Puzzel Puzzels

🕰️ In welke tijd zou je het liefst geleefd hebben?

1. 🌊 **Oertijd van het leven**
Geen stemmen
0
2. 🧍‍♂️ **Steentijd**
Geen stemmen
0
3. 🏺 **Oudheid**
Geen stemmen
0
4. ⚔️ **Middeleeuwen**
Geen stemmen
0
5. 🏰 **Renaissance**
Geen stemmen
0
6. 🔬 **Verlichting & Revolutie**
Geen stemmen
0
7. 🏭 **Industrialisatie**
Geen stemmen
0
8. 🪖 **Eerste helft 20e eeuw**
Geen stemmen
0
9. 📺 **Jaren '50 t/m '90**
100%
3
10. 🚀 **Toekomst**
Geen stemmen
0

Totaal aantal stemmen: 3
equites
Artikelen: 0

Re: in welke tijd zou jij het liefste geleefd hebben?

Doe mij maar de romeinse tijd, het leven van een (welgestelde) romein lijkt mij niet zo heel slecht. Een beetje jezelf laten verwennen al zullen ook aan dit leven vele nadelen zitten... een andere tijd waarin ik zou willen OBSERVEREN is de periode voor en tijdens WOII, hoewel Hitler slecht was (begrijp me niet verkeerd wat hij deed was slecht) wist hij van een gebroken land een enorme macht te maken die bijna heel europa had veroverd, maar om in die tijd te leven lijkt me niks (ik voldoe ook niet echt aan zijn ideaal met blauwe ogen, blond haar etc.)

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

theoriegeladen

Tijdens het interbellum.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

D.Brok

Het maakt niet uit in welke tijd je leeft. Als je maar bij de welgestelde klasse behoort, bij de elite, daar waar het geld zit, dan heb je altijd een lekker leven. En of het nu bij de Romeinen is of in de Middeleeuwen of de Gouden Eeuw.

Maar om toch even de vraag te beantwoorden. De Nederlandse Gouden Eeuw is toch een tijd waarin ik een keer zou willen verblijven. Dit is de tijd van de opkomst van de VOC, de grote handelsschepen voeren af en aan, kooplieden lieten prachtige huizen bouwen langs brede grachten. Transport ging per boot of per koets, ideaal toch.

Want hoe slecht er ook over de VOC/WIC mag worden geschreven, in de 17e eeuw was Nederland dankzij deze bedrijven het beste land om in te wonen. We waren een v/d rijkste en vooruitstrevendste landen binnen Europa, mede omdat we niet bekneld zaten in een monarchie, maar het geld werd verspreid over een brede laag van kooplui.

Tuurlijk was er ook veel armoede, maar relatief gezien in verhouding met de landen om ons heen was het in de Nederlanse republiek goed vertoeven.
Xtropez

10 jaar geleden met de zelvde kennis als nu. Dan was ik op dit moment één van de rijkere mensen ter wereld!
Elena

ik zou graag in de tijd van Jezus hebben geleefd, lijkt me niet een super makkelijk tijd, maar wel een leuke
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.
Michael_vs

Ik denk dat het leven van enkele eeuwen geleden (zelfs enkele decennia geleden) geen lachertje was. Ziektes, epidemies, hongersnood...Hygiëne kenden ze in de middeleeuwen niet eens...Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik een maand lang geen proper water in de buurt heb om me te wassen. En elke ochtend naar de kerk gaan, geloven in al die dingen en biechten...Nee dankje. Als ik echt moest kiezen, zou ik graag een Romeins veldheer zijn. Uiteindelijk gaat het niet veel uitmaken hoe rijk je bent wanneer je (in die tijd) een ziekte had, de meeste 'dokters' waren toch kwakzalvers. Laten we dus gewoon doen alsof we naar het verleden kunnen gaan met een opslagplaats levensmiddelen en eetbaar eten, en een knopje om terug te keren als het wat tegenvalt :D .
(sandra)

elke periode heeft natuurlijk aantrekkelijkheden maar ja, zoals hierboven ook al gezegd werd allemaal ziektes en epidemies enzvoorts das natuurlijk minder. maar de tijd waar we nu in leven is ook weer niet ideaal vind ik. mij lijkt een tijd waarin filosofen nog in hoog aanzien stonden interessant, niet dat ze dat nu niet meer staan, maar nu heb ik het over in aanzien staan van 'het volk' om het zo maar te zeggen. k zou wel in de leer willen bij plato.
denken is een hobby... en leuke hobby
Crispijn

ik denk dat anderen over 50 jaar hetzelfde zeggen als wij nu: er waren alleen maar epidemien en oorlogen...

dus als je daar niet op let zou ik best wel in de periode leven dat het nog redelijk makelijk was om een groot rijk op te bouwen. Ik bedoel, moet je nu eens proberen, wordt je eerst doodgegooid met in vijfvoud ingevulde papierwerken...

