaal niet en dat zou een belachelijke Wilderiaans aandoende misvatting zijn. Als de weg naar de beschaving gevonden kan worden door de joodse en de christelijkle religies, moet dat voor de islam ook mogelijk zijn, schat ik in. Als sommige moslims al zover zijn is dat een heel fijne boodschap, maar ik zie het in de praktijk niet goed terug. Afijn, het beste er maar van hopen. Er zit niets anders op, hè? De verantwoording voor het opstellen van rechtsregels en wetten en de handhaving daarvan ligt bij de democratisch gekozen en gecontroleerde overheid. Opletten en meepraten moet voldoende zijn om het hoge doel van een goede sociale cohesie te verwezenlijken.
Voorts heb ik in deze topic anderen gewaarschuwd dat zij zich (wellicht onbewust) aan racisme uitleveren, indien zij moslims als genetisch langzamer in ontwikkeling (met geringere intellectuele mogelijkheden) beschouwen. Daarbij heb ik erop gewezen dat de gehele wereldbevolking tot de soort homo sapiens (de moderne mens) behoort en genetisch dus niet te onderscheiden is in lagere of hogere rassen. Een verschil in "ontwikkeling" kan dus volgens mij alleen afhangen van omgevingsfactoren, waar dan de religie er één van is. Ook laat ik niet na erop te wijzen, dat wij in het westen dezelfde problemen hebben gehad en deels nóg hebben, om tot een rechtsstelsel te komen dat overeenkomt met de UVRM. Ik stel de ene groep mensen dus niet boven de andere, maar dat geldt niet voor de ideeënstelsels die verschillende groepen voeren. Het maakt mij geen donder uit of dat nu godsdiensten zijn of mystieke of politieke ideologieën. Zodra een ethiekbepalend denksysteem maatschappelijke relevantie heeft, bemoei ik me ermee.

Voor mij is duidelijk dat als Johan2 mag schijven: “P. beschouwt uiteindelijk iedere Islamiet, zelfs de zo verlichte Alaviet, als een minderwaardig mens...” en dit van de moderators gewoon in deze topic mag blijven staan (terwijl de ‘report-knop’ niet werkt) dat er hier op dit forum dan met twee maten gemeten wordt en wel zodanig dat joden per definitie als racisten gedefinieerd worden, al spreken zij zich duidelijk uit voor het tegendeel. Vandaar dat mijn strijd tegen racisme door Veertje en andere moderators totaal niet begrepen wordt. Pointer is toch een jood? Hoe kan hij dan zelf geen racist zijn en zelfs tégen racisme zijn? Nee het ligt anders: Pointer is atheïst en voor hem is elke religie op z’n best ‘onverstandig’ wat glijdend kan oplopen tot ‘volslagen krankzinnig’. En Pointer is ook humanist, d.w.z. dat hij diep respect heeft voor de menselijke integriteit als individu, de individuele vrijheid en de individuele verantwoordelijkheid als volkomen gelijkwaardig in rechten en plichten.

Dat is dus niet een gelijkwaardigheid in ideeën, karakters en individuele capaciteiten. Hierover geldt de Eerste Wet van Pointer: De natuur regeert, wat de wet negeert.

D.w.z. dat dwang, in de zin van noodzaak, alleen door onze afhankelijkheid van de natuur, dus zelfregulerend, bepalend is voor wat kan en wat niet kan. Door mensen opgelegde dwang is dus per definitie contraproductief en daarom kunnen wij niet eventjes de islam gaan moderniseren of Irak democratiseren. Daarin sta ik recht tegenover fascisme, tegenover elk totalitair of paternalistisch stelsel van denkwijzen en dus ook tegenover Wilders.
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Johan2

