Puzzel Puzzels
Symone
Artikelen: 0

Re: Over vreemdgaan

CowboY schreef:Mannen zoeken naar spanning. Punt.

Vrouwen worden verliefd op een ander. Punt.

Dat zijn gewoon menselijke emoties, die zijn toch niet wetenschappelijk te analyseren of te onderbouwen?

of denk ik gewoon te simplistisch?
Toch wel en ja :D .

Bovendien vraag ik me af of het onderscheid inderdaad zo stellig is tussen mannen en vrouwen. Geen idee wat de basis is van het onderzoek van de NIPO. Het is zulke 'algemene kennis' (of algemene aanname?) dat vrouwen eerder verliefd worden en mannen op zoek zijn naar spanning, dat dit wellicht de resultaten op een sociaal-wenselijke manier heeft beïnvloed. Of denk ik nu weer te moeilijk? :D

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

qrnlk
Lorentziaan

Dit klinkt in mijn oren in elk geval iets te sterk als "het cultureel geaccepteerde antwoord"...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

CowboY

Dit klinkt in mijn oren in elk geval iets te sterk als "het cultureel geaccepteerde antwoord"...
Nou ja, cultureel geaccepteerd, het zijn (vlgs het NIPO dan, en ik heb geen reden om daar aan te twijfelen) de antwoorden die de ondervraagden gaven, er zullen heus wel meer antwoorden gegeven zijn, maar dit kwam blijkbaar t meeste voor.
Dat is wel degelijk wetenschappelijk te onderbouwen, dus lijkt dit me iets te eenvoudig. Maar het is wel plausibel dat mannen meer naar spanning zoeken en vrouwen meer nadruk leggen op het gevoel van verliefdheid (wat niet hetzelfde is als "mannen dit en vrouwen dat, punt-aan-de-lijn)
Ik denk ook wel dat je het kan onderzoeken, maar of daar nu een eenduidig antwoord uit kan komen, dat vraag ik me af, aangezien emoties wel een heel variabele menselijke factor is.

Ja en die punten heb ik niet zo concreet bedoeld natuurlijk, dat was meer om mijn punt aan te geven.... :D
Symone

Nou ja, cultureel geaccepteerd, het zijn (vlgs het NIPO dan, en ik heb geen reden om daar aan te twijfelen) de antwoorden die de ondervraagden gaven, er zullen heus wel meer antwoorden gegeven zijn, maar dit kwam blijkbaar t meeste voor.
Dat is precies de vinger op de zere plek: hóe zijn deze mensen gevraagd? Als men direct naar de reden vraagt met meerkeuze antwoorden, dan zullen de ondervraagden denk ik snel geneigd zijn het sociaal (cultureel) wenselijke te antwoorden. Ik heb geen idee hoe 'grondig' en doordacht de onderzoeken van NIPO zijn. Heb 't idee dat dat nog best tegen kan vallen. Dus enige gezonde scepsis is niet misplaatst.
CowboY

Dat is precies de vinger op de zere plek: hóe zijn deze mensen gevraagd? Als men direct naar de reden vraagt met meerkeuze antwoorden, dan zullen de ondervraagden denk ik snel geneigd zijn het sociaal (cultureel) wenselijke te antwoorden. Ik heb geen idee hoe 'grondig' en doordacht de onderzoeken van NIPO zijn. Heb 't idee dat dat nog best tegen kan vallen. Dus enige gezonde scepsis is niet misplaatst.
Scepsis is altijd op zijn plaats, gelukkig maar, waarschijnlijk zouden we zonder gezonde scepsis veel minder van deze discussies hebben, maar goed dat terzijde.

Na een beetje googlen is er wel het een en ander aan onderzoeken te vinden. En inderdaad veel met meerkeuze vragen, maar ook met open vragen. Op dcpartner.nl vond ik dan nog (naar mijn mening) de meest representatieve, omdat die met diverse open vragen gesteld is. De antwoorden waren daardoor heel divers, maar toch is er wel een scheiding te vinden in het waarom bij mannen of vrouwen, die dan toch erg lijkt op de punten zoals ze door het NIPO neergezet zijn. Bij mannen dus; op zoek naar spanning(meestal een prostituee), al dan niet door een in t slop geraakte relatie of "gewoon" vanwege een ernstig zieke vrouw. En bij vrouwen; op zoek naar een maatje, het missen van de verliefdheid enz.

En ja, die antwoorden zijn cultureel geaccepteerd. Maar dat is niet de reden dat ze die antwoorden gaven. De reden was (blijkbaar), dat hun emotionele toestand in een fase is geraakt die ze als onprettig ervaren en daardoor op zoek gaan naar die verloren emoties, zoals bijv. geluk, ware het niet dat er vaak anderen voor in de plaats of bij komen zoals schuldgevoel e.d.

