Dat is precies de vinger op de zere plek: hóe zijn deze mensen gevraagd? Als men direct naar de reden vraagt met meerkeuze antwoorden, dan zullen de ondervraagden denk ik snel geneigd zijn het sociaal (cultureel) wenselijke te antwoorden. Ik heb geen idee hoe 'grondig' en doordacht de onderzoeken van NIPO zijn. Heb 't idee dat dat nog best tegen kan vallen. Dus enige gezonde scepsis is niet misplaatst.
Scepsis is altijd op zijn plaats, gelukkig maar, waarschijnlijk zouden we zonder gezonde scepsis veel minder van deze discussies hebben, maar goed dat terzijde.
Na een beetje googlen is er wel het een en ander aan onderzoeken te vinden. En inderdaad veel met meerkeuze vragen, maar ook met open vragen. Op dcpartner.nl vond ik dan nog (naar mijn mening) de meest representatieve, omdat die met diverse open vragen gesteld is. De antwoorden waren daardoor heel divers, maar toch is er wel een scheiding te vinden in het waarom bij mannen of vrouwen, die dan toch erg lijkt op de punten zoals ze door het NIPO neergezet zijn. Bij mannen dus; op zoek naar spanning(meestal een prostituee), al dan niet door een in t slop geraakte relatie of "gewoon" vanwege een ernstig zieke vrouw. En bij vrouwen; op zoek naar een maatje, het missen van de verliefdheid enz.
En ja, die antwoorden zijn cultureel geaccepteerd. Maar dat is niet de
reden dat ze die antwoorden gaven. De
reden was (blijkbaar), dat hun emotionele toestand in een fase is geraakt die ze als onprettig ervaren en daardoor op zoek gaan naar die verloren emoties, zoals bijv. geluk, ware het niet dat er vaak anderen voor in de plaats of bij komen zoals schuldgevoel e.d.
In ieder geval, ben ik er dan toch wel van overtuigd dat er onderscheid is te maken tussen mannen en vrouwen, hoe ze dit ervaren.
Maar mijn punt was natuurlijk ook, juist omdat dat niet per definitie zo is, (percentueel is de uitslag dan wel zo, maar duidelijk niet voor iedereen) is er dan dus, aangezien emoties wel een heel variabele menselijke factor is, een heel concrete eindconclusie aan te geven?
Ik denk dat je niet veel verder komt dan die enquetes met al dan niet vage uitslagen...