Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Temperatuur van de zon

Hey mensen.

Ik heb op school een opdracht gekregen over hoe de temperatuur van de zon wordt bepaald. Ik heb gekeken op internet, maar ik kon niet vinden. Zou een van jullie mij precies willen uitleggen hoe dat werkt, of mij een link willen geven naar een of andere site?

Alvast bedankt

Greetz

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Comm

Re: Temperatuur van de zon

Mijn gevoel zegt dat jij je er makkelijk van af wilt maken. Er is zat informatie te vinden op internet. Pak google en zoek op 'temperatuur van de zon'
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

zweistein

dat meten ze via infrarood, aangezien de zon redelijk dichtbij staat.

bij sterren die verder weg staan kun je dit soort informatie uit het spectrum halen wat de ster afgeeft.
Anonymous

Mijn gevoel zegt dat jij je er makkelijk van af wilt maken. Er is zat informatie te vinden op internet. Pak google en zoek op 'temperatuur van de zon'

Ik heb nu in totaal meer dan 2 uur zitten zoeken op het internet, maar ik heb niets gevonden van een duidelijke uitleg. Ik weet niet of jij het zo makkelijk kan vinden, maar anders mag je het van mij proberen.
Anonymous

Die had ik ook al gezien, maar werd er niet heel erg veel wijzer van.. :shock:

maar toch bedankt!
De groene hond

Nee, dat kan kloppen, er is geen 'vaste' temperatuur op de zon, net zo min als dat er een 'vaste' temperatuur op aarde is...

In de kern v/d zon is het ongeveer 15 miljoen Kelvin

En aan de oppervlakte ongeveer 6000 Kelvin

http://www.solarviews.com/raw/sun/sundiag.jpg

Misschien kan dit plaatje je helpen met school.

Veel succes iniedergeval!
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton
Anonymous

Ik weet wat de temperaturen zelf zijn enzo, dat heb ik genoeg gelezen.

Maar hoe komen ze aan die temperaturen, hoe bepalen ze dat?
Comm

ze meten het volgens mij met radiostraling
rodeo.be

ze meten het volgens mij met radiostraling
idd; volgens de wet van ..., die een verband geeft tussen maximale golflengte in de straling, en warmte van het oppervlak. Sla mij door, maar ik denk dat het iets is als

lambda = 2900 T
???
StrangeQuark

Comm schreef:Mijn gevoel zegt dat jij je er makkelijk van af wilt maken. Er is zat informatie te vinden op internet. Pak google en zoek op 'temperatuur van de zon'
Ik heb nu in totaal meer dan 2 uur zitten zoeken op het internet, maar ik heb niets gevonden van een duidelijke uitleg. Ik weet niet of jij het zo makkelijk kan vinden, maar anders mag je het van mij proberen.
ingevuld in google: how do you measure the sun temperature.

hit 2:Druk op "view the lesson", het is ff zoeken, en het ziet er niet uit, maar je komt vanzelf wel ergens op antwoorden volgens mij

Hit 4: Volgens mij ook hulpvaardig.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Elmo

Je weet gewoon dat de zon een zwarte straler is, en dan kan je het emissiespectrum van de zon fitten aan de formule van Planck. Uit de fit volgt dan direct de temperatuur.

Ik formuleer het expres zo: nu moet je nog wel je huiswerk doen, maar met een beetje zoeken op Wikipedia / Google moet je er zo uit kunnen komen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtefysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!