Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Werking van een klier

Ik heb vandaag al veel gezocht over de werking van een klier, ma kan t nergens verder vinden.

ik weet dat er 2 soorten zijn, eentje (endocriene klier), zorgt ervoor dat hormonen in t bloed komen, en nog een ander..

ik dacht altijd dat de werking ongeveer tzelfde was, maar wie kan me t fijne hier van vertellen

hoe alles werkt.

alvast bedankt!

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Dino

Re: Werking van een klier

een klier bestaat uit cellen die een bepaalde stof maken en deze uitscheiden.

Maken van stof gebeurt door DNA-->RNA-->eiwit

Dit EIwit is de stof of doet dienst als het deeltje dat die stof ineenzet met behulp van de losse elementen in die cel. (deze elementen komen uit bv citroenzuur cyclus of van ATP of ander product in een van de dag dagelijkse cyclussen)

Als stofje gemaakt is transporteerd deze cel ze doorheen het membraan (dmv eiwitten) en komt deze buiten het lichaam (exocriene klieren vb zweet, feromonen, etc) of in de bloedbaan (endocriene klieren)

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

saskia

er zijn twee soorten klieren inderdaad

je hebt de endocriene klieren zoals bv de hypofyse, de bijnieren, de schildklier. Dit zijn allemaal klieren die in het lichaam een stof afscheiden (een hormoon) dat op andere plaatsen in het lichaam een effect heeft.

Hoe deze klieren juist werken verschilt ook weer van klier tot klier.

De tweede soort zijn inderdaad de exocriene klieren zoals de talgklieren, zweetklieren en traanklieren. Deze produceren geen hormonen.

http://www.stamcel.org/html/endocriene.htm hier staat een hele uitleg over endocriene klieren en hun werking
Bean

Ik weet niet of ook dit soort klieren bedoelt worden, maar de alvleesklier zorgt toch dat er bepaalde stoffen in het bloed komen. Als dit een dom antwoord is reageer er dan maar niet op. :shock:

Bean :?:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

anandus

bean schreef:Ik weet niet of ook dit soort klieren bedoelt worden, maar de alvleesklier zorgt toch dat er bepaalde stoffen in het bloed komen. Als dit een dom antwoord is reageer er dan maar niet op.   :shock:

Bean   ;)
Klieren zorgen per definitie dat er óf stoffen in het bloed komen, óf elders stoffen worden afgescheiden (bijvoorbeeld voor het spijsverteringskanaal of de huid).

De alvleesklier is vooral bekend vanwege de zogenaamde Eilandjes van Langerhans, welke zorgen voor de productie van insuline. Diabetes is gerelateerd aan defecten in die 'eilandjes'.

Verder lijkt de post van Saskia mij duidelijk genoeg over klieren? ;)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!