Nee hoor, voor het tegengestelde is er ook absoluut geen bewijs maar daar ga ik nu even niet verder op in gaan omdat het te veel offtopic gaat. Ik raad jou, net als ieder ander, in ieder geval aan om in beginsel er van uit te gaan dat iets jouw mening is en het pas als een stellig feit te postuleren wanneer je 100% zeker bent dat het wetenschappelijk bewezen is.Daarvoor is geen bewijs, voor het tegengestelde wel. Kijk maar naar de geschiedenis van de homo sapiens, en mensensoorten in het algemeen.
Dat het voor veel mensen enkel een gewoonte is om vlees te eten is aannemelijk wanneer je ziet hoeveel mensen met speels gemak stoppen met vlees te eten. Wanneer ik van kinds af aan geen vlees zou hebben gegeten was ik er überhaupt nooit mee begonnen. Het stond mij al tegen toen ik 4 jaar oud was maar ik deed het maar omdat ik er van uit ging dat het toch niet zó verkeerd kon zijn als mijn ouders het ook doen.
'Instinct' is inderdaad iets geheel anders dan 'menselijke natuur'.Ratio is een onderdeel van de menselijke natuur, ik zal het woord "instinct" wel verkeerd gebruikt hebben.
Mooi maar dan nu de cruciale vraag. Trek je daar jouw consequenties uit? Eet jij enkel biologisch vlees? Wanneer jouw moeder niet-biologisch vlees koopt eet jij het dan?ik heb het NIET over de vleesindustrie. Die verafschuw ik net zoveel als jij doet.
Omdat ik al uitgebreid heb toegelicht waarom een mens niet altijd zijn instinct/natuurlijke gedrag kan volgen. Soms moet je simpelweg iets doen wat je niet wil. Sterker nog, dat zal je des te meer moeten doen wanneer je nog wat ouder wordt. Het begint al wanneer je student bent en op kamers gaat, wanneer je een job hebt en kindjes moet opvoeden nog des te meer.Verder vind ik het jammer dat je de kern van mijn vorige post niet in je post hebt betrokken, namelijk:
Ook heb ik al uitgebreid uitgelegd waarom ik vind dat je onmogelijk kan stellen dat vlees eten onderdeel is van het natuurlijke gedrag. Verder heb jij nog altijd niet gedefinieerd wat jij onder natuurlijk gedrag verstaat en is de discussie over natuurlijk gedrag daarom gedoemd te mislukken omdat iedereen daar wat anders onder verstaat. Laten we dus zulke vage termen vooral mijden zodat we inhoudelijk kunnen discussiëren.
Puzzels