Als je dat merkwaardig vindt, vergelijk het dan eens met de snelheid van een bal die bovenaan in een flipperkast aankomt, wat rondgestuiterd wordt en tenslotte van onderen weer de flipperkast verlaat.
Wat bedoel je precies?
Moderator: physicalattraction
Als je dat merkwaardig vindt, vergelijk het dan eens met de snelheid van een bal die bovenaan in een flipperkast aankomt, wat rondgestuiterd wordt en tenslotte van onderen weer de flipperkast verlaat.
Als een foton door en plaat glas gaat gebeurt dat niet in een rechte lijn, maar wordt het onderweg geabsorbeerd door een atoom, weer uitgezonden (maar meestal in een andere richting) kortom, bedenk dat het wat rondstuitert in dat glas. Dit zorgt ervoor dat de golf vertraagt. zo lijkt licht zich trager door glas te bewegen. De golf die licht is vertraagt dus wel, de fotonen hebben op hun stuiterweg van atoom naar atoom gewoon de oorspronkelijke snelheid c. Wat versimpeld, maar niet ver bezijden de waarheid.Wat bedoel je precies?
Omdat precies te voorspellen is waar en in welke richting de lichtbundel de glasplaat verlaat kun je volgens mij niet stellen dat licht niet in een rechte lijn door het glas beweegt. Verder heb ik moeite met de vermeende absorbtie door een atoom van een foton en het vervolgens weer uitzenden daarvan. Om dit verschijnsel te krijgen moeten de atomen toch in een aangeslagen toestand verkeren en dan zou de uitgezonden foton dezelfde fase en richting hebben als de invallende foton (gestimuleerde emissie)? Maar gewoon glas bevindt zich niet in een aangeslagen toestand.Als een foton door en plaat glas gaat gebeurt dat niet in een rechte lijn, maar wordt het onderweg geabsorbeerd door een atoom, weer uitgezonden (maar meestal in een andere richting) kortom, bedenk dat het wat rondstuitert in dat glas.
Dat zou ik wel eens willen zien. Is dat open voor het publiek en wordt het vooraf aangekondigd?In het biologisch centrum in Haren (Groningen) hebben ze een enorme opstelling die precies doet wat hier gevraagd wordt. Op bepaalde dagen in het jaar wordt er licht de kelder in gereflecteerd door een soort enorme telescoop die buiten opgesteld staat en dan via spiegels in de keldergangen gereflecteerd. Als de zon juist staat worden die gangen vel verlicht door de zon. Door verstrooing van het licht door stof ea in de lucht levert dat heel wat licht op.