Een computer zal nooit gevoel krijgen.
Rogier schreef:Waarom niet, is het zo onvoorstelbaar dat dingen als gevoel, keuzes, emoties, en het gevoel van het hebben van een vrije wil, uit een algoritme kan komen?
Technisch gezien kunnen we al nagaan dat gevoel en emoties in feite niets anders is dan een ingewikkeld chemisch proces in je hoofd, met hormonen, neurotransmitters, noem maar op... heel ingewikkeld allemaal en véél complexer dan alles wat we met onze huidige computers kunnen namaken. Maar in principe is er geen essentieel verschil.
De vraag is of je hier wel zo gelijk in hebt. Ik ben het op een bepaald gebied wel met je eens. Mischien kan een tabel met vergelijk computer-mens duidelijk maken dat een mens meer inzich heeft dan enkel een neuraal netwerk met wat chemische processen.
Ik heb de volgende vragen:
Waardoor wordt het chemische proces in je hoofd opgang gezet?
Waardoor kan iemand geluk voelen, als men iets goeds doet? "Als het zo is dat als je hersenen denken dat deze iets goeds gedaan hebben, dat dan de chemische proces van geluk op gang wordt gezet, waarom zouden we dan zelf niet altijd dat chemische proces opgang kunnen zetten, dan zouden we namelijk onszelf altijd gelukkig kunnen voelen?"
Om op het juiste moment dat chemische proces op te starten van geluk te voelen, moeten we dan niet de hele gedachte van deze computer kennen?
Wat is de voorwaarde van geluks gevoel?
en zo kennen we ook nog het gevoel van:
blijdschap, verdiet, onvreden, liefde, boosheid, opgelucht, spanning
Hoe kan men AI in toom houden? Wat voor voorwaardes kan men daar voor bedenken?
Wat bepaald het karakter van de computer/mens?
Ik ben het eens dat computers meer op een natuurlijke manier keuzens gaan maken. Mensen kijken dit van de natuur af, en programmeren dit in een computer/robot.
Echter zal een computer nooit een mens worden, een computer is niet een 'levend' iets. Als men een computer als 'levend' iets gaat beschouwen, dan zou je rekenmachine ook 'levend' zijn.
Een computer is ook niet uniek, als men 2 dezelfde computer programma's gebruikt, dan zal bij dezelfde input, deze allebei dezelfde output leveren.
Een mens is 'wel' uniek. Mijn mening/evaring is dat dit verschil zit in dat de mens een 'ziel' heeft. Een computer heeft geen ziel, zelfs niet een algoritme van welke aard dan ook.
Mischien leuke inspiratie voor een SF film. Bij een computer zou men alle gedachtens kunnen copieren, om vervolgens op een andere plek ten uitvoeren te brengen.