[quote=''Johan2'']P. beschouwt uiteindelijk iedere Islamiet, zelfs de zo verlichte Alaviet, als een minderwaardig mens (zie zijn Tatort stukje).
Opnieuw wordt Pointer door Johan2 hier opgevoerd als een racist.[/quote]Nou, laten we er enkel minderwaardig van maken, komt m.i. op hetzelfde neer, maar klinkt wat minder beladen.
Dit ondanks: Pointer : ............ en Pointer opnieuw: ..................
Ja, dat spreken met twee tongen, dat fascineert wel. Want andermaal – en hopelijk geef je nu eindelijk eens uitleg - hoe rijm je je hier met de mond beleden respect voor de Alavieten met onderstaande ranzige insinuaties:
Nu zijn Alawieten of Alafieten of Alavieten naar westerse begrippen het meest gematigd of liever gezegd liberaal, met een sterk humanistische inslag, maar in de schijngestalten van de islam was niet waarneembaar dat dit zo gevoelig lag. Wat moet Tatort nu? Duidelijk maken dat alleen Duitse autochtonen misdaden plegen? Sterker nog, wat moet de politie als die zo’n misdaad in de werkelijkheid op het spoor komt? Dan zijn de rapen natuurlijk helemaal gaar!
Waarom liet je de essentie weg uit de verklaring voor het Alavitisch protest en reduceerde je het tot het zoveelste banale: "Zie je wel, allemaal hetzelfde. O wee als je iets negatiefs over ze zegt". Met andere woorden, hoe zit het nu eigenlijk met de schijngestalten van Pointer?
....Daarin sta ik recht tegenover fascisme, tegenover elk totalitair of paternalistisch stelsel van denkwijzen en dus ook tegenover Wilders.
Gedraag je er dan ook naar en onthou je van je stigmatiserende generalisaties.

De rest moet wachten tot vanavond, vrees ik.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Johan2

Waarom liet je de essentie weg uit de verklaring voor het Alavitisch protest en reduceerde je het tot het zoveelste banale: "Zie je wel, allemaal hetzelfde. O wee als je iets negatiefs over ze zegt".
Of, anders gezegd (vrij naar Freek de Jonge): "Zie je wel, het zijn dan misschien wel Alavieten, maar het blijven Moslims". Ergo: "Dan weet je het wel!"

Dát staat er, volgens mij, klip en klaar, en niets anders.

Wat de teksten over Wilders, Spruyt, Schmitt en mijn vermeende 'ad hitlera' betreft, daar zag ik liever een apart topic van gemaakt.
ypsilon

Zo kan het echt niet meer. Dit topic gaat voor onbepaalde tijd op slot, zodat het team erover kan beraden. Anders wordt het gewoon dweilen met de kraan open voor ons.

-slotje-
Johan2

ypsilon schreef:Zo kan het echt niet meer. Dit topic gaat voor onbepaalde tijd op slot, zodat het team erover kan beraden. Anders wordt het gewoon dweilen met de kraan open voor ons.

-slotje-
Volgens mij valt het allemaal reuze mee, als iedereen er even zijn hoofd bij houdt.

Eerst mijn opmerkingen aan het adres van Pointer: hier staat een stukje verwijderde tekst dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Laat de inhoud met het nodige sarcasme en/of ironie overtrokken zijn - wat ik betwijfel - dan nog is het zo beneden alle peil, dat mij mijn achterdocht bij P's visie op de Alavieten voldoende gerechtvaardigd lijkt. En P kan gewoon aangeven waarom ik zijn visie fout interpreteer.

@1207: de in bovenstaande link te lezen verwijderde tekst lijkt mij een vergelijking met nazisme voldoende te rechtvaardigen - evenals "de Eerste Wet van Pointer (De natuur regeert, wat de wet negeert) trouwens - maar los van de als zodanig te interpreteren vergelijking met Dorus, heb ik die vergelijking niet gemaakt, wel dat het op een dergelijke wijze bejegenen van anderdenkenden kan uiteindelijk kan leiden tot dat waar het toentertijd toe geleid heeft. (En de vergelijking van Wilders met Hitler uit de ingezonden brief was een duidelijke reactie op Wilders vergelijking van Mohammed met Hitler, een Wie kaatst moet de bal verwachten).

Het verhaal over Wilders, Spruyt en Schmitt was daar niet meer dan achtergrondinformatie bij, maar wel dermate belangrijke achtergrond, dat het van mij mag worden afgesplitst in een apart topic. Dan kan het tenminste gelegateerd over nazisme gaan, zonder dat iemand er een persoonlijke aanval in hoeft te zien.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

ypsilon

Vergeten het ook daadwerkelijk op slot te zetten na de aankondiging. Bij deze gebeurd.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!