Eigelijk lijkt de complete geschiedennis een keer meemaken wel aardig..
JohnnyLamb

Ik zou wel in De Gouden Eeuw willen leven, maar meer voor een tijdje gewoon om te zien hoe het was en hoe het er aan toe ging enzovoorts. Ik vind deze tijd toch ook wel fijn! :D
bobbyjong

Ik denk dat het lastig is om te zeggen in welke tijd, ik zou het eerder formuleren tot een dag of gebeurtenis in een bepaalde tijd. Namelijk het zit hem niet in de eeuw of tijd waardoor zich geschiedenis bepalende gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Het zijn de enkele gebeurtenissen die dermate invloedrijk waren waardoor er door de mens later een bepaalde tijd aan vast wordt geknoopt.
Stokvis

Engeland halverwege de 19e eeuw. Liefst in het Victoriaanse Londen als industrieel of wetenschapper.
Julle vergeten de wereldmacht Engeland helemaal, behalve Franske dan. Ja die tijd lijkt mij ook, alleen liever als rijke adel die wetenschap er een beetje als hobby bij doet. Verder lekker paardrijden door de natuur en van het ene feest naar het andere. Ik ben gek op de boeken van Jane Austin en films van dat genre.
Vladimir Lenin

Nou, ik denk dat iedereen het antwoord al kan raden, 1917-1991 (Het korte leven van de CCCP dus)

maar ook de periode rond 1917 spreekt me wel aan, het feit dat je dan deel kon uitmaken, van zo'n grootte revolutie. Je weet zo zeker dat je achterkleinkinderen nog over je zullen spreken. Bovendien als je het er levend van af bracht, werd je vanaf dan beschouwd als een nationale held!
Brownie schreef:Als je in de toplaag van de maatschappij verkeerd, dan is het wel leuk leven in die tijd. Maar als slaaf toch maar liever niet.

Dat geldt trouwens voor de hele geschiedenis tot laten we zeggen 1950.

Geef mij maar de moderne tijd in de westerse wereld waar niemand meer armoede hoeft te leiden.
Behalve in de CCCP dus.

Voor de leken in het Cyrillisch geschrift. Daar schrijven ze voor een S een C, en voor een R een P. Dat word dus SSSR, of Soyoez Sovietskich Sosjalistkich Respoeblieka, of in het cyrillisch: Сою́з Сове́тских Социалисти́ческих Респу́блик
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)
Ger

Dus jij zou het liefst leven in een tijd waar je een held moet zijn om het er levend vanaf te brengen? Da's lef hebben. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Vladimir Lenin

Nou ja, als je communist bent, betekent dat dat je alles wil opofferen voor het "grotere goed" (ik zet het tussen aanhalingstekens, omdat het in deze tijd, meestal een slechte bijsmaak heeft gekregen). Dus als je als communist ziet dat men je nodig heeft op een imperialistisch systeem omver te werpen, en je ziet dat het haalbaar is, en je gelooft er in, waarom niet. Ik denk bijvoorbeeld aan Ché Guevara, ik denk niet dat je ook maar één slechte eigenschap in hem ziet. Terwijl hij minister was in Cuba, en dus een leven van luxe en weelde kon leiden ging hij in al zijn vrije tijd op het veld werken terwijl hij astma had. Geef toe, zoiemand offert toch heel wat op.

Pas op, het is nu niet dat ik terroristische aanslagen van extreem links goedkeur, omdat ze meestal die mensen treffen, die communisten nu éénmaal belangrijk vinden, de laagste klassen van de maatschappij, ik zie dan ook meer iets in burgerlijke ongehoorzaamheid, mensen overtuigen van het systeem, en uiteraard veel anti-campagne voeren tegen de imperialistische staten, wat tegenwoordig echt niet moeilijk is. Al wordt het naar mijn idee erg overdreven, tegenwoordig bestaan er in de westerse landen weer politieke gevangenen, als je tegenwoordig al opgesloten wordt opdat men een vuurpijl op je zolder vindt, vraag ik met toch echt af, of we geen bananenrepubliek geworden zijn.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

rogerakkerman

er gaat niets boven een 17e eeuws kasteel..

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!