thermo1945 schreef:In het Oude Testament wordt het verboden om met de doden te spreken.
Als iets wordt verboden, is het kennelijk mogelijk.
Wat is uw wetenschappelijke inzicht hierover?
Na deze topic eens doorgenomen te hebben, mis ik nog het antwoord op de vraag die ik stel als er van spreken met geesten of doden - wat men wel noemt; zij van gene zijde sprake is:
Goh, gezellig zeg, maar ging het ook echt ergens over?
Was het een erg zinvol gesprek?
Welke verstandige opmerkingen werden er toegevoegd aan de beperkte wijsheid van de sterfelijke maar nog levende mens?
Daar heb ik ook wel eens antwoord op gekregen, maar het blijkt bij nadere beschouwing allemaal onbenullig geraaskal te zijn. Geen zinnig woord, wat achteraf soms wordt bewerkt tot platte onzin, zoals bijvoorbeeld:
We zitten hier gezellig en we zijn hier heel tevree
Straks ben jij ook gestorven en dan doe je met ons mee
We zingen en we zuipen maar je hoeft nooit naar de plee
Het eten is ook prima maar je hebt dus geen tv.
Dat is kenmerkend voor wat er als ongestructureerde verbeelding in de mens kan opkomen, bijvoorbeeld ook als je droomt of het een en ander met drugs opwekt.
phoenixofflames schreef:Het is verboden geesten op te roepen, naar waarzeggers te gaan, de toekomst te verspellen enz. dat is een zware zonde
Het is anders als geesten naar je toekomen. Geesten i. e. engelen (goede of gevallen) of zielen keren alleen maar terug als God het toestaat. Dan is er daar een reden voor. Maar je moet altijd goed oppassen. Niet alles is wat het lijkt. Het is niet omdat iemand zegt dat hij een goede engel is, of een ziel uit het vagevuur dat hij het daarom ook is.
Geen contact dus.
Ik raad iedereen aan met sprekende dieren naar een dierenarts te gaan en met stemmen in je hoofd naar een neuroloog die bevriend is met een goede psychiater. Soms wil overstappen van koemelk op geitenmelk ook wel eens helpen.
qrnlk schreef:Waarom? Zeiden de demonen in "Legioen" niet de waarheid toen ze Jezus erkenden? Haalde de duivel niet zelf bijbelteksten aan toen deze Jezus in de wildenis uitdaagde en probeerde te verleiden?De grootste leugen was dat het zich voordeel als samuel, een leugen die tot in deze tijd nog steeds mensen misleid.Het wordt echter niet ook niet bevestigd of onderwezen. Daarbij had men in die tijd helemaal niet het idee van dualiteit.Via die lijn is het de christenheid binnen gedrongen, maar ik herleid het tot op wat de duivel in Eden tegen Eva zei.Het Hebreeuws is een taal van beeldspraak. Deze passage als beeldspraak zou veel beter passen bij hoe men de woorden nephesh en ruach gebruikten in die tijd. (Zo had ik het nooit bekeken.
Ik ging er inderdaad van uit, dat God geen verboden verzint waarvan men weet dat ze betekenisloos zijn.
thermo1945 schreef:Ik vroeg om een wetenschappelijke interpretatie. Die gaf je, inderdaad.
Toch voel ik veel meer voor
Hij verbiedt geen dingen die niet mogelijk zijn.
Maar ja, Hij, god dus, is zelf ook zon hersenspinsel waarvan we de oorsprong en ontwikkeling door de eeuwen heen hebben kunnen reconstrueren als een idee, naar het beeld en de gelijkenis van de mens, die hem uit het de eigen fantasie geschapen heeft, dus potentieel kwaadaardig, jaloers en tiranniek. Van goede eigenschappen is mij niets bekend en daar blijkt ook niets van, terwijl ik toch wel aardig op de hoogte ben.. Als zon god zou bestaan, zou hij de grootste misdadiger tegen de menselijkheid zijn en dan moet je hem wel haten. Gelukkig bestaat hij niet en dan kun je jouw kostbare eenmalige tijd van leven wel beter gebruiken. Ga iets doen voor de mensen, iets wat leuk, mooi, goed, lekker of nodig is, zeg ik dan. Persoonlijk vind ik, dat babbelen met hen van gene zijde niet leuk, mooi, goed, lekker of nodig is voor de mensen.
Een mens kan wel van de toren springen. Iemand die denkt dat hij kan vliegen verbieden van de toren te vliegen is sadistisch, vooral als hij spreekt met grote autoriteit. Je, behalve Evilbro, denkt dan inderdaad dat het zou kunnen maar niet mag. Een uitdaging dus.
Olé, olé... het gaat wel lekker met een klontje LSD!