Dat kun je natuurlijk gewoon even opzoeken: "Onder kwakzalverij verstaan we het toepassen van behandelmethoden en/of onderzoeksmethoden waarvan het nut niet wetenschappelijk is aangetoond."Het zal erom gaan welke betekenis de vereniging aan het woord kwakzalver geeft en welke de gebruikelijke betekenis is.
Daar zou ik graag een onderbouwd voorbeeld van zien. Het is bij glucosamine bijvoorbeeld helemaal niet duidelijk of dit nu wel of niet werkt. Er zijn verschillende studies gedaan en de resultaten waren zowel positief als negatief (en daar zijn dan weer metastudies op losgelaten).Deze vereniging lijkt in beginsel tegen elke natuurlijke experimentele behandelwijze, zelfs als er reeds dubbelblind onderzoeken met positieve resultaten zijn gemeld in peer-reviewed tijdschriften.
Gezien de definitie van kwakzalverij die op de site staat, is iedereen die zegt "dit is goed voor je, want er zit glucosamine in" een kwakzalver. Ik zeg niet dat er misschien geen nuance mist, maar hetgeen jij zegt kan ik niet onderschrijven. Let wel: je moet dus aantonen dat de vereniging van kwakzalverij iets gepublicieerd heeft dat op het moment van publicatie al door de wetenschap als onwaar werd aangemerkt.
Daar wil ik ook wel voorbeelden van. Ik kan ze namelijk niet vinden. Ik kan wel vinden dat ze dezelfde mensen keer op keer bespreken en dat ze hun gedrag afkeuren, maar dat komt omdat het kwakzalvers zijn (op basis van de al eerder gegeven definitie). Schuitemaker beweert bijvoorbeeld dat je alles wel kan genezen met voeding (want dat is in feite waar orthomoleculaire geneeskunde op neer komt). Iets was zeker niet onderbouwd wordt door studies.Verder voert men hetzes op een persoonlijke wijze.
Ik vind het overigens wel grappig dat je kennelijk deze manier van werken afkeurt, maar vervolgens het zelf gaat doen. Wat ik ook grappig vind is de heer Stolper. Iemand die het volgende durft te beweren is wat mij betreft geen knip voor de neus waard (om maar een voorbeeld te geven):
We begrijpen niet hoe homeopathie werkt. Het principe dat ziekmakende stoffen ook kunnen genezen
is algemeen geaccepteerd, bijvoorbeeld bij vaccinaties.
Puzzels