In ieder geval, ben ik er dan toch wel van overtuigd dat er onderscheid is te maken tussen mannen en vrouwen, hoe ze dit ervaren.

Maar mijn punt was natuurlijk ook, juist omdat dat niet per definitie zo is, (percentueel is de uitslag dan wel zo, maar duidelijk niet voor iedereen) is er dan dus, aangezien emoties wel een heel variabele menselijke factor is, een heel concrete eindconclusie aan te geven?

Ik denk dat je niet veel verder komt dan die enquetes met al dan niet vage uitslagen...
qrnlk
Lorentziaan

Je kunt het generaliseren tot "ik miste iets in mijn huidige relatie" voor beide geslachten. Maar ik denk dat dan nog het eigenlijk smoesjes zijn die toevallig het meest geaccepteerd worden bevonden.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Victory

Vraagje tussendoor :D

En als een paar besluit tot 1 trio over tegaan is het dan ook nog stiekum beetje vreemdgaan of ...
Symone

Nopes. Vreemdgaan vind ik pas vreemdgaan als je partner met iemand anders seks heeft zonder jouw medeweten en goedkeuring.
qrnlk
Lorentziaan

Voorzover ik weet is vreemd gaan altijd stiekem in het geheim zonder medeweten van je partner. Ik het geval van een trio zou ik het dus niet als vreemdgaan bezien, wie zou er dan eigenlijk vreemd gaan aangezien ze beide er deel aan hebben...

Victory

Voorzover ik weet is vreemd gaan altijd stiekem in het geheim zonder medeweten van je partner. Ik het geval van een trio zou ik het dus niet als vreemdgaan bezien, wie zou er dan eigenlijk vreemd gaan aangezien ze beide er deel aan hebben...
Ok duidelijk maar...

gaat volgens mij niet volgens het boekje ...

Denk je dat een van de beide partners dan toch niet zoveel om de ander geeft of speelt lust daar GEEN hoofdrol in.?
qrnlk
Lorentziaan

Victory schreef:Ok duidelijk maar...

gaat volgens mij niet volgens het boekje ...
Verschillende boekjes raden het inderdaad af (en sterker).
Denk je dat een van de beide partners dan toch niet zoveel om de ander geeft of speelt lust daar GEEN hoofdrol in.?
Geen idee: Menselijke emoties zijn te complex om in woorden te vatten.

Persoonlijk zou ik er niet voor openstaan en ik denk dat als mijn partner het zou voorstellen ik toch serieus zou gaan twijfelen aan onze relatie.

ypsilon

Een dosis gezonde scepsis is natuurlijk nooit slecht, maar je mag er toch vanuit gaan dat, als dit soort onderzoek gebeurd door mensen die hier specifiek voor opgeleid zijn, de psychologische meetinstrumenten wel getest zijn op interne validiteit e.d., zodat men er mag vanuit gaan dat de resultaten betrouwbaar zijn.
Victory schreef:Vraagje tussendoor :D

En als een paar besluit tot 1 trio over tegaan is het dan ook nog stiekum beetje vreemdgaan of ...
Deze vraag is hier niet op zijn plaats. Dit forum is bedoeld voor psychologische topics, geen discussie over wat je precies verstaat onder "vreemdgaan". Die vraag kan gesteld worden in het kader van de operationalisatie van het concept "vreemdgaan", voor bijvoorbeeld de hierboven aangekaarte vragenlijsten. Hier gaat het echter gewoon om een persoonlijke mening, dat is misschien stof voor het café, maar ook niet veel meer dan dat.
qrnlk
Lorentziaan

Het zou een ideaal onderwerp zijn voor het nog ontbrekende, maar hoog noodzakelijke, Semasiology (sub)forum :D

ypsilon

Dat kan eventueel gewoon onder taalkunde, maar dit hoort daar ook niet bij, vind ik.

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

raf

Ik las dat heimelijk vreemdgaan een afstand crieerd tussen de partners.Is het niet zo dat als men de behoefte heeft om vreemd te gaan,die afstand er al is ?Het is nu eenmaal zo,dat het gras groener lijkt aan de overkant.Zit het ook niet in de genen van de man om zijn genen zoveel mogelijk te verspreiden.De grote liefde blijft niet duren.Partners geraken wat uitgekeken op elkaar.De (knappe)vrouw kan weer genieten van de attenties van een (knappe)man.En die man,die moet van ijzer en staal zijn om nee te zeggen.Is het goed?Is het slecht?Het is menselijk.Die zonder zonde is,werpe de eerste steen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!