Naar mijn idee zou iedereen, onafhankelijk van z'n kennisniveau, vragen moeten kunnen stellen en ideeen mogen spuien. Dat levert de meest interessante diversiteit op van hoe er over wetenschap wordt gedacht.
Meer diversiteit is niet per definitie beter, en zeker niet waar het om wetenschap gaat. Om wetenschap te bedrijven is het juist van belang dat je met zijn allen dezelfde manier van werken hanteert (dat is iets anders dan dat je allemaal hetzelfde denkt!). Het alternatief leidt alleen maar tot langs elkaar heen praten.
Daar zou dan op een wetenschappelijke manier op gereageerd moeten worden.
Op vragen die op een wetenschappelijke manier tot stand zijn gekomen en zijn geformuleerd kan wetenschappelijk worden geantwoord.
Ik denk dat de makers/onderhouders van deze site te veel de maatschappelijke wetenschappelijke wereld hier proberen na te spelen met het idee van een onderzoek dat wel of niet gepubliceerd of gefinancierd mag worden, maar dat wordt net hier zo vervelend als in onze maatschappij met eindeloze bezuinigingen in onderwijs en wetenschap.
Het een staat los van het ander. Bezuinigingen zijn een politieke beslissing, al dan niet publiceren is een beslissing van de uitgever, gebaseerd op de uitkomsten van peer review. De beslissing om bepaald onderzoek wel of niet te financieren staat ook los van de vraag of de wetenschappelijke methode gehanteerd wordt. Dat is namelijk een vereiste waar het om overheidsgeld gaat, en terecht. Belastinggeld uitgeven aan oncontroleerbaar en niet-reproduceerbaar werk is onacceptabel. Dat laat onverlet dat er binnen het wetenschappelijk kader meer of minder maatschappelijk relevante studies gedaan kunnen worden, en de beslissing om al dan niet te financieren is vaak daarop gebaseerd.
Daarom mijn pleidooi voor meer openheid voor andere/nieuwe gedachten. Want nu is dat in principe alleen op een forum mogelijk.
Op WSF wordt de vraag met betrekking tot de maatschappelijke relevantie niet gesteld. Iedere discussie, maatschappelijk relevant of niet, is welkom, zolang deze maar op een wetenschappelijke manier gevoerd kan worden én gevoerd wordt. Er is wat dat betreft dus inderdaad plaats voor andere of nieuwe gedachten. Maar zoals gezegd, onder voorwaarden.
Het gaat mij er dus om dat men in theorieontwikkeling niet de huidige theorie wil weerleggen, zolang daar nog geen grond voor is, maar slechts een nieuwe wil ontwikkelen (zoals de naam ook aangeeft).
Zoals de naam aangeeft is er ruimte voor
theorie-ontwikkeling. De discussie moet dus wel leiden tot een nieuwe theorie, een wetenschappelijke theorie welteverstaan, zo eentje die toetsbaar is dus. In het wilde weg filosoferen valt hier niet onder.
"... om aan te tonen dat de huidige theorie iets mist, of dat jouw theorie beter is."
Hoeveel mensen zouden dat werkelijk kunnen en dan hier hun idee willen presenteren ?
Dat doet er niet toe. Er is ruimte voor, maar het is wel zaak dat die ruimte niet wordt ingepikt door allerhande overloze discussies.
"Het voordeel van de twijfel"
Ik zou als eis stellen aan een idee dat het consistent is en niet makkelijk te weerleggen met waarnemingen.
Dan draai je het proces om en wordt het een uitdaging voor de specialisten van deze pagina om aan te tonen waar de denkfouten zitten.
De eerste eis deel ik, de tweede niet. Dat laat ruimte voor "theorieën" die per definitie niet weerlegbaar zijn. Vaak is er juist sprake van niet op de hoogte zijn van bepaalde fenomenen of waarnemingen waardoor iemand niet weet dat zijn of haar theorie niet kan kloppen. Daar is niets mis mee, onwetendheid is helemaal geen schande. Maar op díe gevallen valt eenvoudig inhoudelijk te reageren, en die gevallen voldoen ook meteen aan de wetenschappelijke standaard. Juist om die discussies een kans te geven moet je andere, heilloze, discussies mijden.
Heb ik nu het recht een topic aan te maken over dit punt? : Ja natuurlijk ! Dan kan iemand anders je uitleggen wat er ontbreekt aan je begrip.
Op zich wel (zie boven), maar aan de andere kant dien je je natuurlijk wel af te vragen of het openen van een topic op WSF de meest geschikte manier is om bepaalde kennis te verwerven. Wanneer het een specifiek punt is dat je denkt te missen of wat vragen oproept, dan kun je daar ook een specifieke vraag over stellen. Maar dat is iets anders dan "ik poneer iets en het is aan "de wetenschappers" om daar gaten in te schieten".
Discussie is
een manier om nieuwe kennis te verwerven of tot nieuwe inzichten te komen, maar wil deze vorm kans van slagen hebben, dan stelt dat een aantal eisen aan de discussie zelf, en aan de deelnemers.